site.btaВ българското образование не се насърчават учителите да ползват играта като метод, смята психологът Крум Крумов

В българското образование не се насърчават учителите да ползват играта като метод, смята психологът Крум Крумов
В българското образование не се насърчават учителите да ползват играта като метод, смята психологът Крум Крумов
Национална конференция „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“ се провежда край Варна. Един от лекторите е психологът Крум Крумов (на снимката). Снимка: кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

В българското образование не се насърчават учителите да ползват играта като метод. Те са затрупани с изисквания за бюрократична работа и спазване на учебния план и график. Ако им се даде повече свобода и избор да намерят своя собствен път към децата, веднага ще има резулати. Това мнение изрази пред БТА психологът Крум Крумов, който е и основател на издателство „Керът“. Той участва в третата национална конференция „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“, която се провежда в Златни пясъци. 

Хубаво е да не разглеждаме играта само като алтернатива на образованието, защото може да бъде част от него, посочи Крумов. „Тя може да бъде включена във всеки предмет и няма нужда да бъде нещо грандиозно, за да има ефект. Целта е детето да бъде включено, да има власт над това, което се случва, и да чувства, че принадлежи към процеса“, каза още той. 

Според него във всяка възраст е хубаво да има движение по време на учебните занятия, тъй като така децата обработват и поемат информация. Не е добре като станат на 12 години, например, само да седят на стол и да слушат, допълни специалистът. 

Използването на игровите методи обаче среща най-различни трудности в българските учебни заведения. Понякога има желание за прилагането им от страна на преподавателите, но директорите или родителите не са съгласни, каза Крумов. По думите му въпросът често се коментира на различни форуми и неговият извод е, че все пак учителите имат власт, колкото и да са засипани с административна работа, и от тях зависи да внесат нещо различно в програмата.

Ползата от преподаването чрез изследване, игра и движение може да се види и в резултатите, макар да не са правени детайлни проучвания за успеваемостта на тези методи, каза още Крумов. Според него най-ценното е, че когато децата се чувстват въвлечени в процеса, той става интересен за тях. Целта е наградата от ученето да бъде самото учене и въвеждането на игра помага на това. Те започват да четат повече, да слушат, да задават въпроси. Това помага и на учителя, който може да играе с тях вместо да налага ред в класната стая, обобщи Крумов. 

На конференцията, която се провежда край Варна, има практически работилници, демонстрации и открити уроци, ориентирани към плавния преход между детската градина и училище. Представят се иновативни подходи като STEAM, дизайн мислене, учене чрез игра, Монтесори и други международно признати методи.

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 04:05 на 14.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация