site.btaПриродата е преобладаващата тема в тазгодишното издание на „Театроскоп“, разказва Мария Банова

Природата е преобладаващата тема в тазгодишното издание на „Театроскоп“, разказва Мария Банова
Природата е преобладаващата тема в тазгодишното издание на „Театроскоп“, разказва Мария Банова
Снимка: Личен архив

Природата е преобладаващата тема в миниатюрите от тазгодишното издание на международния фестивал „Театроскоп“. Това разказа пред БТА режисьорът и сценограф Мария Банова, която е организатор на форума.

Тя посочи, че океанът и гората са във фокуса на две от българските представления в рамките на фестивала, представящ техниката Cajа Lambe, Lambe - импресия, театрална ситуация или история, представена в малка сценична кутия, с малки кукли и предмети, съпроводени от музика, осветление и други сценични ефекти. Гората е акцент и в етюда на Джулиана Норати от Бразилия.

Околната среда и нейното опазване е наболяла тема и затова, според мен, артистите имат нужда да работят в тази посока. Още повече, че „театър в кутия“ е много емоционално и експанзивно преживяване – то трябва да въздейства на момента с нещо много силно, посочи Банова.

По думите й, една от задачите на фестивала е да покаже какви са техниките и начинът, по които артистите извън България създават представленията в такъв формат. Мария Банова каза, че в страната „театър в кутия“ се появява преди около пет години, докато в световен мащаб съществува от три десетилетия.

„В България стартираха едновременно, независимо един от друг, два театъра в Бургас и София, които създадоха такива кутии. Това са театър „Арт ленд“ и театър „Трио“ в Бургас“, разказа режисьорът. Банова допълни, че в момента има още два театъра в страната, които създават представления в техниката Cajа Lambe, Lambe – в Стара Загора и Пловдив. Има и други колеги артисти, които са индивидуални творци и създават такива кутии и които очакваме догодина на фестивала, посочи тя.

Освен да се обмени опит с чуждестранните гости, другата задача, която Мария Банова си поставя с „Театроскоп“ е да запознае българската публика с този формат. „Да знае, че  съществува, че той е интересен, любопитен и в забързаното ежедневие може да ни каже нещо“, коментира режисьорът.

Според Банова, не е лесно да се отправи послание към публиката в рамките на кратката продължителност на представленията – до около пет минути. „Зрителят е неподготвен какво трябва да очаква. Много бързо трябва да се впише в обстановката, която му се предлага в кутията, и да реагира на това, което му поднася артистът като послание. Хубаво е, че артистът борави със сетивата на човек – зрение, слух… И емоцията вече става много по-силна“, смята тя.

Режисьорът разказа, че в „театър в кутия“ се използват различни ефекти, осветление, а музиката обикновено се чува от слушалки. „Има сенки, има малки марионетки, има само предмети и само части от природни обекти“, посочи Банова. Според нея, част от преживяването на „театър в кутия“ е свързано с изненадата.

Публиката за едно представление се състои от между един и трима души. Капацитетът за всяка една кутия е между пет и десет изигравания, каза тя, като допълни, че зрителите рядко си тръгват веднага след края на етюда.

Етюдите в „Театроскоп“ са предвидени за публика над тригодишна възраст и носят послание както за малките, така и за големите. „Децата виждат едно, а родителите припознават символите, образите, метафорите, посланията по друг начин“, коментира Мария Банова.

Тя разказа, че формата на театъра на миниатюрата провокира децата да се опитат сами да направят такава кутия и вкъщи. „Много е приятно да чуеш, че някой се е запалил от нещо, което ти си му представил“, каза още Банова, която тази година организира и фестивала „Тори“ с фокус върху театъра за бебета. 

„При тях специално сблъсъкът с изкуството е неосъзнат, по-скоро е сетивно усещане за това, което се случва около тях“, посочи Банова. Тя допълни, че най-малките зрители не следят реално сюжета, но за тях е важен достъпът до атмосфера извън домашната такава. „Те попадат в друго измерение, което, според мен е полезно за децата. Така, стъпка по стъпка се изгражда отношение към изкуството“, смята режисьорът, който има 20-годишен опит в областта на кукления театър,

Второто издание на „Театроскоп“ започва в София от 12 до 14 юни. Етюди ще бъдат представяни още в Пловдив (15 юни) и Бургас (16 юни). Участниците във фестивала са театър „Арт ленд“, театър „Трио“, Държавният куклен театър Стара Загора, Неделина Роселинова от Бургас, Паула Казанова („Ла пупила” Caja Lambe Lambe, Барселона), Памела Сан Мартин (Чили), Лиза Бенчивени („Колектива Ламбе Ламбе”, Италия) и Джулиана Норати (Бразилия).

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:44 на 20.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация