ОБЗОР

site.btaТройна порция Венеция - такса вход, чужденци навсякъде и един папа в затвора

Тройна порция Венеция - такса вход, чужденци навсякъде и един папа в затвора
Тройна порция Венеция - такса вход, чужденци навсякъде и един папа в затвора
Кадър от шествието на карнавални лодки по време на Венецианския карнавал, провел се през януари и февруари 2024 г., снимка: AP / Luca Bruno

Три неща предстоят на Венеция в рамките на няколко дни. На пръв поглед те може и да нямат много общо, но в действителност общият знаменател е туризмът.

Такса вход

От 25 април във Венеция влиза в действие уникална входна такса за еднодневни туристи, съобщават местни издания и туристическият сайт на Венеция venezunica.it Сумата от 5 евро се плаща предварително онлайн и се получава обратна разписка или ваучер с кю ар код, който се представя при проверка в града. Таксата ще се плаща общо 29 дни в периода 25 април-14 юли 2024 г.  – от 25 до 30 април, от 1 до 5 май, всички последващи уикенди след 5 май до уикенда на 13 и 14 юли включително. Изключение се прави за 1 и 2 юни, когато на 2 юни Италия чества националния си празник. Таксата е за часовия период 8,30-16,00 ч. Тя е предназначена основно за така наречените еднодневни туристи, независимо дали става дума за чужденци или за италианци. Няма да плащат таксата туристи, които са резервирали нощувки в хотели, жилища за краткосрочен наем и хостели във Венеция, тъй като те вече плащат туристическа такса за всеки ден от престоя им града, като сумата се включва към цената на нощувките.

Заплащането на дневната такса от 5 евро става през активираната нова платформа http://cda.ve.it  Тя е на няколко езика – английски, френски, немски и испански, освен основния италиански. Сумата от 5 евро се плаща само за достъп до така наречения стар град Венеция. Няма нужда да се плаща, ако човек посещава единствено островите Лидо, Мурано, Бурано, Торчело, Мадзорбо, Виньоле, Чертоза, Сан Серволо, Сан Клементе, Повеля, Пелестрина, Сант’Ерасмо, Мадзорбето, Сант’Андреа, които са разпръснати във Венецианскана лагуна. За да се стигне до много от тези острови, се транзитира най-често през площад Пиацале Рома в единия край на Венеция, като при преминаването транзит оттам също няма да се плаща такса. 

Сумата от 5 евро се плаща от всеки, навършил 14 години. Изключени от плащането на таксата са лицата, родени във Венеция и лицата с местожителство Община Венеция. Не плащат таксата инвалиди и техните придружаващи ги роднини. Изключени от плащането са работещите във Венеция, студентите и гимназистите във венецианските учебни заведения, лицата, платили данък за собственост на имот в община Венеция, или които имат договор за дългосрочно наемане на жилище във Венеция, жителите на област Венето, които идват във Венеция за лечение или за погребения, участниците в спортни прояви, служителите на силите на реда, съпрузите и партньорите на семейни начала на жители на Венеция, роднини на жители на Венеция до трета родствена степен. В повечето от тези случаи обаче гореспоменатите лица ще трябва да посетят специално създадената платформа към венецианската община и с няколко стъпки там ще се освободят от плащането на ежедневната такса. На специализирания сайт са описани и други случаи, при които човек може да се освободи от такса вход за Венеция.

Целта на новата такса е да се противодейства на така наречения туристически модел „отхапи и бягай“. Това ще рече туристи, които не нощуват в самата Венеция, защото там им се струва скъпо, и резервират нощувки в околните населени места на континентална Италия. Някои от тези хора идват във Венеция чак от Падуа, Верона, Милано или Триест. Много такива туристи прииждат и от круизните кораби, пуснали котва в близост до Венеция. Всички тези еднодневни туристи окупират буквално улиците на града, като причиняват редица проблеми. Сред тези проблеми са шумът, задръстванията от пешеходци по някои от тесните улички, претъпкването на корабчета на градския транспорт, големите опашки из супермаркетите, противообществените прояви, изхвърлянето на отпадъци по улиците и площадите, нарушаването на желанието за усамотение на венецианците, надничането през оградите на малкото частни градини в града и др.

В последните години проблеми за Венеция дойдоха не само от еднодневните посетители, но и от невъзпитани туристи, които се къпеха или караха водни ски из венецианските канали, правеха си рискови селфита по венецианските мостове, приключили с озоваване във водата и със спасителни операции. Намериха се и туристи, които ползваха покрива на някои венециански дворец за кула за водни скокове.

На няколко пъти в последните месеци екоактивисти също потресоха венецианците с акциите си, припомня АНСА.  На 7 декември представители на движение „Последно поколение“ напръскаха една от колоните на базиликата Сан Марко със смес от кал и шоколад. Два дни по-късно активисти от движението „Бунт срещу унищожението“ изляха зелена боя в Големия венециански канал (Канале гранде). Въпреки че и в двата случая използваните материали за акциите бяха безобидни, венецианците останаха шокирани и възмутени от този начин на протест срещу властите, които, според екоактивистите, не полагат достатъчно усилия в борбата с глобалното затопляне, което в крайна сметка ще доведе до потъването на Венеция. Кметът на Венеция Луиджи Бруняро определи тези акции като срамни и подчерта, че вандализмът със сигурност не е правилният метод за намиране на решения за опазването на околната среда и за борба срещу климатичните промени.

Всичко това допринесе за въвеждането на входната такса. Онези, които не си платят дневната такса от 5 евро в гореспоменатите дати, ще бъдат глобявани. В зависимост от ситуацията тя ще варира от 50 до 300 евро. Проверките ще се извършват на основните входове на града. 

Въвеждането на входната такса е и една от мерките, които властите приеха в последно време срещу свръхтуризма във Венеция. Десетки хиляди туристи на ден посещават в пиковите периоди Града на каналите, без да нощуват в него. В допълнение 100 000 туристи остават да нощуват във Венеция в пиковите периоди, припомня Франс прес. А жителите на Венеция са едва 49 304, допълва Асошиейтед прес.

Венеция, разположена на много островчета, е с многовековна история и през 1987 г. беше включена в списъка на световното наследство на ЮНЕСКО. Но експерти на организацията предупреждават, че климатичните промени, съчетани с масовия туризъм и с някои проекти за развитие на града, може да доведат до „необратими промени на изключителната универсална стойност“ на Венеция. В края на юли миналата година експертите дори препоръчаха Венеция да бъде включена в списъка на обектите на световното наследство, които са в риск. Това обаче би навредило на репутацията на града и най-вече на неговата управа. По време на срещата на Комитета по световното наследство на ЮНЕСКО, състояла се през септември в Рияд, в крайна сметка Венеция не беше включена в този черен списък. Тогава италианският министър на културата Дженаро Санджулиано заяви, че ако Венеция се беше озовала в „срамния списък“, то това нямаше да се основава на обективни факти, предаде Ройтерс. Но въпросът ще се разглежда отново на 46-ата сесия на Комитета по световното наследство на ЮНЕСКО, която ще се проведе това лято, припомня Франс прес. През 2021 г. Венеция също беше застрашена да се озове в „позорния списък“, но тогава местните власти забраниха на круизните кораби да преминават през централния канал Джудека, което беше възприето от Комитета по световното наследство като усилие в правилната посока, припомня Асошиейтед прес.

Чужденци навсякъде

Входната такса за Венеция ще е в сила всъщност през първите месеци на тазгодишното 60-о издание на Венецианското биенале на изкуствата. Но тя ще стартира 5 дни след неговото официално откриване на 20 април. Преди това по традиция има и период от 3 дни, през който Биеналето се представя ексклузивно на журналисти, прииждащи във Венеция от цял свят. Именно през този период  - 17-19 април -  Венеция я очаква нова приливна вълна от краткосрочни посетили, отбелязва италианското издание „Гадзетино“. Интересът към този предварителен период на презентиране на Биеналето е толкова голям, че хотели в самата Венеция на приемливи цени от доста време не могат да се намерят. Което означава, че Биеналето, освен че допринася за славата на Венеция, се превръща неизменно в магнит за посетителите в един град, който се опитва да се справи със свръхтуристическия поток.

Биеналето за изкуствата се организира от Фондацията на Биеналето, която организира и Биеналето за архитектура, Биеналето за музика, Театралното биенале, Биеналето за танцови изкуства и Венецианския кинофестивал. Всяка една от тези прояви отново е магнит за туристите. Начело на фондацията стои президент, който се номинира от министъра на културата, като номинацията се одобрява в сенатската комисия по културата. От 2020 г. до март на настоящата година начело на фондацията беше Роберто Чикуто, спечелил си слава с кариерата си в сферата на киното, по-специално на продуцирането и разпространението на филми. Мандатът на Чикуто беше белязан от няколко кризи. Първо коронавирусната пандемия наложи въвеждане на ограничения при провеждането на някои от културните прояви във Венеция, като Биеналето за архитектурата през 2020 г. беше отложено за следващата година, а това за изкуствата беше преместено от 2021 г. през 2022 г. Руската инвазия в Украйна през 2022 г. пък доведе до решението за недопускане на свързани с руската власт представители на Биеналето и в резултат руският павилион в Градините на Биеналето от две години стои пуст. Атаката на „Хамас“ срещу Израел на 7 октомври, при която бяха убити 1170 души, повечето от които мирни граждани, а над 250 души бяха отвлечени, и последвалата война на Израел срещу „Хамас“ в Газа, в която загинаха над 34 000 палестинци, по данни на властите в анклава, пък доведе до призиви на привърженици на палестинската кауза да бъде отстранен Израел от участие в Биеналето тази година -  нещо, което италианските власти отхвърлиха.

През октомври миналата година италианският министър на културата Дженаро Санджулиано номинира за нов президент на Фондацията на Биеналето 60-годишният Пиетранджело Бутафуоко, един от видните интелектуалци в Италия. На младини е бил крайнодесен активист, подобно на премиерката на Италия Джорджа Мелони. След това и двамата възприемат по-традиционни консервативни позиции, отбелязва АНСА. Бутафуоко е и мюсюлманин. Той е автор на редица книги, в които проявява остроумен хумор, хаплива ирония и умение да провокира читателя.  През ноември сенатската комисия по културата одобри назначението на Бутафуоко начело на Фондацията на Биеналето. Тогава левоцентристката опозиция в Италия обвини десницата, че слага свой човек на тази ключова позиция и че заграбва Венецианското биенале, както е заграбила и телевизия РАИ, припомня АНСА. Според Мелони обаче назначението бележи още един пробив за десницата в един орган, начело на който обикновено са били назначавани левичари. Въпреки че е набеждаван от левицата, че е човек на десницата, Бутафуоко пише статии за няколко италиански издания, които критикуват остро Мелони, като например „Фато куотидиано“, или „Република“. Той е автор на публикации и в изданията „Фолио“ и „Соле вентикуатро оре“.  

Но не Бутафиоко беше този, който взе решението кой да е куратор на тазгодишното издание на Биеналето на изкуствата, а предшественикът му Чикуто, който още през 2022 г. реши куратор на юбилейното 60-о издание да бъде бразилецът Адриано Педроса. Педроса е  завършил право в университета на щата Рио де Жанейро и има магистратура по изкуства от Калифорнийския институт за изкуства. От 2014 г. е творчески директор на Музея на изкуствата в Сао Пауло, кръстен на адвоката, политик, журналисти и медиен предприемач Франсишко де Асис Шатобриан Бандейра де Мело. През годините Педроса се проявява като отличен и иновативен куратор на индивидуални и колективни изложби и най-вече на биеналета по изкуствата и на културни изложения или на павилиони на участници в подобни прояви. 

И именно на Педроса се падна задачата да реши каква да бъде основната тема на 60-ото издание на Венецианското биенале на изкуствата, която е „Чужденци навсякъде“. По случайност или не темата препраща отчасти към въпроса за миграцията, който е сред приоритетните въпроси на правителството на Мелони, управляващо една страна на първа линия на миграционната вълна през Средиземно море. На романските езици думата „чужденец“ е с общ произход като думата „странник“, така че в по-общ план темата на Биеналето тази година препраща също така и към всички, които са възприемани като странници в обществото, които са маргинализирани по една или друга причина. „Изразът „Чужденци навсякъде“ има няколко значения. На първо място е това, че където и да отидете и който и да сте, вие винаги ще се срещате с чужденци. Те и ние сме навсякъде. И второ, няма значение къде се намирате, вие винаги сте наистина и дълбоко в себе си чужденец“, казва самият Педроса. И визира това, че всеки човек винаги по природа остава чужд на другите, независимо от физическата близост, която може да има между хората. С появата на социалните мрежи и на новите технологии тази отчужденост между хората се задълбочава.

Фразата „Чужденци навсякъде“ е всъщност заимствана от инсталация на творческия колектив „Клер Фонтен“, създаден през 2004 г. от италианката Фулвия Карневале и от британеца Джеймс Торнхил. Творбите на този творчески колектив представляват видеа, скулптури, рисунки, текстове, неонови инсталации, повдигащи въпроса за безсилието на политиците и за кризите на отделния индивид в съвременното общество. Инсталациите на „Клер Фонтен“ са често пъти неонови надписи, както е в случая с инсталацията „Чужденци навсякъде“, вдъхновила Адриано Педроса за Биеналето във Венеция. На свой ред тази фраза „Клер Фонтен“ е заимствала от мотото на група от Торино, която се бори срещу расизма и ксенофобията в Италия в началото на 21 век.

Биеналето тази година продължава до 24 ноември.  То се провежда както винаги в Градините на Биеналето и в архитектурно-историческия комплекс „Арсенал“ в района Кастело на Венеция. И на двете места има централни павилиони, в които е представена основна експозиция, разделена в 2 ядра – историческо и съвременно, в които ще бъдат изложени инсталации на народни творци, на творци на коренните общества, на творци, възприемани като аутсайдери, или като странници. В допълнение в Градините на Биеналето и в „Арсенал“, както и на различни места във Венеция, ще има и 88 национални павилиона. България ще бъде представена с инсталацията „Съседите“, разположена в Българския павилион, който ще бъде в зала „Тициан“ на културния  комплекс „Дон Орионе Артиджанели“ в района Дорсодуро. В периода 17-19 април по време на предварителното представяне за журналисти на Биеналето БТА ще има специален пратеник във Венеция и ще публикува информации в емисия ЛИК.

Папата в затвора

На 28 април един необичаен посетител на Биеналето се очаква да се превърне в магнит, който да привлече много хора във Венеция и това е папа Франциск. За първи път глава на Римокатолическата църква ще уважи тази проява, отбелязват медиите „Авенире“, „Ватикан нюз“, „Ла Кроа“, „Артрибуне“ и „Гадзетино“. Любопитното е, че папа Франциск ще остане във Венеция само няколко часа. Така че визитата му ще наподобява визитата на онези еднодневни туристи, за които венецианската управа въведе входната такса  от 5 евро. Но папата отговаря на едно от изискванията за освобождаване от таксата – той заема властова позиция и посещава Венеция по институционален повод. Тоест в качеството си на държавен глава на Ватикана, Франциск ще е във Венеция, за да посети павилиона на Светия престол на Биеналето. 

За трети път Ватиканът участва на това изложение със свой собствен павилион, след като направи дебют през 2013 г. и се завърна отново през 2015 г. А още през 2001 г. италианският творец Маурицио Кателан, известен с хиперреалистичните си скулптури, представи на тогавашното издание на Биеналето фигура в цял ръст на тогавашния папа Йоан Павел Втори, паднал на земята, поразен от метеорит, която шокира католиците, отбелязва „Артрибуне“. Сега именно Кателан ще бъде сред творците, които  Ватиканът покани да участват със свои инсталации и пърформанси във Ватиканския павилион на Биеналето.  Сред останалите творци са гореспоменатият колектив „Клер Фонтен“, американската актриса Зоуи Салдана и нейният италиански съпруг, режисьорът Марко Перего, бившата американска монахиня, а сега творец и дизайнер Корита Кент, бразилската скулптурка Соня Гомеш, френската танцьорка и хореографка Бинту Дембеле, ливанско-американската художничка и създателка на керамични творби Симон Фатал и френската художничка Клер Табуре, която участваше със съпътстваща експозиция на Биеналето през 2022 година. Колективната изложба на тези творци е наречена "С моите очи". Тази странна смесица от националности във Ватиканския павилион  се допълва от необичайното му местоположение. Той е разположен в женския затвор на Венеция, на остров Джудека от другата страна на венецианския канал Джудека. Замисълът на павилиона отразява желанието на папа Франциск църквата и нейните служители да достигнат до всеки, в това число дори до най-изолираните прослойки на обществото. Не случайно по време на Страстната седмица на Велики четвъртък папа Франциск мие нозете на хора от маргиналните категории, като мигранти или затворници. Тази година той например изми нозете на затворнички в римски затвор. Подборът на разнородни по националност и по стил творци, които ще оживят Ватиканския павилион, пък отразява желанието на папа Франциск да модернизира църквата, което би приобщило повече млади хора към нея.

Според официалната програма от визитата на папата на 28 април той ще потегли с хеликоптер в 6,30 ч. от Ватикана за Венеция, пише в. „Гадзетино“. Ще кацне около 8 ч. на хеликоптерната площадка в пределите на женския затвор. Там ще има първо среща с ръководството на затвора и с 80-те затворнички, с венецианския патриарх Франческо Моралия, с кардинал Хосе Толентино де Мендоса, префект на Конгрегацията за културата и образованието към Ватикана и куратор на Ватиканския павилион на Биеналето. Папата ще има и среща с творците от Ватиканския павилион. Около 9,30 ч. Франциск ще прекоси с катер канала Джудека между остров Джудека и района Дорсодуро, за да отиде в базилика Санта Мария дела салуте (Света Мария на здравето). Там в 10 ч. той ще има среща с младежи от Венеция и от Венецианската епархия, след което ще премине по специално изграден за визитата му понтонен мост над Канале гранде и ще отиде на площад Сан Марко, където ще бъде посрещнат от областния управител на Венето Лука Дзая, от кмета на Венеция Луиджи Бруняро и от префекта на Венеция Дарко Пелос. В 11 ч. папата ще отслужи литургия, а после ще направи частна визита на базиликата Сан Марко. След това с катер ще стигне до парка в квартала Санта Елена, където има и военноморско училище. Оттам в 13 ч. ще папата ще отпътува за Ватикана в края на тази експресна визита, която колкото и кратка да е, се очаква да предизвика масиран туристически поток към Венеция. 

Още магнити за туристите

Освен безплатната атракция, наречена папа Франциск, по време на Венецианското биенале ще има още много такива безплатни атракции, разпръснати из града, които ще увеличат също потока от туристи. Една от тях например ще е изложбата на римския стрийт арт творец Мауро Палота, известен с творческия псевдоним Маупал, който от 27 април до 7 май ще представи в залата Сан Леонардо изложбата „Имаме си папа“, обединяваща всичките му стрийт арт творби, вдъхновени от папа Франциск, сред които такива обрисуващи го като супермен, притичващ се на помощ в рискова ситуация или като стрийт арт художник, рисуващ по стените на Ватикана стенописи за мир, пишат изданията „Венеция тудей“ и „Нуова Венеция“.

Магнит за туристите се очаква да бъде и инсталацията „Едно време управлявахме света“ на белгийския неконвеционален творец Том Херк, която ще бъде разположена в градината на двореца „Балби Валиер“ и която ще може да се види от корабчетата по Канале гранде и от Моста на Академията. Творбата представлява 10-метров скелет на човек, уловен в мига, в който той е уловил скелет на динозавър. Инсталацията напомня за тленността на обитателите на планетата и предупреждава хората, че преди тях Земята е била обитавана от вече изчезнали създания и че след хилядолетия човекът може също да последва участта на динозаврите. 

Друга такава инсталация ще има насред езерото в северната част на комплекса „Арсенал“, която е достъпна за хора, които не са си купили билети за Биеналето. Там ще се обособи платформа остров, насред която ще има 7-метрова яйцевидна дървена структура, в средата на която ще има дърво от вида блатен кипарис, наричан още и плешив кипарис. Инсталацията е на швейцареца Клаус Литман и е наречена „Арена за живота“. Тя цели да породи размисли за климатичните промени, за устойчивостта на видовете, за климатичната миграция, която глобалното затопляне ще предизвика на някои места по света. Дърветата от вида плешив кипарис имат свойствата да се адаптират към различни условия, да изпомпват до 800 литра вода на ден, да охлаждат заобикалящата ги атмосфера, да издържат на ураганни ветрове, както и на екстремни температури, което ги прави особено устойчиви на предизвикателствата на изменението на климата и на някои от предизвикателствата, пред които е изправена по-специално Венеция", казва екипът на Клаус Литман пред изданието „Артрибуне“.

Трета безплатна инсталация, която от половин месец вече привлича неизменно туристите във Венеция, е вдъхновена от испанския художник Диего Веласкес и неговата знакова творба „Las meninas“ („Придворните дами“) от 1657 г., представяща инфантата Маргарита-Тереза Хабсбург-Испанска заедно с придворните й дами. Именно тези герои от творбата на Веласкес се появиха на 27 март на площад Сан Марко във Венеция, в района на Двореца на дожите. Те ще останат там до 15 юни. Става дума за 13 наредени една след друга черни бронзови фигури с човешки ръст. Една от тях е леко по-различна от другите 12 и представлява инфантата Маргарита-Тереза, останалите са нейните придворни. Инсталацията е дело на съвременния испански творец Моноло Валдес, известен със скулптурите и инсталациите си от мрамор, бронз, стомана, смола, златна патина, стъкло, дърво, алуминий, метали, керамика, абанос и др. Валдес се вдъхновява от Веласкес, Пикасо или Матис, като създава творби, претворяващи техни класики и ги „изважда“ от пределите на музеите, правейки ги достъпни за широката аудитория. Инсталацията на Валдес във Венеция беше открита официално от властите в средата на миналата седмица, припомня „Венеция тудей“. Тогава официално беше оповестено, че инсталацията се представя съвместно с частната венецианска галерия „Контини“, представляваща Валдес. След като тя бъде демонтирана, една от фигурите – тази на инфантата на стойност от около 500 000 евро - ще бъде подарена на града. Инсталацията вече поражда голям интерес сред туристите, които си правят селфи с бронзовите фигури. Но творбата породи и голям брой критики, че с черния си цвят и бронза си не се вписва в архитектурата и пейзажа на Венеция, съчетаващи мрамор, топли цветове, пъстри стъкла и дърво. Критици казаха, че инсталацията на Валдес банализира изкуството като цяло, че превръща всяко кътче на Венеция в Биенале. Намериха се и такива, които оприличиха скулптурите на Валдес с контейнери за разделно събиране на отпадъци. Други две творби на същия творец – „Диадемата“ и „Пеперудите“  -  между впрочем ще бъдат изложени съответно в комплекса „Арсенал“ и на кея „Рива Ка ди Дио“, съобщава сайтът на галерия „Контини“.

Подобни мащабни творби на публични места може и да пораждат критики, но се вписват в една дългогодишна традиция, която позволява на жителите и на гостите на Венеция, да се докоснат до изкуството и без да се налага да посещават Биеналето. През 2013 г., по време на тогавашното издание на Биеналето, на остров Сан Джорджо, в пределите на Венеция, беше представена изложба на британеца Марк Куин, в която доминираше висока около 12 метра надуваема розова фигура на бременна жена без ръце и с недоразвити крака, наречена „Дишай”.  Тя беше изложена на площадчето през църквата Сан Джорджо Маджоре и се превърна в любимка на венецианците и туристите, които започнаха да я наричат  „Розовото момиче”. Всъщност тя беше надуваемата версия на творба на Марк Куин от карарски мрамор, висока над 3,5 метра и представляваща бременната Алисън Лапър, която е творец и модел и която е без ръце и с почти неразвити крака заради вроденото състояние фокомелия.  

През 2019 г. синът на актьора Антъни Куин - Лоренцо Куин, завладя тогавашното издание на Биеналето във Венеция с инсталацията си „Изграждане на мостове” – 6 чифта огромни бели ръце, високи 15 метра и широки 20 метра, от материя, имитираща мрамор, събрани в различни жестове и извисяващи се до езерото на комплекса „Арсенал“. Шестте чифта ръце символизираха 6 ценности – надежда, вяра, помощ, любов, мъдрост и приятелство. Те останаха там няколко години. Миналата година същите гигантски ръце се появиха във Виесте,  в южната област Пулия. А отскоро могат да се видят в квартала Тонфано на Марина ди Пиетрасанта в областта Тоскана. Преди това, през 2017 г.  Лоренцо Куин изуми Венеция, когато по време на тогавашното издание на Биеналето „подпря” двореца Ка Сагредо с две огромни бели ръце, подаващи се от водата на Канале гранде. Така той напомни на какъв риск от потъване е изложен Градът на каналите заради глобалното затопляне и повишаването на водното равнище. Тази година Лоренцо Куин се завръща във Венеция с инсталацията „Душите на Венеция“ – 15 мрежести скулптури, изложени в атриума на палата Ка Резонико от 20 април до 15 септември, които представляват ключови фигури от историята на града и които могат да бъдат разгледани безплатно. А от 6 април подобна мрежеста фигура на венецианския изследовател и търговец Марко Поло, отново дело на Лоренцо Куин, е изложена на входа на апартамента на венецианския дож в Палата на дожите, като част от изложбата „Световете на Марко Поло: Пътуването на един венециански търговец от 13-и век“, която ще може да се разгледа до 29 септември. Тази година Венеция отбелязва с редица събития 700 години от смъртта на Марко Поло.

Едно Биенале, привличащо хиляди туристи, едно изкуство, изнесено по улици и площади, което биенализира Венеция, и един папа, който води след себе си тълпи от последователи и поклонници, където и да се появи – тези няколко фактора ще засилят потока от посетители към Града на каналите точно в момент, в който властите се хвалят с мярката за входната такса, целяща да намали свръхтуризма и да не допусне Венеция да се превърне в своеобразен Дисниленд. Как и дали управата на града ще постигне в дългосрочен план точния баланс между тези две тенденции, само времето ще покаже.

/ПТА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:37 на 26.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация