site.btaСамо когато си готов да рискуваш, може да стигнеш до нови артистични решения, каза пред БТА пианистката Дора Делийска

Само когато си готов да рискуваш, може да стигнеш до нови артистични решения, каза пред БТА пианистката Дора Делийска
Само когато си готов да рискуваш, може да стигнеш до нови артистични решения, каза пред БТА пианистката Дора Делийска
Дора Делийска на Международния музикален фестивал (ММФ) „Варненско лято” с концерт „Почит за Фриц Крайслер” по случай 150 годишнината на композитора. Снимка: Красимир Кръстев/БТА

В изкуството свободата на изказа е водеща предпоставка за развитие. Само когато има смелост и готовност за риск, може да се стигне до нови концепции и артистични решения и така се оформя цялостния културен релеф. Това може да се случи когато има подкрепа от страна на обществото и финансиране и за независими проекти. Политиката също трябва да е в синхрон с това, или поне да не пречи. Това мнение изрази в интервю за БТА пианистката Дора Делийска, която участва на Международния музикален фестивал „Варненско лято“. Тя живее и работи от 25 години във Виена и смята, че градът е пример за това как, въпреки всички трудности в съвременното общество, изкуството има свобода и почва за развитие.

Според нея най-силното качество на музиката е споделената емоция, изживеният миг заедно, а този тип преживявания са все по-голяма рядкост във време, в което изкуственият интелект и дигиталните устройства заемат все повече място в нашата реалност. Споделената емоция на концерт не може да бъде заменена с нищо, каза Делийска. 

В своята работа музикантката се старае да намира връзка между композиторите от различни епохи и да ги „среща“ на сцената. По този начин се получава един вид комуникация и се създава съвременен прочит на произведенията.

Следва цялото интервю с Дора Делийска – за възможностите на интерпретатора, пътя на музиката до слушателите, за фестивалите и тяхното значение.

Кое е най-силното оръжие на музиканта в днешно време?

- Музиката и конкретно изпълнението на живо, се случва в момента. Тоест отразява мига, в който се намираме. Това е едно изключително наситено с емоции преживяване между изпълнителите и публиката. За мен това е най-силното качество на музиката, споделената емоция, изживеният миг заедно. Този тип преживявания са все по-голяма рядкост в ежедневие, в което изкуственият интелект и дигиталните устройства заемат все повече място в нашата реалност. Споделената емоция на концерт не може да бъде заменена с нищо. 

Докъде се простират възможностите за трактовка и интерпретация на пианиста, след като трябва да е верен на написаното от композитора?

- Да се свири композиция, създадена от друг творец, означава поемане на пълна отговорност да се пресъздаде точно това, което е написано в нотния текст и възможно най-точно да се доближим до първоначалната идея. Интерпретацията започва там, където рефлектираме нашата реалност. Ако аз изпълнявам произведение на Бетовен, би трябвало да знам в детайли всичко за неговия композиционен стил, за структурата на композицията, звукоизвличането и разликата в оригиналните и съвременните инструменти. Едва тогава, след като съм се доближила възможно най-много до първоначалната концепция, мога да се замисля по какъв начин това произведение може да се позиционира в нашата реалност. Все пак музиката, която слушаме, се случва сега, в нашата реалност, въпреки че е композирана в друга епоха. От тази гледна точка е съвременна.

Моето решение е да намирам връзка между композитори от различни епохи и да ги „срещам“ на сцената. По този начин се получава един вид комуникация между различните епохи и се създава съвременен прочит на произведенията. Този процес изисква множество анализи и задълбочено познанство с творчеството на композиторите, за да се намери нишката, която ги свързва. Но резултатът е винаги много автентичен и за мен олицетворява смисъла на интерпретационното изкуство. 

Какво желаете да изявите най-силно във Вашите албуми - днешния вкус и ритъм, своето виждане, нещо, което е останало незабелязано в композиторските послания или друго?

- Записът на албум се различава от изпълнението на живо по това, че е много по-подготвен. Мигът може да се повтори. Но аз търся спонтанна емоция, която да бъде усетена и от слушателите, а не просто перфектен запис в студио. Приоритетът на записа е, че човек може да изживее музиката в комфорта на собствената си къща или на място, където можем да се потопим в личните се мисли. Моето желание е да създам музикална концепция, която да даде структура на записа. В рамките на тази структура, слушателите намират свобода за лична интерпретация. 

Какъв е пътят на музикалните албуми със сериозна музика до слушателите – как се разпространяват те, какви носители са най-търсени? Слуша ли се предимно в интернет и той помага ли на музикантите? Сега винилът отново е на мода, това важи ли и за класическата музика? 

- Да, винилът е актуален и в сферата на класическата музика. Но най-много се използват онлайн платформите за стрийминг. Това е бърз начин хората да получават достъп до произведенията, които харесват, и да ги слушат на телефон, компютър, в колата. Единственият недостатък е, че много онлайн платформи компресират звука и това намалява силно качеството. В подготовката на моите записи аз си взимам много време, за да избера подходящото място, където да ги осъществя. Акустиката трябва да пасва на концепцията и дори атмосферата наоколо влияе на начина, по който се интерпретира. Ако залата е сред природата, това дава спокойствие и баланс. Затова, когато качеството на звука е рязко намалено при стрийминг, това отнема много от емоцията.

Какъв е музикалният фон на съвременна Виена? Каква музика се слуша и изпълнява в града?

- Колкото по-дълго живея във Виена, толкова повече този град ме вдъхновява и впечатлява. Виена се развива и обогатява постоянно. И тук не визуализирам само класическата музика, която със сигурност е на най-високо световно ниво. Фестивалите (театрални, музикални, танцови и за съвременно изкуство), които са част от културната програма на града, търсят все по-нови и автентични концепции. Свидетелка съм на много представления, пърформанси, изложби, в които се усеща смелост от страна на участниците.

В изкуството свободата на изказа е водеща предпоставка за развитие. Само когато има смелост и готовност за риск, може да се стигне до нови концепции и артистични решения и така се оформя цялостния културен релеф. Това може да се случи само, когато има подкрепа от страна на обществото и има финансиране също и за независими проекти. Политиката също трябва да е в синхрон с това, или поне да не пречи. Виена е пример за това как, въпреки всички трудности в съвременното общество, изкуството има свобода и почва за развитие. Благодарна съм, че съм част от този културен процес във времена, в които свободата на словото се превръща във все по-голям лукс в множество страни по света. Същевременно се чувствам отговорна, че имам тази привилегия и мога да допринеса за автентичността на интерпретационното изкуство.

Има ли съвременни произведения, които Ви вдъхновяват да ги изпълнявате? Как определяте творбите на днешните композитори – какво ги вълнува, какво „четем“ в тях?

- Както споделих по-рано, за мен най-важното е как произведенията на различните композитори рефлектират помежду си. В съвременната музика търся произведения, които усещам, че отразяват действителността, в която живеем.

Каква е мисията на фестивалите според Вас - да представят нова музика, да опазват традициите или нещо друго?

- Фестивалите дават прекрасна възможност на изпълнители от цял свят да се срещнат и да творят на едно място. В кратък период от време музикантите създават интензивни интерпретации и силни емоции, които споделят с публиката. За мен фестивалите са олицетворение на това как различни култури се срещат и пречупват усещането за граници.

Дора Делийска е завършила Музикалното училище в родния си Плевен, след което учи във Виена, където остава да живее и работи. Репертоарът й се простира от Бах до Лигети. Редовно свири на някои от най-престижните сцени в Европа, сред които Концертхаус във Виена, Двореца за изящни изкуства в Брюксел, Музикалния център Oosterpoort в Нидерландия и други. Гастролира често в Тайланд, Китай, Виетнам, Катар, както и различни държави в Южна Америка, където изнася и майсторски класове. Участва в жури в редица значими конкурси като Prima la Musica в Австрия и Конкурса за млади пианисти в Тайланд.

Има сериозна история като записващ музикант. Кариерата й на концертираща пианистка започва с излизането на първия й албум с творби на Ференц Лист, който води до покана за дебютния й рецитал в Музикферайн във Виена. През 2013 г. дискът с произведения на Шуберт й носи наградата на Pizzicato. Следва Danzas, в който с много гост музиканти изследва различните култури и допирните точки с джаза. През 2018 г. излиза албумът B-A-C-H Project, изграден на базата на сериозна драматургична концепция, подкрепена с много търсения в музикознанието. След него се появява дискът, който е свързан със стилистиката на концерта във Варна. Озаглавен е Alles Walzer, einmal anders! и в него Дора Делийска повежда слушателите в света на виенския валс, преминавайки през елегантността, за да стигне до модерните му виртуозни оркестрови и дори импресионистични измерения. Този валсов проект е определен като едно от десетте значими културни събития в Австрия за 2020 г.

През 2023-та Делийска записва своя 12-ти диск „Етюди и прелюдии“ с пиеси от Шопен, Дебюси, Лигети и Капустин, а премиерата е в зала Шьонберг в Концертхаус. Албумът е номиниран за наградата Opus Klassik и получава отлични рецензии в специализирани издания като Rondo Magazine, Pizzicato Luxemburg, Piano Nеws и други.

/ТС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 14:30 на 06.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация