site.btaБългария трябва да определи кои са националните й ценности, за да се рекламира правилно, каза Ирена Тодорова

България трябва да определи кои са националните й ценности, за да се рекламира правилно, каза Ирена Тодорова
България трябва да определи кои са националните й ценности, за да се рекламира правилно, каза Ирена Тодорова
Национална конференция за културен и фестивален туризъм се провежда във Варна. На снимката: директорът на Регионален център за опазване на нематериалното културно наследство под егидата на ЮНЕСКО Ирена Тодорова. Снимка: Красимир Кръстев/БТА

В България трябва да си дадем отговор кои сме и кои са нашите национални ценности, за да се рекламираме правилно, каза д-р Ирена Тодорова - директор на Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО. Тя участва в Националната конференция „Фестивалите на България през призмата на туристическата динамика“, която се провежда днес и утре във Варна по инициатива на Министерството на туризма в партньорство с организаторите на Международния театрален фестивал (МТФ) „Варненско лято“ - фондация „Виа Фест“. 

Тодорова смята, че всички в сектора трябва да работят за създаване на регионални култури, които не са в съпротива и напрежение с националните. Тя уточни, че ЮНЕСКО има деликатна съпротива към фестивалите заради възможността за комерсиализация на нематериалното културното наследство, но подкрепя онези, които го опазват. В работата си организацията убеждава властимащите, че в центъра на всяка културна политика стои човекът. По тази причина фестивалите стават по-интересни, защото се явяват не само средище за забава, а терен за социализация на определен тип ценности, отбеляза специалистката и добави, че ако се проследят устойчивите във времето форуми у нас ще се види, че хората ги чакат и съпреживяват, че те създават локални култури, които оживяват градовете. 

България трябва да бъде разпознаваема сред туристите не само със своите природни дадености, а с историята и културата си. Сега това е допълнение, а трябва да се превърне в основа, каза зам.-министърът на туризма Павлин Петров. Той подчерта, че министерството подкрепя развитието на фестивалния туризъм, като координира местната общност и организаторите с по-добро разположение на туристическата карта. Фестивалният туризъм дава своя принос за икономиката като развива не само културата, но и хотелиерството, ресторантьорството и транспорта и съхранява местните общности, добави той. По думите му България трябва да стане по-разпознаваема през своята култура и история, защото комбинацията им дава богато преживяване на туристите. Задачите пред нас са устойчиво финансиране, дългосрочно планиране и ефективна реклама, а решаването минава през конкретни споразумения, ясни цели и точни партньорства между държавата, общините и бизнеса, завърши Петров. 

Артистичният директор на театралния фестивал „Варненско лято“ Цветана Манева изрази надежда чрез подобни форуми и дискусии най-после да успеем да формулираме и да напълним със съдържание културния туризъм като показваме всички изкуства. На първо място за съществуването на културния продукт и фестивалите тя слага финансовата подкрепа, за да съществуват подобни начинания. „Варненско лято“ е известен не само в България и възможността тук да се гледат спектакли в три направления, винаги е изпълвала гостите с изумление, възхищение и желание да дойдат отново, отбеляза Манева. Подчерта, че гостите намират в града една прекрасна атмосфера, докато се провеждат летните фестивали, както и чудесния Археологически музей, в който се осъществяват концерти. Тези лета във Варна са едно постижение, което е хубаво да успеем да развиваме, добави още актрисата.

Фестивалите са важни за културната идентичност и стимулирането на местната индустрия, а всички големи фестивали в света са плод на целенасочена подкрепа от публичните власти и активност на културните оператори, каза на конференцията директорът на МТФ „Варненско лято“ проф. Николай Йорданов. Той подчерта, че в тях кипят множество бизнеси, имащи пряко отношение към инвестициите. Неговата несбъдната мечта е националните и местните власти заедно да се обсъждат инвестициите в културната инфраструктура и устойчивото развитие на фестивалите и да не се работи на парче. 

Според него възможностите един фестивал да бъде атрактивен за туристическия бизнес са в поддържането на програма с превод на чужди езици, както и на улични събития, които да създават атмосфера в града. Тези усилия изискват немалко ресурси, но имат обществен ефект, защото са безплатни за гражданите, подчерта Йорданов. Другият важен ход за него е участието на звезди от световната сцена и предлагането на високо художествено качество, съизмеримо с международните стандарти, което привлича ценители. Той отбеляза, че фестивалите са прекалено важни, за да бъдат оставени на пазарната логика и културните политики, затова следва организаторите им да са проактивни. Според него Министерството на културата трябва да участва на подобни форуми и да създава работна среда за лансиране на политики.  

Председателят на комисията по култура в Националното сдружение на общините в Република България Генчо Генчев изрази мнение, че конференцията е изключително важна за взаимодействието между българските общини и Министерството на туризма, което е липсвало през годините. Връзката между общините, бизнеса и държавата трябва да се подобри, за да се осигури по-добро финансиране на културните продукти, които провеждат туризъм и носят добавена стойност за всяко кътче на България, добави той. 

/ВБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 13:34 на 11.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация