site.btaАсоциация на българските туроператори и туристически агенти: Лято 2025


Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) очаква забавяне в растежа на туризма в България заради неблагоприятната икономическа обстановка в много от емитиращите пазари. Към момента са трудни прогнозите за ефекта върху сектора, след като страната ни стана пълноправен член на Шенген, но няма да е изненада спад на пазар Румъния заради по-лесния достъп на гражданите от тази страна до морските курорти на Гърция. Това коментира в интервю за БТА заместник-председателят на АБТТА Димитрина Горанова.
Според нея, ако има ръст в туризма това лято, той ще е от основните традиционни пазари като Великобритания, Германия, Полша и Чехия.
Според предварителни оценки почивката на Българското Черноморие това лято няма да се оскъпи с повече от 10 на сто, каза Горанова.
Какво лято да очакваме?
След наблюдавания ръст на туристопотока през последните години, последвал световната тенденция за нарастване на пътуванията в световен мащаб след ковид пандемията, очакваме темпът на ръстовете спрямо предходните години да се забави, каза заместник-председателя на АБТТА. Причина е неблагоприятната икономическа обстановка в много от емитиращите пазари, откъдето България посреща най-голям брой туристи, допълни Горанова. Тя отбеляза, че въпреки нарастването със 7 на сто на туристопотока от Европа към България след влизането на страната във въздушен Шенген, е трудно да се прогнозира как ще се отрази на броя на туристите пълното ни присъединяване към Шенгенското пространство. Няма да се изненадам да има спад на румънския пазар, който е номер едно за България от ЕС, след като те ще имат по-лесен достъп до морските курорти в Гърция, коментира заместник-председателят на АБТТА. Тя напомни, че през 2024 г. броят на посетителите от Румъния в България е бил над 2,3 млн. души и изтъкна, че това е и най-големият брой граждани на европейска държава, посетили България, следвани от граждани на Гърция, които са били два пъти по-малко. Предстои да видим каква ще е равносметката за тази година, каза Горанова.
Що се отнася до еврозоната, засега предстоящото присъединяване към нея няма как да повлияе на тазгодишния летен сезон, смята тя.
Заместник-председателят на АБТТА не се ангажирам с прогнози за брой посещения, но посочи, че статистическите данни, представени от Министерството на туризма през март 2025 г., сочат, че през 2024 г. от чуждестранните пазари ръст бележат само румънският и полският, както и вътрешният български пазар, а за всички останали се отбелязва спад. Със съжаление трябва да отбележим, че все още не са постигнати нивата от Лято 2019 от гледна точка на брой на посещенията. Не очаквам те да бъдат постигнати и през 2025 г. В процентно изражение по отношение на приходите може да се очаква ръст до 10 процента, каза заместник-председателят на асоциацията.
Според Горанова, ако има ръст в туризма това лято, той ще е от основните традиционни пазари като Великобритания, Германия, Полша и Чехия. Важно е да се отбележи, че се възобновява израелският пазар, който е доста значим за летния сезон. По отношение на британския пазар през последните години се забелязва тенденция за позициониране България като дестинация с отлично съотношение цена/качество, което в днешно време е голямо предимство, коментира заместник-председателят на АБТТА.
Тя отбеляза, че всяка година се откриват нови полетни връзки с дестинации с голям потенциал. Тази година са открити нови полети по маршрут Варна - Абу Даби с мащабна презентация на България като туристическа дестинация. Наличието на благоприятни климатични условия в българските курорти, съчетано с директните полети между летищата, създава една от необходимите предпоставки за привличане на туристи от Близкия и Средния изток в българските морски курорти, смята Горанова. В същото време тя изтъкна и увеличения брой маршрути от летищата във Варна и Бургас до традиционни европейски пазари, което, по думите й, повишава тяхната привлекателност.
Основни пазари остават Румъния, Германия, Великобритания, Полша, Чехия, Македония. Но продължаваме да разчитаме и на вътрешния пазар, който генерира основен процент от посещенията в морските курорти, обобщи заместник-председателят на АБТТА.
Морската почивка на българите
Въпреки различията в предпочитанията на всеки човек се очертават няколко основни нагласи: значителен брой българи традиционно почиват в курортите на юг от Бургас, като средният брой нощувки варира от 5 до 7, каза Горанова. Тя посочи, че в по-голямата си част това са семейства с малки деца, които предпочитат ол инклузив. Заедно с това се наблюдава завишен интерес към къмпинги в южната част на Черноморието, където има доста модерни и добре оборудвани места за по-природосъобразна почивка, допълни тя.
Проблемите в туризма
Вече години наред основният проблем е недостигът на квалифициран персонал, който пряко рефлектира върху качеството на услугата. Според някои източници недостигът на сезонни работници достига 200 000 души тази година, каза заместник-председателят на АБТТА.
По думите й всички в бранша работят активно за привличането на работници от чужбина, за да се осигури адекватно качество на обслужването на туристите. Но въпреки усилията му, подкрепени и от мерки на държавните институции, резултатите засега не са особено обнадеждаващи, каза Горанова.
За последните шест години България е привлякла над 108 000 чуждестранни работници от трети държави, каза Горанова, позовавайки се на данни на Министерството на труда и социалната политика за периода 2019-2024 г. "Само през 2024 г. общият им брой е малко над 15 000 души от 65 страни, при това във всички сектори на икономиката. Броят им расте с всяка следваща година - тенденция, която потвърждава задълбочаващия се проблем с недостига на кадри", коментира заместник-председателят на АБТТА.
Според нея това подсказва, че решението на проблема е не в привличането на чужда работна ръка, а в търсене на схеми за по-дългосрочно ангажиране на персонала, защото със скъсяването на летния сезон браншът става все по-непривлекателен като работодател. Друго решение на кадровия дефицит в туризма е свързано с изсветляването на сивия сектор - мярка, която по думите на Горанова, е в интерес и на служителите в бранша, и на икономиката като цяло.
Възможностите за удължаване на сезона
Според заместник-председателя на АБТТА удължаването на сезона може да се постигне най-вече чрез по-активното предлагане на съчетаването на морски рекреативен с други форми на туризъм. Добър пример в това отношение са СПА и балнеологичните продукти, които се предлагат както на Северното, така и на Южното Черноморие, каза Горанова.
По думите й удължаването на сезона в морските ни курорти е пряко свързано и с достъпността до дестинациите откъм международни полети. Извън официалния сезон морските ни курорти са като призраци - неприветливи и негостоприемни. Това може да се промени, ако се осигури целогодишен въздушен трафик до морските ни летища, което ще позволи и голям брой хотели да работят 12 месеца в годината, каза Димитрина Горанова.
Именно идеята да се привличат чуждестранни туристи през всички сезони в България мотивира АБТТА да насочи усилията си към съчетаването на няколко туристически продукта, обединени около културния туризъм, който обхваща не само посещение на културно-исторически обекти, но и участие във фестивали, опознаване на кулинарните традиции, винения туризъм, поклонничеството и пр., заяви заместник-председателят на АБТТА.
БТА представя поредица от прогнози на браншови организации за предстоящия летен сезон в България в периода до 1 юни, когато в деня след откриването на сезона Агенцията организира седмото издание на форума си "БГ Туризъм" в Поморие. Досега бяха представени прогнозите на Института за анализи и оценки в туризма, Българската асоциация на туристическите агенции, Обединение "Бъдеще за туризма", Националния борд по туризъм, Сдружението на заведенията в България, Асоциацията на инкаминг агенциите.
/ВЙ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина