site.btaСред предизвикателствата в природен парк "Витоша" са подобряването на транспортната и водната инфраструктура, смятат експерти
Част от инфраструктурните предизвикателства в природен парк "Витоша" са подобряването на транспортната и водната инфраструктура. Около това мнение се обединиха различни експерти в рамките на конференция „Витоша - време е за решения“, организирана от Съюза на архитектите в България.
В рамките на първия панел на конференцията основна тема беше опазването и развитието на природен парк (ПП) "Витоша". Юридическият съветник на Камарата на архитектите в България (КАБ) Борис Милчев представи нормативната уредба, касаеща природния парк. По думите му основният закон, който засяга планината, е Законът за защитени територии. Обществените отношения са предмет на правна регламентация в ПП „Витоша“. Опазване на околната среда, отдих, туризъм, спорт, стопанисване на гори и земи, културно наследство, транспортна и друга техническа инфраструктура, строителство, дивеч, билки, води, пречистване на отпадни води и събиране на отпадъци са само част от условията, които засяга законовата наредба, обясни Милчев.
Органите за управление на околната среда в ПП „Витоша“ са Министерството на околната среда и водите, Изпълнителна агенция по околна среда, регионалните инспекции, по околна среда и водите, директорите на басейновите дирекции, кметовете на общини, в този случай и кметовете на районите, както и областните управители, каза още Борис Милчев.
Планът за устройствен план на Витоша е включен в устройствения план на София, посочи юристът. Той смята, че най-урбанизираната част от природния парк се намира на територията на Столична община. Милчев посочи, че това, което е най-зле уредено, по отношение на нормативните наредби, е собствеността. Съгласно Закона за горите общинските и държавните имоти на територията на природния парк са публична собственост, обясни юристът и добави, че статутът на пътищата, намиращи се на територията на природен парк "Витоша", е важен въпрос.
Развитието на консервационните стойности на природен парк "Витоша" представи природозащитникът Тома Белев. Той обясни, че отчуждаването на горите на територията на ПП „Витоша“ в полза на държавата започва през 1926 г., а през 1937 г. се приема правилник за прилагане на наредбата-закон за защита на родната природа. През 50-те години на миналия век функциите на парка са за отдих и спорт за трудещите се и младежта, поясни Белев. По-късно се появява функцията стопански туризъм, тогава България решава, че от туризма се печели и започва строежът на големи курорти в природния парк, добави природозащитникът. Закона за защита на природата и правилника за прилагане на закона се приема през 1967 г. Тогава режимът и опазването на здравето става важно, отбеляза Тома Белев. Тази година се позволява и ловът. През 1981 г. комитетът за опазване на околната среда пуска заповед, с която отменя всичко и поставя нови цели - една от тях е възстановяването и опазването на природата, каза също той.
Съществуващите устройствени предизвикателства на територията на природен парк "Витоша" представи изпълняващият длъжността директор на „Софияплан“ Жоржета Рафаилова. По думите ѝ сградната инфраструктура на територията на парка е предимно законна, по подробен устройствен план със заповеди, издадени преди 1990 г. Има сравнително малко жилищни сгради, отбеляза Рафаилова. Преобладаващата част от функциониращите сгради, които имат обществено значение, са тези за обществено обслужване, като седем от тях имат статут, като паметници на културата, добави директорът на "Софияплан".
Тя отбеляза, че транспортната инфраструктура е много важна. Автомобилни пътища, тези, по които се движи градският транспорт всъщност са със статут на горски пътищата, посочи Рафаилова. Други важни части от транспортната инфраструстура са паркингите, спирките, пешеходните алеи, въжените линии и други. Електропреносната инфраструктура на територията на парка е с национално значение, тя е връзка между София и Бобов дол, отбеляза още тя.
Според нея опазването на водите и използването им са били едно от нещата, които най-рано са оценени като значими. Водопреносните съоръжения са с градско и регионално значение. Канализационната инфраструктура на природния парк "Витоша" е в много лошо състояние, заяви Жоржета Рафаилова. Пречиствателната станция за отпадни води все още не функционира, а бъдещето ѝ не и ясно, коментира тя. Общо 46 обекта в природния парк имат септични ями, от които 15 са вече амортизирани. Има и открити водни обекти на територията на ПП "Витоша", за които трябва да се извърши укрепителна инфраструктура.
Нещо много важно на територията на ПП "Витоша" е Рилският водопровод, отбеляза Рафаилова. Тя обясни, че в голямата си част той минава през парка, като е основно довеждащо съоръжение за питейно водоснабдяване за близо 400 хил. жители на Столична община.
/БИ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text