site.btaВицепрезидентката на САЩ пристигна на посещение в Замбия


Вицепрезидентката на САЩ Камала Харис пристигна днес в Замбия - последната спирка от едноседмичната й обиколка в Африка, предаде Асошиейтед прес.
Обновяването и разширяването на летището в столицата Лусака, на което кацна самолетът на Харис, бяха финансирани от Китай. Това обаче не е единственият проект, осъществен със средства на Пекин, чийто отпечатък е все по-видим на развиващия се африкански континент, богат на природни ресурси. В резултат Китай "трупа точки" пред местното население.
Съперничеството между САЩ и Китай на световната сцена съпътства неотлъчно Харис във всеки момент от обиколката ѝ в Африка, като то се усеща най-осезаемо в Замбия и преди това - в Танзания, отбелязва АП.
Освен летището в Лусака Китай построи 60 000-местен стадион в града, както и пътища и мостове из цялата страната, с което дългът на Замбия за финансиране на развитието достигна милиарди долари. Танзания е основен търговски партньор на Китай, а наскоро в южноафриканската държава е открито училище за политическо лидерство, финансирано от Китайската комунистическа партия, посочва агенцията.
Тези развития в Африка разтревожиха Вашингтон и администрацията на президента Джо Байдън започна да се опасява, че континентът все повече ще клони към сферата на влияние на Пекин. По време на обиколката си Харис предпочете да не говори открито за това, а вместо това да постави акцент върху изграждането на партньорства, които не са обременени от геополитическо съперничество. Тя обаче призна, че Съединените щати не разполагат с много време, за да направят присъствието си на континента по-осезаемо, отбелязва АП.
"Смятам, че все още имаме възможност и затова полагаме съгласувани и целенасочени усилия да покажем нашата ангажираност и желание да инвестираме в партньорство", каза вицепрезидентката на САЩ пред репортери в началото на посещението си в Замбия. "Наистина смятам, че със сигурност в този момент ни се отваря възможност и че в зависимост от това какво направим сега, възможността ще продължи да ни се предоставя. Всичко обаче зависи от инвестициите, които ще направим сега, и от началния тласък, който те ще дадат на този подход, за да се увенчае с успех", добави тя.
Китайското присъствие в Танзания и в Замбия е пуснало дълбоки корени. През 70-години на миналия век Пекин построи железопътната линия "Тазара", свързваща Замбия, която няма излаз на море, с пристанището Дар ес Салаам в Танзания. Това позволи износът на мед да заобикаля управляваната по онова време от бялото малцинство Родезия (б. ред.: сега Зимбабве) и Република Южна Африка, където тогава имаше режим на апартейд, посочва агенцията.
Понастоящем най-големият търговски партньор на Африка е Китай, като през 2021 г. двустранният стокообмен достигна общо 254 милиарда долара - с четири пъти повече от този между САЩ и континента, по данни на Американския институт за мир. Освен това, за разлика от Вашингтон, Пекин не поставя демократичното развитие като условие за сътрудничество, отбелязва АП.
/НС/
news.modal.header
news.modal.text