site.btaЧакането по границите и това, че Румъния не е в Шенген, посочват като основни проблеми автомобилни превозвачи в Румъния

Чакането по границите и това, че Румъния не е в Шенген, посочват като основни проблеми автомобилни превозвачи в Румъния
Чакането по границите и това, че Румъния не е в Шенген, посочват като основни проблеми автомобилни превозвачи в Румъния
ГКПП Гюргево-Русе/Снимка: Благой Кирилов, БТА

Седем от десет транспортни компании в Румъния (70 процента) твърдят, че дългото време за чакане на граничните пунктове е най-големият им проблем. Над две трети (67 процента) изтъкват това, че Румъния не е в Шенген, и разходите за застраховка “Гражданска отговорност”. Това показват резултатите от проучване, проведено по поръчка на Националния съюз на автомобилните превозвачи в Румъния (UNTRR) през декември миналата година. 

Според данните през 2023 г. камионите са изчаквали до 11 дни, за да влязат от Украйна в Румъния, над пет дни - от Молдова в Румъния, и до 36 часа - от България в Румъния. Времето за напускане на Румъния през митниците в западната част на страната се увеличава до 72 часа заради проблемите с претеглянето на стоките и забраните за транзит през Унгария през почивните дни.

Според авторите на проучването това, че Румъния не е в Шенген, има сериозни финансови последици. Те посочват, че през 2022 г. индустрията на автомобилния транспорт е загубила над 2,4 милиарда евро заради времето за чакане на границите на Румъния с България и Унгария.

Проучването "Пазар на автомобилния транспорт 2018-2030 г.", извършено през 2023 г. по искане на UNTRR, разкрива, че пазарът на автомобилни превози губи 15 процента от сегашната стойност на приходите (оценявана на 16 млрд. евро). Имплицитно държавата губи още 15 процента от данъците върху приходите на превозвачите.

„Други проблеми, породени от това, че страната не е в Шенген, са загубата на чуждестранни инвестиции и намаляването на износа. За да разреши тези ситуации, Националният съюз на автомобилните превозвачи в Румъния изисква от правителството да установи твърда дата за влизане на страната в Шенген със сухопътни граници през 2024 г.“, се отбелязва в проучването.

Представителите на Националния съюз на автомобилните превозвачи в Румъния настояват още застрахователните компании да предлагат евтина основна застраховка “Гражданска отговорност” с отделни опции за директно приспадане или компенсации, когато търговските превозни средства не се използват.

Като други основни проблеми в бранша се посочват транспортните тарифи в Румъния (65 процента), липсата на безопасно и сигурно паркиране за камиони (64 процента), недостатъчното развитие на пътната инфраструктура (61 процента), дългите срокове за събиране на фактури за предоставените транспортни услуги (60 процента), икономическата ситуация в Румъния и ЕС (58 процента), високата цена на горивата (56 процента).

Проучването „Топ 10 проблема в индустрията на автомобилния транспорт“ е проведено през декември 2023 г. върху извадка от над 220 компании и фирми в областта на автомобилния товарен транспорт в Румъния. То включва въпросник с 33 проблема.

Националният съюз на автомобилните превозвачи в Румъния е професионална и работодателска неправителствена, независима и аполитична организация, основана през 1990 г., която насърчава и защитава интересите на автомобилните превозвачи на вътрешно и международно ниво. В момента в организацията са регистрирани над 16 000 фирми (оператори, извършващи вътрешен и международен транспорт на стоки и хора), отбелязва Аджерпрес. 

 

/СГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:07 на 20.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация