site.btaКЗП установи нови нелоялни практики при предоставянето на кредити от небанкови финансови институции

КЗП установи нови нелоялни практики при предоставянето на кредити от небанкови финансови институции
КЗП установи нови нелоялни практики при предоставянето на кредити от небанкови финансови институции
Снимка: Минко Чернев/БТА, архив

Комисията за защита на потребителите (КЗП) съобщи, че е идентифицирала нови нелоялни търговски практики, свързани с предоставянето на потребителски кредити от небанкови финансови институции. 

След извършена проверка на сайт е установено, че дружество представя кредитните си продукти по начин, който прикрива основни елементи от "цената" на кредита - липсват данни за годишния процент на разходите, лихвени проценти, погасителни планове и такси. Търговската практика се изразява в използване на подвеждаща информация и маркетингови послания с акцент върху лекота, бързина и предимства на услугата, без реално да се предоставя необходимата преддоговорна информация съгласно изискванията на закона, посочват от КЗП.

В други случаи, след подадени жалби, Комисията установи агресивни търговски практики. Служители на дружества са упражнявали системен вербален натиск чрез съобщения със заплашително съдържание, включително с изявления за бъдещи посещения на адрес, запори върху доходи от майчинство и други действия, с цел принуда за погасяване на задължения или сключване на нов договор за кредит - рефинансиране. 

КЗП счита, че подобно поведение нарушава добросъвестността и професионалната компетентност, която се очаква от търговците в отношенията им с потребителите.

Проектът за нов Закон за потребителския кредит, предложен от министъра на икономиката и индустрията, чрез който ще се въведат разпоредбите на Директива (ЕС) 2023/2225 относно договорите за потребителски кредит, цели засилване на потребителската защита чрез по-строги изисквания за яснота и сравнимост на кредитните оферти, ограничаване на агресивните рекламни и други практики по събиране на дългове, както и по-добро регулиране на цифровите платформи, чрез които се предлагат кредити. Предвижда се задължение за кредиторите да правят задълбочена оценка на кредитоспособността на потребителите. Новият законопроект предвижда и значително по-високи изисквания към прозрачността и достъпността на информацията още преди сключването на договор, включително чрез задължително използване на стандартния европейски формуляр, както и защита на уязвими групи потребители. С тези мерки се цели премахване на установените нелоялни практики и постигане на по-справедлив и прозрачен кредитен пазар в България, допълват от КЗП.

БТА припомня, че КЗП заведе десетки колективни искове за прогласяване на нищожност на неравноправни клаузи в договори на небанкови финансови институции през зимата на тази година.

През последното тримесечие на 2024 г. КЗП извърши мащабен анализ на 357 броя общи условия и типови договори на небанкови финансови институции. От 21 308 проверени клаузи, 1147 бяха идентифицирани като неравноправни. 

/ВЙ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 20:10 на 12.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация