site.btaНебитовите клиенти на "ЕВН България Електронасбдяване" са имали възможност да не приемат промяната на начина на плащане


За промяната на плащането за доставената енергия, дружеството "ЕВН България Електроснабдяване" в качеството си на търговец е изпратило предварително уведомление до всички свои небитови клиенти през октомври 2022 г., за да може да решат дали да приемат тази промяна в договора. Това отговори служебният министър на енергетиката Росен Христов по време на днешния парламентарен контрол на въпрос от депутата Ангел Георгиев от "Възраждане" относно двукратен механизъм за заплащане в рамките на един месец на електроенергия от небитови потребители. По думите на Христов по този начин дружеството е имало право да промени през ноември 2022 г. начина на плащането за доставената енергия.
"На клиентите е предоставена възможност да приемат или не условието. Те имат възможност да изберат друг търговец, който предоставя по-добри условия както на плащане, така и ценово. Лично аз смятам, че интересите са защитени и министерството не може да се намесва в двустранните отношения на търговски дружества, след като те съблюдават законодателството", заяви служебният министър Христов.
С промяната е въведено етапно плащане за всички небитови клиенти, което представлява междинно плащане към средата на отчетния период за вече потребена електроенергия. Служебният енергиен министър отбеляза, че този начин на плащане не е новост в търговските отношения в енергийния сектор. Установена е дългогодишна практика небитови крайни клиенти с определени специфики на потреблението да получават междинна фактура около средата на месеца и окончателна фактура в края на периода.
Служебният министър добави обаче, че тази практика натоварва финансово небитовите клиенти на ЕВН. Проблемът е, че по време на срещите с електроразпределителните дружества е станало ясно, че те изпитват проблеми с ликвидността поради високите цени на електроенергията и схемите за компенсации. Затова е била проведена обща среща с представители на Министерството на иновациите и растежа и Българската банка за развитие. Банката е поела задача да се опита да предложи финансови механизми, които да подпомогнат и подобрят ликвидността на електроразпределителните дружества, като по този начин ще се помогне и на крайните клиенти на тези дружества.
"Говорили сме и с банките. Тоест министерството се опитва да съдейства, да препоръчва и да бъде като медиатор между различни финансови и търговски институции, така че да облекчим функционирането на пазара като цяло", завърши служебният министър на енергетиката Росен Христов.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text