Гергана Андреева, изпълнителен директор на Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика":

site.btaБългарката полага грижи за себе си независимо от кризите, а продуктите ни са на световно ниво

Българката полага грижи за себе си независимо от кризите, а продуктите ни са на световно ниво
Българката полага грижи за себе си независимо от кризите, а продуктите ни са на световно ниво
Снимка: БТА/Архив

В страните от Европейския съюз българката е сред жените, които най-много полагат грижи за себе си, независимо от кризите. Това каза в интервю за БТА Гергана Андреева, изпълнителен директор на Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика" (БНАЕМПК), по повод Международния ден на жената 8 март. 

По думите й макар невинаги да има големи финансови възможности, българката полага комплексни, превантивни грижи - от млада възраст, през периоди, в които се изисква особено внимание като бременност и раждане, има ритуали за красота и за зряла кожа.

 

Кои са най-търсените български продукти и с какъв състав?

Търсените продукти са в зависимост от възрастта. В тийнейджърските години това са продукти за матиране на кожата и овладяване на прекаленото отделяне на себум, за несъвършенства, почистващи продукти. Между 25 и 35 години това е основно козметика, свързана с хидратация, ревитализация, озаряване на кожата, със здравината й, за бистър тен. Започва все повече да се обръща внимание на фотозащитата, защото склонността към фотопигментация се повишава с напредване на възрастта, обясни Гергана Андреева.

За зрялата кожа се търсят продукти с повече съдържание на колаген, ревитализиращи, регенериращи, които са с фотозащита. Обръща се внимание на комплексната грижа от типа серия продукти - измиващ продукт, дневен крем с определени хидратации, защита през деня, вечерно почистване, нощен крем. Освен това - серуми за около очите, които се грижат за тази чувствителна зона.

По думите на специалиста във всеки период на жената има определени продукти, които са по-предпочитани, а и като производство са предназначени за този таргет клиенти.

 

С какво българската козметика е конкурентна на вноса от чужбина?

Според Гергана Андреева българската козметика е на световно ниво и в производството на продуктите се спазват всички европейски регулации. "Не се отличава по нищо като законодателни и регулаторни изисквания. Големите предимства са свързани със съотношението качество/цена. В българските козметични продукти се влагат изключително висококачествени суровини, биоактивни съставки от натурален и естествен произход, с изключително добри формули на козметичните продукти на една много конкурентна цена", каза изпълнителният директор на асоциацията. 

 

Показателно ли е началото на 2023-а за това каква ще бъде годината за сектора? А в сравнение със същия период на миналата година?

Първите два месеца на 2022 година бяха изключително силни, те попаднаха в края на рестрикциите от 2021 година и преди военния конфликт в Украйна, тоест нещо като бум, включително започнаха много международни прояви и форуми да се провеждат. Съответно потреблението на някои категории продукти, които бяха в спад, като декоративната козметика, бои и грижа за коса, парфюмерийните продукти, отбелязаха сериозен ръст в продажбите, обясни Гергана Андреева.

По думите й първите два месеца на 2023 година са продължили тенденцията от 2022 година, която е била добра за козметичния бранш въпреки всички сътресения, свързани с цените на горивата, на енергията и най-вече с инфлацията.

"Имаше няколко месеца през лятото, когато веригата за доставки беше изключително нарушена, суровини и материали с всяка следваща партида на получаване идваха с нови цени. Както за всички стоки, така и за козметичните продукти инфлационният натиск оказа влияние, независимо от това трендовете на продажбите са във възходяща посока. Продуктите, които забавиха своите продажби, очаквано бяха тези за дезинфекция и поддържане на хигиена. Те бяха изключително привилегировани по време на пандемията, докато след това и понастоящем продължават да се потребяват, но темповете на продажбите се забавиха", обясни тя.

Сериозен ръст на продажбите от асоциацията наблюдават в категорията продукти за грижа за косата и за кожата. Парфюмерията полека започва да възстановява нивата си отпреди пандемията.

 

Има ли нужда българското розово масло от защита пред Брюксел? 

Европейската комисия няма конкретна инициатива или намерение да забранява българското розово масло и по темата се спекулира, посочи Гергана Андреева. По думите й трябва да се прецизира текстът в Регламента за класифициране, етикетиране и опаковане на вещества и смеси (CLP), като се отделят натуралните ароматични вещества, които са природно създадени.

"Да не се третират като смеси, а като вещество, да не се взема оценка за риска само на една молекула, защото те са съставени от над 300 молекули. Имаме подкрепа и от националните компетентни органи, които са изготвили своето становище и ще го представят на ниво Европейски съвет в техническата комисия, която отговаря за този регламент. Българските евродепутати са много добре запознати с темата и ще вземат отношение, когато бъде представен за гласуване, надяваме се ревизираният вече текст", каза тя. 

По думите й българското розово масло и останалите етерични масла трябва да бъдат защитени чрез научно обосновани аргументи. Всяка реколта те са с различен променлив състав и няма как да бъдат класифицирани като другите химически субстанции и смеси, и трябва изрично да бъдат изключени от този регламент. Това е въпрос и на техническа промяна, и на политическа воля. Важно е всички заедно обединено да отстояваме интереса си с аргументи, каза Гергана Андреева. Тя напомни, че маслодайната българска роза и маслото са български символ и традиция, и става въпрос за изконен наш продукт.

/ЦМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:09 на 04.03.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация