site.btaГеорги Янакиев-младши: Пет-шест човека пречат на целия автомобилен спорт в България
Бившият пилот и състезател Георги Янакиев-младши обяви, че пет-шест човека пречат на целия автомобилен спорт в България и това той отново да функционира нормално, както бе по времето на управлението на неговия баща - Георги Янакиев, дългогодишен председател на Българската федерация автомобилен спорт (БФАС) и Съюза на българските автомобилисти (СБА).
Янакиев-младши дори посочи и основния виновник за всичко това - Николай Златков, който той нарече "сивия кардинал". В началото на пресконференцията в столицата той извади три документа, които според него дават яснота над това, което се случва в българския автомобилен спорт в момента.
"Първият е Меморандумът между БФАС с председател Дилян Попов и Калоян Станчев - председател на АФБ (Автомобилна федерация на България). Това са двете организации, които спорят кой е легитимният представител на автомобилния спорт с лиценз. Лицензът обаче беше даден на АФБ. Този меморандум бе подписан в сградата на Министерството на младежта и спорта. Министър Иван Пешев се опита много сериозно да помогне и да се намери баланс между двете организации, за да постигнат този меморандум. От мое име благодаря, че това нещо стана. Вторият документ е от страна на АФБ към БФАС. Това е писмо, в което от АФБ молят партньорите си за помощ за съставянето на комисии, както и за спортния календар. Третото писмо е отговорът на БФАС. В него като членове на управителния съвет са посочени Александър Ковачев, Йордан Станимиров, Цветан Костадинов, Петко Николов и Дилян Попов, който е председател на БФАС. Аз като бивш автомобилен състезател уважавам всеки един от колегите, независимо от кое поколение са. Но аз не мога да уважавам и не мога да приема личностно това поведение на изброените имена. Целият проблем за автомобилния спорт в България започна през 2006 година, когато беше създадена организацията АДАС. Целта беше пилотите да подпомагат федерацията с препоръки и мнения. Това го има навсякъде по света. Но зад всички хубави намерения се появи един сив кардинал, така бих го нарекъл. За мен сивият кардинал, с моите дълбоки уважения към него, е Ники Златков. Уникален пилот на планинско изкачване, човек, който се е доказал. Неговото име го няма в управителния съвет, но това е човекът, който прави проблемите. Онзи ден БФАС заведе ново дело срещу ММС заради дадения на АФБ лиценз. Това са официални документи, които ги има и в двете федерации. Автомобилният спорт е един от най-сериозни спортове, мъжки спортове. Но когато сложим каските, ние сме съперници. И сега с какви очи да отиде всеки един от нас в министерството да кандидатства за финансиране, когато има заведени две дела?", попита Янакиев-младши.
"Моят баща Георги Янакиев за 34 години като председател на БФАС и 24 години като председател на СБА докара автомобилния спорт чрез неговия екип и всички нас до върха през 2010 година, когато тук се проведе кръг от Световния рали шампионат. Хората обаче забравят много бързо къде е бил спортът едно време. В последните две години и нещо няма автомобилен спорт в България, само съдебни дела. Дълбоко уважавам всеки от колегите ми, когато те са на трасето с каските си. Но това, което се прави за съсипването на автомобилния спорт, е само и единствено от управителния съвет на БФАС и тъй наречения сив кардинал Ники Златков. Не поставям под съмнение техните спортни успехи, но оттам нататък няма уважение. Докато тези хора не се отдръпнат от тези тип съдебни спорове, автомобилен спорт в България ще бъде прекалено трудно да има. Автомобилният спорт е много скъп и аз не искам моето име да бъде обвързано със съдебни битки. АФБ работи за това да има автомобилен спорт в България, но кое, как и какво ще се проведе, аз не мога да кажа. Но с такива съдебни битки пет-шест човека пречат на цялата автомобилна общност", каза още той.
"По моя лична инциатива направихме среща първо с Дилян Попов, а след това двамата се видяхме и с Калоян Станчев. Разговорът, за мен, беше градивен. Но какво от това? Имаме ново дело, неизпълнен меморандум. Затова този път аз влизам с лицето, с гласа и с името си. Аз знам кой съм, знам какво съм спечелил от автомобилния спорт и какво съм дал. Ще направя това, което зависи от мен, за да престане това, което се случва. Но сам човек планина не може да повдигне. Проблемите тръгнаха от 2018 година, когато на Общото събрание на БФАС г-н Владимир Илиев подаде оставка и дойде нов председател в лицето на Калоян Станчев с нов управителен съвет. Няколко дни по-късно срещу този избор бяха заведени шест жалби в съда. Зад всичко това стоеше Николай Златков", допълния Георги Янакиев-младши.
Илия Царски, който преди дни спечели състезанието по планинско изкачване в Неготин, Сърбия, добави, че въпреки че България вече няма кръг от Световния рали шампионат и няма пилоти, които да се борят за титлата в Европейския рали шампионат, страната ни все още разполага с достатъчно силни състезатели, но "от няколко години се мотаем в една каша".
"Лицензът от ФИА вече е даден и тя отказва да разглежда искането на БФАС да бъде линцензоносител. Такъв лиценз вече има издаден и без ФИА няма автомобилен пилот. Още преди четири години разделението трябваше да е приключило и да вървим напред по начина, по който нашият спорт заслужава. Тези хора, които сега са в ръководството на БФАС, опитваха на времето да свалят от власт Георги Янакиев, а това е човекът, който е направил най-много за българския автомобилен спорт", добави Царски.
"Всеки един спорт кандидатства за финансиране пред Министерството на младежта и спорта на база успехите си. Ако ние трябва да кандидатстваме, трябва да го направим пред Министерството на правосъдието, защото там се състезаваме в последните години. Но вратите на министерството са отворени и всеки, който има план за развитието на автомобилния спорт, може да отиде там и да го представи. Не мога да кажа колко клуба има в едната или другата федерация, но за мен автомобилната общност е едно цяло. В момента обаче повечето клубове са в АФБ. Когато БФАС бе лицензираната федерация, тогава повечето клубове бяха там. И сега седем-осем човека правят цялата мизерия на българския спорт и пречат на всички пилоти, навигатори, механици и фенове", завърши Георги Янакиев-младши.
/ГК/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина