site.btaС 44 на сто са се увеличили приходите от записана музика в България през 2023 г.

С 44 на сто са се увеличили приходите от записана музика в България през 2023 г.
С 44 на сто са се увеличили приходите от записана музика в България през 2023 г.
Снимка: Пиксабей

С 44 на сто са се увеличили приходите от записана музика в България през 2023 г. в сравнение с 2022 г. Това съобщават от Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП), след като днес бе представен годишния музикален доклад на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI).

Общата стойност на българския музикален пазар е достигнал 16,9 милиона долара. Това изкачва страната до 53-то място по продажби в света от общо 70 държави. България е отбелязана като един от най-бързо растящите пазари в света, посочват от асоциацията.

„Този скок се дължи на значителното увеличение във всички сектори, включително на продажбите на физически носители и приходи от управление на права, но най-вече на сериозното повишаване на приходите от стрийминг. През 2023 г. последните формират 59% от музикалния пазар на България и отчитат ръст от 65,6% спрямо 2022 г.“, каза изпълнителният директор на БАМП Петя Точарова. 

Според нея ръстът на приходите от стрийминг се дължи основно на значителното повишаване на приходите от платени абонаменти, които са почти двойно за последните 12 месеца и вече представляват 72 % от общите приходи от стрийминг.

В световен мащаб приходите от записана музика са се увеличили с 10,2% през миналата година, сочи докладът на IFPI. Световният музикален пазар е нараснал до 28,6 милиарда долара и отбелязва девета поредна година на растеж. Най-значителен скок са направили два региона – Латинска Америка (19,4%) и страните от Африка на юг от Сахара (24,7%).

ФИЗИЧЕСКИТЕ НОСИТЕЛИ

Приходите от физически носители бележат ръст от 13,4 на сто, според глобалния доклад на IFPI. Такава тенденция се забелязва и на българския музикален пазар. За разлика от 2022 г., когато беше отчетен спад от малко над пет процента при продажбите на CD, през 2023 г. този сегмент от пазара бележи най-голямото увеличение при продажбите на физически носители у нас - 76,9%. 

Приходите от виниловите плочи са се увеличили с 62,4% през 2023 г. Целият пазар на физически носители, който включва още аудиокасети, мини дискове, аудио DVD и др., е повишил приходите си с 69% и  вече формира повече от 10 на сто от общия приход на българския музикален пазар.

УПРАВЛЕНИЕ НА ПРАВА

В световен мащаб приходите от управление на права също бележат ръст, от 9,5 процента. Този сегмент продължава да е вторият най-значителен източник на приходи за българската музикална индустрия след стрийминга, посочват от БАМП. Допълват, че той отбелязва увеличение от 10,5% спрямо 2022 г. 

„С повишаването обаче на дела на стрийминга, даунлоуда  и физическите носители в общия приход на българския пазар, постепенно намалява делът на приходите от управление на права, което пък е ясна индикация, че България бавно, но сигурно излиза от списъка на по-слабо развитите пазари, в които отчисленията от права са водещият източник на приходи за индустрията“, коментира изпълнителният директор на БАМП Петя Точарова. 

Тя допълва, че сериозният ръст на пазара не бива да заблуждава, че пред индустрията вече няма трудности и сериозни предизвикателства.

ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА

„Устойчивият растеж на пазара на записана музика е окуражаващ, но трябва да отбележим и предизвикателствата, пред които е изправена индустрията, включително измами със стрийминг, цифрово пиратство и, разбира се, заплахата от злоупотреба с генеративния изкуствен интелект, ако той не се разработва отговорно и при зачитане на правата на артистите и лейбълите. Все още се нуждаем от ефективни инструменти и подкрепата на властите, за да се справим с неразрешеното използване на музика“, посочи Лаури Рехард, временен изпълнителен директор и главен юридически директор на IFPI.

Според Денис Кукър от Sony Music Entertainment растежът и през следващите години ще зависи основно от способността на индустрията да привлича все повече потребители и любители на музиката към платените абонаменти. По думите му е необходимо еволюцията на този модел да продължи. Мери-Анн Робърт от Sony Music Entertainment France коментира, че излизането на музикалния пазар вече не е предизвикателство за артистите. Предизвикателството е да получиш вниманието на публиката, когато вече си на пазара, каза тя.

Относно темата за технологичното развитие в контекста на звукозаписната индустрия Конрад фон Льонейзен от Embassy of Music посочи, че компаниите трябва да са сигурни, че техните авторски права са защитени.

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:45 на 19.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация