site.btaПрозрачността на медийната собственост обсъдиха експерти на конференция, свързана с Европейския акт за свободата на медиите
Прозрачността на медийната собственост, оптимизирането на медийните регистри и правила, свързани с медийните концентрации, обсъдиха експерти в рамките на втория панел на конференцията „Европейският акт за свободата на медиите - рамка за независимост и плурализъм в Европейския съюз”. Тя се oрганизира от Съвета за електронни медии (СЕМ).
Модератор на дискусията бе д-р Габриела Наплатанова, а участници в нея бяха Радомир Чолаков - заместник-председател на Комисията за защита на конкуренцията, Анна Танова - изпълнителен директор на Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори, Светослав Дъбов - член на Контролния съвет на Българската асоциация на комуникационните агенции, Весислава Антонова – медиен експерт и преподавател в УНСС, Ива Гамари – изпълнителен директор на „ГАРБ Аудиенс Межърмент България“ АД.
Близо 250 хиляди са общо медийните компании по статистиката от последния доклад на Европейската комисия за сектора, каза Габриела Наплатанова. По думите й в член 22 от Европейския регламент се предвижда националният регулаторен орган, който отговаря за защита на конкуренцията, да прави оценка, която обаче да взима предвид и евентуално становище от регулатора, който отговаря за медийното съдържание – в случая СЕМ.
Радомир Чолаков представи как ще се случват сделки, в които има доставчик на медийна услуга и на онлайн платформа и при какви критерии. По думите му са въведени допълнителни условия за преминаване към задълбочено проучване - едното е при необходимо за сделката предварително становище на друг специализиран държавен орган, а второто е при съмнение за произхода на средствата на сделката или неяснота около действителния собственик на предприятието.
Добре е да има един медиен регистър, каза Анна Танова. Според нея регулацията е разпиляна, а регистрите са повече.
Трябва да има простота и ред, разбиране на медийния пазар и отговорност към него, както и прозрачност на всички нива, каза Весислава Антонова. Тя посочи, че през 2020-2021 г. характерът на медийната собственост радикално се промени в България. Ако дотогава собствениците бяха медийни компании, които осъществяват медиен бизнес, днес сме в ситуация, в която собственици са инвестиционни фондове, добави тя и сравни брутните рекламни инвестиции спрямо дела на аудиторията на телевизиите.
Ива Гамари коментира измерването на аудиторния дял и нуждата от допълнителен мониторинг. Тя отбеляза, че пийпълметрията не е ново явление и съществува в България от 25 години. В момента у нас това е единственото измерване, няма дигитално или радиоизмерване, добави още тя.
Светослав Дъбов представи ролята на данните, които се събират от агенции и медии на пазара, по отношение на рекламните бюджети на рекламодатели. Те не обхващат целия пазар, но този проблем няма лесно решение, добави той.
/ВБ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина
