site.btaОнлайн търговията тласка германския сектор на дребно към растеж, но потребителите остават предпазливи

Онлайн търговията тласка германския сектор на дребно към растеж, но потребителите остават предпазливи
Онлайн търговията тласка германския сектор на дребно към растеж, но потребителите остават предпазливи
Снимка: AP Photo/Wilfredo Lee, архив

Онлайн бизнесът изигра ключова роля за ръста на германската търговия на дребно през първата половина на 2025 г. По данни на Федералната статистическа служба (Destatis) продажбите в сектора са се увеличили с 3,9 процента на годишна база. След корекция спрямо инфлацията реалният ръст възлиза на 2,9 процента.

„Особено онлайн търговията на дребно се върна към ролята си на двигател на растежа на сектора“, заяви пред ДПА Щефан Гент, управляващ директор на Германската федерация на търговците на дребно (Ха Де Е – HDE).

От януари до юни бизнесът с интернет покупки и поръчки по пощата бележи реален ръст от 12,7 процента. За разлика от това, приходите в специализираната търговия с хранителни стоки намаляват с 1,2 процента, а в търговията с текстил, облекло, обувки и кожени изделия – с 2,0 процента.

Ха Де Е запазва прогнозата си за ръст на продажбите от 2 процента за годината, което се равнява на реален ръст от около 0,5 процента, уточни Гент.

Силен юни, но мрачни очаквания

През юни търговията на дребно се представя изненадващо добре – ръст от 1 процент в реално изражение спрямо май, при очаквания на икономистите за два пъти по-слаб резултат. Въпреки това експертите остават предпазливи.

„Перспективите пред потребителите остават потиснати“, казва Александер Крюгер, главен икономист на "Хаук Ауфхойзер Лампе" (Hauck Aufhäuser Lampe), цитиран от телевизия Ен Те Фау. По думите му потребителите все още предпочитат да спестяват, въпреки ниската инфлация.

Съгласен с него е и Томас Гитцел от "Фау Пе Банк" (VP Bank), който подчертава, че не се очаква чувствително повишение на продажбите през втората половина на годината. „Над пазара на труда се събират облаци – съобщения за съкращения идват от автомобилния сектор и машиностроенето“, предупреждава Гитцел. „Склонността към спестяване се увеличава поради растящата несигурност.“

Ниско доверие и призив за политически действия

Слабата потребителска увереност се отразява и в барометъра на потребителския климат за август, изчислен от Ге еф Ка (GfK) и Нюрнбергския институт за пазарни решения (НИМ – NIM). Индексът спада с 1,2 пункта до -21,5 пункта.

„Мнозинството от потребителите все още смятат, че е по-разумно да задържат парите си, отколкото да правят големи покупки“, казва Ролф Бюркл от НИМ.

Това обяснява защо много търговци на дребно остават скептични. Проучване на Ха Де Е сред около 650 компании показва, че 53 процента очакват спад на продажбите през 2025 г., докато едва 20 процента прогнозират ръст, основно по-големи търговци.

В тази връзка Гент призова германското правителство да направи повече за стимулиране на вътрешното потребление. „Международната ситуация е трудна, затова е още по-важно да се съсредоточим върху вътрешната икономика“, подчертава той.

Като конкретна мярка Ха Де Е настоява за намаление на данъка върху електроенергията – както за потребителите, така и за бизнеса.

/СЛС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 10:52 на 31.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация