site.bta"Тесла" отчете втори пореден спад на тримесечната си печалба


Американският производител на електрически автомобили "Тесла" (Tesla) отчете втори пореден спад на тримесечната си печалба, повлиян от намалението в доставките на автомобили, предаде Ройтерс.
Основаната от милиардера Илон Мъск компания отчете нетна печалба от 1,17 млрд. долара през последното тримесечие - с 16 процента по-малко в сравнение със същия период на миналата година.
Приходите също са намалели – с 12 процента до 22,5 млрд. долара, което е малко под очакванията на анализаторите за около 22,7 млрд. долара.
Ключов фактор за спада е намаляването на доставките с 13,5 процента до 384 122 автомобила. Новата версия на бестселъра "Модел Уай" (Model Y), която се доставя на клиентите от март насам, все още успява да увеличи продажбите.
Преходният вариант на "Модел Уай", заедно с противоречията около политическата дейност на Мъск, се разглеждат като причина за 13-процентовия спад на продажбите през първото тримесечие.
Конкуренцията расте, а Мъск обеща офанзива с автономно шофиране
Компанията е изправена и пред все по-силна конкуренция, особено от страна на китайските производители на автомобили, които постигат големи успехи извън американския пазара. В Европа, където "Тесла" има завод близо до Берлин, продажбите намаляват от няколко месеца.
Междувременно Мъск продължава да настоява, че бъдещето на компанията е в областта на автономното шофиране и роботиката. През юни "Тесла" стартира първата си услуга за роботаксита в Остин, Тексас. В момента обаче са активни само ограничен брой автомобили "Модел Уай", а пътуванията са достъпни само за избрани потребители.
Въпреки че автомобилите работят без шофьори, служител на "Тесла" придружава всяко пътуване на пътническата седалка.
Досега роботакситата на "Тесла" са изминали над 7000 мили (11 265 км) в Остин. Дъщерната на "Алфабет" (Alphabet) компания "Уаймо" (Waymo), чиито автомобили без шофьори извършват повече от 250 000 пътувания седмично с пътници, които си плащат, наскоро премина границата от 100 милиона мили. Въпреки това Мъск твърди, че "Тесла" бързо ще се превърне в номер едно в областта на автономното шофиране.
Той разчита на ценово предимство: докато "Уаймо" и други разработчици на самоуправляващи се автомобили разчитат на скъпи лазерни радари за безопасност, той иска "Тесла" да се справя само с камери. Според Мъск настоящите автомобили на компанията му вече разполагат с всички необходими технологии за автономно управление.
Субсидиите за електромобили наближават края си
Приходите на "Тесла" от автомобилния сектор спаднаха с 16 процента до 16,66 млрд. долара през второто тримесечие. Въпреки това компанията може да отбележи краткосрочен ръст през следващите месеци благодарение на политиката на американския президент Доналд Тръмп, тъй като субсидиите за електромобили в САЩ изтичат в края на септември. Това може да подтикне някои купувачи да направят бързи покупки.
През последните години "Тесла" спечели много пари, като продаваше т. нар. права за замърсяване с въглероден диоксид на други производители на автомобили, чиито превозни средства не отговаряха на строгите изисквания в САЩ. Правителството на Тръмп обаче обяви, че ще отмени тези санкции на федерално ниво. "Те правят конвенционалните автомобили с вътрешно горене по-конкурентоспособни, а електрическите автомобили - по-малко конкурентоспособни", казва Бат Оджерел, директор на Фондацията за изследване на енергийната политика, цитиран от ДПА. Той визира с изказването си Конгреса на САЩ, Тръмп и Белия дом. Бъдещето на по-нататъшните програми за намаляване на емисиите също не е ясно, пояснява той.
След обявяването на тримесечните резултати акциите на "Тесла" отбелязаха ръст от около 0,5 процента в следборсовата търговия в САЩ.
/ИЦ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина