site.bta"Нисан" започва финансовата година с тежка загуба под натиска на митата и слабото търсене


Изпадналият в затруднение японски автомобилен производител "Нисан мотър" (Nissan Motor) отчете нетна загуба в размер на 116 милиарда йени (около 680 милиона евро) за периода април–юни – първото тримесечие от финансовата година, съобщава Франс прес. Основните причини са слабото представяне на северноамериканския пазар и въведените мита върху вноса в САЩ.
През отчетния период приходите на компанията са спаднали с почти 10 на сто на годишна база – до 2,7 трилиона йени (приблизително 15,8 милиарда евро). Особено силен е спадът в Северна Америка, където продажбите са намалели с 13 на сто.
Макар че отчетената загуба е по-ниска от очакванията на анализаторите, анкетирани от Блумбърг, резултатите отразяват продължаващите предизвикателства пред компанията, която преминава през мащабна програма за преструктуриране.
От "Нисан" посочват, че подобренията в продуктовото портфолио и намалението на постоянните разходи са помогнали за ограничаване на загубите. Въпреки това групата продължава да страда от по-ниски продажбени обеми, неблагоприятни валутни колебания и отрицателното въздействие на американските мита.
Въпреки трудностите "Нисан" запази прогнозата си за приходите за цялата финансова 2025–2026 година – 12,5 трилиона йени (около 73 милиарда евро). Компанията обаче се въздържа от представяне на прогноза за печалба или загуба, позовавайки се на нестабилността в глобалната търговска среда. Износът на автомобили от Япония за САЩ е обложен с мито от 25 на сто от април, като очакванията са общите мита за сектора да бъдат намалени до 15 на сто съгласно търговското споразумение между Токио и Вашингтон.
В този контекст продажбите на "Нисан" в САЩ, измерени по брой продадени автомобили, са намалели с 6,5 на сто през първото тримесечие. Спад е отчетен и на вътрешния пазар в Япония, където продажбите са се свили с 11,1 на сто. Най-сериозен обаче е сривът в Китай – с 27,5 на сто, където компанията се сблъсква с интензивна конкуренция от местни производители, особено в сегмента на електрическите превозни средства – пазар, който се развива с бързи темпове и в който „Нисан“ изостава в сравнение с водещите китайски марки.
След неуспешен опит за сливане с конкурента си "Хонда" (Honda) в средата на май "Нисан" обяви годишна нетна загуба в размер на 4,1 милиарда евро за финансовата 2024-2025 година.
Това се дължи до голяма степен на разходите, свързани с плана за възстановяване на компанията, които продължават да влошават резултатите на групата за първото тримесечие.
Силно задлъжняла, нерентабилна и засегната от спад в продажбите на ключовите си пазари японската автомобилна група обяви мащабен план за преструктуриране. Още през ноември 2024 г. компанията заяви, че възнамерява да намали производствения си капацитет с 20 на сто в опит да овладее загубата и да възстанови рентабилността.
Сред предприетите мерки е съкращаване на броя на заводите – от 17 на 10 до края на финансовата 2027 г., както и намаляване на общия годишен производствен капацитет (извън Китай) до 2,5 милиона превозни средства.
Освен това "Нисан" планира да съкрати 20 000 работни места в глобален мащаб в рамките на същия период.
"Тези тримесечни резултати подчертават неотложността на нашия план за възстановяване. През последното тримесечие предприехме решителни мерки. Сега трябва да продължим напред, за да постигнем по-добри резултати и рентабилност", заяви главният изпълнителен директор Иван Еспиноса, който пое управлението на групата в края на 2024 г. с мандат за преструктуриране, припомня АФП.
/БП/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина