Цигуларят Светлин Русев пред БТА:

site.btaМузиката не е само това, което чуваме, тя създава резонанс на клетъчна основа

Музиката не е само това, което чуваме, тя създава резонанс на клетъчна основа
Музиката не е само това, което чуваме, тя създава резонанс на клетъчна основа
Пресфото БТА, снимка: Валентина Добринчева

Музиката се възприема не само с ушите, а с цялото тяло и създава резонанс на клетъчна основа, каза пред БТА Светлин Русев, който изпълни в зала 1 на Фестивалния и конгресен център (ФКЦ) във Варна Концерт за цигулка и оркестър от Емил Табаков. Това е третото представяне на произведението, написано специално за Русев през миналата година. Досега то имаше премиери в Русе и София, а във Варна прозвуча за първи път в изпълнение на оркестъра на Държавната опера с диригент Емил Табаков. 

Много щастлив и горд съм, че този концерт е писан за мен, сподели Светлин Русев. „Той е изключително сложен, концептуално и интелектуално упражнение на границата на изпълняваното. С всяко следващо негово представяне се добива една по-ярка и прецизна представа за голямата картина“, посочи солистът.

В интервю за БТА той сподели повече за мястото на съвременната музика на сцените по света, за въздействието на концертното изпълнение върху публиката, както и за следващите си намерения като инструменталист и преподавател.  

Променя ли се при различните изпълнения концертът на Емил Табаков? Може ли да творите при интерпретацията на произведение на съвременен автор? 

- Да, композиторът ми дава голяма свобода, за което съм му изключително признателен. Същевременно, ако имам въпроси, той споделя своите предпочитания като композитор и диригент и нещата, които се случват, са изключително уникално преживяване. С много други хора бихме искали да имаме такива взаимоотношения, но няма как. 

Често ли свирите такива концептуални и авангардни произведения? Те присъстват ли в програмите на концертиращите музиканти?

- Такива произведения не могат да доминират в програмите, защото трудно се продават. Повечето хора и организаторите на концерти искат да чуят Брамс, Бетовен, Чайковски и Сибелиус в репертоара. Когато някой не познава нещо е трудно да поеме риск, защото трябва да се напълни залата. Ако е изцяло субсидиран фестивал или културен институт е различно, но ако приходите от билети не достигат, става опасно. Въпрос е вече на лична връзка, на доверие, както стана при мен с концерта на Емил Табаков, който е труден, но предизвикателството надделя. Аз редовно свиря съвременна музика. Минко Ламбов написа Концерт за цигулка за мен. През юни тази година направихме премиера на неговия Двоен концерт за цигулка, пиано и оркестър. Много съм щастлив, че прекрасни хора ми посвещават произведения и пишат за мен. 

Къде публиката проявява по-голям интерес да слуша такава музика? 

- Навсякъде, въпреки че веднъж ми се случи да свиря произведение на Йорг Видман, който е много известен, беше резидентен артист на Берлинската филхармония, но на концерта жената, която беше пред мен на първия ред, сви глава, запуши си ушите и остана така до края. По-лесно е, ако става въпрос за фестивал за съвременна музика, защото хората са с различна нагласа. По принцип аз разделям музиката на две категории - хубава и не толкова хубава, независимо дали е корейски поп, джаз, фолк или класическа, винаги качествената музика се оценява. Освен това като изпълнители никой не ни кара на сила да свирим неща, които считаме, че не са от първата категория, особено след определена възраст и ниво на развитие. Аз съм щастлив да имам право на избор. 

На различните континенти различно ли е отношението на публиката? 

- Абсолютно. Аз прекарвам около три месеца годишно в Южна Корея, участвам в концерти и фестивали. Сега ми предстоят два - на 1 и 10 декември в Сеул и Пьончанг, а после през февруари и лятото догодина. Там сме правили и премиера на младежко произведение на Панчо Владигеров. Много горещо и по-шумно откликват те, няма я тази резервираност на снобската публика в Мюнхен например. 

Навсякъде е уникално преживяване, защото взаимоотношенията, интерактивността е различна. Това което се случва с резонанса, вибрациите, акустиката. Много интересни са социалните и музикални сблъсъци - запознанства, обмен на всичко, на емоции, вълнения, чувства, резонанс и то на клетъчна основа. Тук (ФКЦ във Варна) залата е прекалено голяма, за да може да се почувства всичко буквално в гръдния кош. Може би около тридесет процента от това, което чуваме, не минава само през слуховия апарат, а и през кожата, костите и точно този феномен на резонанс на клетъчна основа ме интересува, но той се чувства по-трудно колкото е по-голямо пространството. 

Къде се усеща най-добре? 

- С инструмента, който е допрян до мен и е продължение на моето тяло. 

На каква цигулка свирите във Варна? 

- Това е моят личен инструмент, американска цигулка на Грег Алф, произведена в Ан Арбър, Мичиган, през 1990 година. Основно свиря с една цигулка на Амати - Страдивариус, която ми е поверена от „Амунди“, но сега ѝ предстои ремонт и е в сейфа на лютиера. 

Вие сте и университетски преподавател във Франция. Има ли интерес към специалността? Забелязва ли се по-силно присъствие на инструменталисти от Азия, каквито виждаме все по-често на сцените по света? 

- От 23 години преподавам активно. В Парижката консерватория процентът на азиатците е около двадесет и винаги е бил такъв от времето, в което аз учех. Очаквах да е повече, но няма сериозно развитие. Конкуренцията е огромна, има интерес, явяват се над двеста души за едно място. Явно няма как тази универсална музика да се замени с друго и всички се стремим да ѝ услужим по най-искрен начин. 

Мислили ли сте за майсторски клас във Варна?

- Не съм правил майсторски класове във Варна и Бургас и с удоволствие се надявам да организираме нещо. Имал съм на няколко места, за съжаление не достатъчно, тъй като до скоро преподавах и в Женева. Откакто напуснах, вече съм провел два класа в Германия и в Португалия, където имаше и българско участие. Предстои ми някаква форма на блиц майсторски клас в рамките на Мартенски музикални дни догодина при следващото ми участие с маестро Емил Табаков. 

 

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:51 на 28.01.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация