site.btaНеобходим е по-плавен преход между детската градина и училището, е мнението на Валентина Венкова от Центъра за творческо обучение

Необходим е по-плавен преход между детската градина и училището, е мнението на Валентина Венкова от Центъра за творческо обучение
Необходим е по-плавен преход между детската градина и училището, е мнението на Валентина Венкова от Центъра за творческо обучение
Валентина Венкова на конференцията „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“. Снимка: кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

Необходим е по-плавен преход между детската градина и началното училище. Това мнение изрази пред БТА Валентина Венкова, мениджър в Центъра за творческо обучение, която участва в третата национална конференция „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“, провела се край Варна. 

По думите й в началните класове има високи очаквания към децата за бърза адаптация към по-консервативни методи на обучение, свързани със седене, запаметяване и повторение, а това отдавна не отговаря на нуждите на днешните деца. Те имат нужда да бъдат въвлечени в нещо, трябва им повече движение и игри, особено в първите класове, смята специалистката. Според нея именно тук се разминават очакванията в начален етап и реалните желания и умения на децата. 

По думите й съществува диалог и обмяна на добри практики между двете степени на образование, какъвто пример е и провелата се край Варна конференция. В немалко населени места се осъществяват съвместни дейности между училища и градини. Според Венкова е много важно в тези занимания да бъдат включвани и родителите. Успешен модел за това са откритите уроци с родители, които участват в решаване на проблеми или работилници и по този начин виждат какво преживяват децата, как и какво учат. Това според нея трябва да се прави във всички групи на градините и всички класове на началното училище.

В последните години по национални и общински програми немалък брой учебни заведения се оборудваха с по-съвременни образователни технологии, но това не е достатъчно, ако към тях не вървят ръка за ръка методиките и професионалната квалификация на учителите, каза още Венкова. Според нея трябва да има осъзнатост от страна на ръководството и екипа на образователните институции да се обучават и да пробват нещо ново. „Както искаме децата да имат интерес да експериментират, същото е необходимо да правят и учителите. Те трябва да бъдат предизвиквани, поставени в конкурентна среда, за да разберат, че е важно да бъдат в крачка не само с технологиите, но и с методиките и материалите, които могат по-креативно да бъдат използвани в образователния процес“, посочи тя. 

Венкова смята, че не бива да се плашим от думата технологии, защото не става въпрос децата да ползват изкуствен интелект. В детската градина той трябва да е помощ на администрирането и дейността на педагозите, за да имат те повече време за своите възпитаници. Масово навлизат вече интерактивните дисплеи, на които децата могат да рисуват и да изпълняват задачи с картинки, като по този начин учат, използвайки ръцете си, посочи още специалистката. 

/ТС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 21:18 на 14.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация