Министерство на отбраната – Прессъобщение

site.btaМО: Самолет F-16 Block 70 ще бъде въведен в експлоатация във ВВС след приключване на техническата и летателната процедура по неговото приемане

МО: Самолет F-16 Block 70 ще бъде въведен в експлоатация във ВВС след приключване на техническата и летателната процедура по неговото приемане
МО: Самолет F-16 Block 70 ще бъде въведен в експлоатация във ВВС след приключване на техническата и летателната процедура по неговото приемане
Снимка: Министерство на отбраната

„Всички финансови средства по придобиването на самолетите F-16 Block 70 са осигурени. Осигурени са и средствата за подготовка на инфраструктурата в Трета авиационна база и е в ход нейното изграждане. Средствата, които са необходими за гаранция и експлоатация в жизнения цикъл на самолетите също се имаха предвид, когато се сключваше договора. Наясно сме с необходимостта от средства и резервни части, които се договарят с правителството на САЩ за осигуряване на жизнения цикъл на самолетите.“ Това каза министърът на отбраната Атанас Запрянов пред журналисти днес, 30 април,  по повод на появилия се дебат на политическо и на военно-техническо ниво относно приемането на въоръжение на самолетите F-16 Block 70 и осигуряване на жизнения цикъл на тяхната експлоатация. В брифинга в Министерството на отбраната  участваха началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов и командирът на Военновъздушните сили (ВВС) генерал-майор Николай Русев.

Министърът на отбраната припомни, че договорът, сключен през 2019 г. с правителството на САЩ включва доставката на 8 самолета F-16 Block 70 и пакет от оръжие, симулатори и материални средства по тяхната експлоатация. Процедурата по избора и сключването на договора е извършена от Министерството на отбраната с участието на специализирана военно-техническа комисия, съвместно с работна група от други ведомства.

„F-16 Block 70 е самолетът, който е необходим на българските Военновъздушни сили. В процеса на модернизация и трансформация на Българската армия, F-16 Block 70 е основен елемент със своите способности за наблюдение, разузнаване, целеуказване, водене на въздушен бой и нанасяне на удари по наземни и морски цели. Самолетът използва широка гама от най-съвременни сензори и въоръжение, присъщо на самолети от пето поколение“, заяви началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов. 

Той подчерта, че усвояването и достигането на пълни оперативни способности на тази високотехнологична платформа е предизвикателство не само за ВВС, но и за цялата армия. „От оперативна гледна точка това е целесъобразният избор за интегрирането на нашите ВВС в общата система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО. Върви процесът по техническо-летателно приемане на самолета, приемането на въоръжение и въвеждането в експлоатация“, посочи адмирал Ефтимов. 

„Процедурата по приемането на самолета F-16 Block 70 е в ход. Тя включва две части -  техническо и летателно приемане на самолета. Процедурата е продължителна и самолетът не е приет“. Това заяви командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев. Той поясни, че самолетът ще бъде приет, когато и двете части на процедурата са изпълнени. „След техническата процедура се изпълняват минимум два полета, с участието на български пилот. След като самолетът кацне, изпълнил тези два полета и пилотът декларира, че самолетът е в летателна годност, тогава ние приемаме самолета и той влиза в експлоатация в българските ВВС“, каза той. 

Командирът на ВВС съобщи, че в момента се работи заедно с екип на „Локхийд Мартин“ и ВВС на САЩ, които помагат за усвояване на самолета, за да бъде приет.  Той разясни, че всеки детайл, всяка една система трябва да бъдат проверени, всички номера - дали отговарят на това, което е въведено в системата за логистична поддръжка. 

„След кацането на първия F-16 в България е констатирано отклонение в работата на една от системите, което не означава, че самолетът е счупен. Докато самолетът се приеме  в техническата си част, това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално и летателното приемане на самолета на по-късен етап“, заяви генерал-майор Русев.  „Искам да е ясно, че допълнителен риск за летците, за инженерно-техническия състав и за новата авиационна техника аз няма да приема. Самолетът ще лети тогава, когато сме готови да го пуснем в ход. Това отнема време“, категоричен беше той. По думите му, процедурата със следващите самолети, които ще пристигнат в България съвсем скоро, ще бъде силно облекчена, тъй като вече ще е проходен целия път и ще бъде значително по-лесно.

„Докато се усвоява F-16, също искам да е ясно, че ние ще носим бойното дежурство с МиГ-29. МиГ-29 ще лети толкова дълго, колкото ние усвояваме F-16. Аз ще дам всичко от себе си, за да изпълнявам поставените ми задачи за осигуряване на въздушния суверенитет и F-16 в кратки срокове да бъде въведен в оперативна готовност“, заяви командирът на ВВС. 

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 04:05 на 01.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация