site.bta Една от слабостите в Закона за училищното образование е завършването на основното образование в седми клас, каза за БТА Асен Александров


Според мен една от основните слабости в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) е свързана със завършването на основното образование от учениците в края на седми клас. Няма друга държава в Европа, в която основното образование да се завършва в седми клас, каза за БТА Асен Александров - директор на 51-во Средно училище "Елисавета Багряна" в София, и председател на Сдружението на директорите в средното образование, попитан трябва ли да има дебат по въпроса с образователната структура.
Както писа БТА, "в следващите месеци предвиждаме да подложим на дебат и анализ въпроса с образователната структура - кога се завършва и колко класа е основен етап, кога кандидатстват децата, как се разпределят между училищата", каза при посещението си в Каспичан през миналата седмица министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
"Преобладава мнението, че сбъркахме, включително и моето мнение е такова, със свалянето от осми в седми клас на завършването на основното образование и респективно кандидатстването в гимназиален етап. Виждаме негативните резултати. Децата са стресирани на 14 години, те не могат да направят този важен избор, не е логично да го правят тогава. Всички останали страни вървят в обратната посока и по-скоро качват завършването на основно образование, ние го свалихме", каза тогава министър Вълчев.
В други държави началното образование се завършва в шести клас, а основното образование - в края на девети клас
"В други държави началното образование се завършва в шести клас, като от първи до шести клас има едни и същи учители. Това е така във Финландия и във всички скандинавски страни. В 80 процента от тях основното образование се завършва в края на девети клас. Тогава учениците са на около 15 години и една от причините за слабото ни представяне в международното изследвана PISA е, че сменяме рязко образователната структура след седми клас и всички ученици, които са в паралелки за интензивно обучение, не изучават природни науки. Затова са ни слаби резултати в PISA", каза Асен Александров.
Има и предложения да се върне старото положение - основното образование да се завършва в края на осми клас
Асен Александров обясни, че разликата в преподаване, на съдържание, на дълбочина на учебния материал, е много голяма. Нашето образование е спираловидно, до седми клас, когато е основното образование, се учат всички важни неща за живота, но в подходящ за тази възраст вид и сложност. И защото много знания трябва да се изучават в основното образование и много от учебния материал, който преди беше в гимназиалния етап, се свали долу - в пети, шести и седми клас. Затова толкова е ужасяващо за децата и за родителите им усещането за трудност в прогимназиалния етап. Това е много важна стъпка, коментира той.
Има и други предложения да се върне старото положение - основното образование да се завършва в края на осми клас, както беше при нас преди въвеждането на Закона за предучилищното и училищното образование, каза Асен Александров. Той добави, че това ще е малко по-добре, но ще има дебат и може би ще е по-лесно организационно да са направи. Много по-лесно е нещо, което вече е било, да се върне, отколкото да се въвежда за първи път.
Според Асен Александров най-добре е основното образование да се завършва в края на девети клас
Лично моето мнение е, че най-добре е основното образование да завършва в края на девети клас. Не е нужно профилираното и професионалното образование да е толкова дълго, пет години учениците са в гимназиален етап и учат някакъв профил или професия. Това е за сметка на базовите, на фундаменталните знания, а се оказва, че светът вече се връща от специализирано към по-широко базисно образование. В бъдеще ще бъдат търсени повече кадри с широко фундаментално образование, включително с математика и природни науки, защото в бързо променящия се свят, където професиите ще се сменят, ще са необходими адаптивни хора, каза Асен Александров.
По думите му изборът на учениците в кои училища да продължат да учат след седми клас е повече избор на родителите. Ако завършват основно образование в края на девети клас, част от учениците са на 15 години, а други са на 16 години в края на девети клас. Ще може да се каже, че изборът на училище ще бъде повече техен, а не родителите им.
Кога да се завършва основното образование, е много голяма промяна, която е и важна. Затова трябва да започне обсъждането. Има няколко фундамента. Единият от тях е кога да се завършва основното образование. Другият фундамент е за начина на оценяването, защото изпитите показват какво на практика трябва да знаят учениците, когато завършват някакъв образователен етап. Сега у нас изпитите са в края на четвърти, седми, десети и в края на 12-и клас. Третият фундамент е свързан с начина на прием на учениците, обясни Асен Александров.
По думите му това е истинската реформа, която ще е свързана и с учебните планове, и с учебните програми, и това е базисното решение, което трябва да се вземе. "Всичко това би трябвало да стане в рамките на най-малко пет години, защото това е бавен процес, но е свързан с важно решение", заяви Александров. Той уточни, че промяната в образователната структура може да се направи чрез промени в ЗПУО и в други нормативни актове - наредби.
Международното изследване PISA се прави в девети клас, когато в повечето страни в света се завършва основното образование
Избрано е международното изследване PISA да се прави в девети клас, когато учениците са навършили 15 години, защото в повечето страни в света тогава се завършва основното образование, каза Асен Александров.
Той отбеляза, че изследването се прави от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). От нея се интересуват от резултатите на всички ученици - от тези, които ще стават квалифицирани работници, но и от тези ученици, които ще имат академичен потенциал.
/ХТ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина