След читателски сигнал БТА провери:

site.btaДве електроразпределителни дружества у нас изискват авансови плащания по фактури от небитовите си клиенти на свободен пазар

Две електроразпределителни дружества у нас изискват авансови плащания по фактури от небитовите си клиенти на свободен пазар
Две електроразпределителни дружества у нас изискват авансови плащания по фактури от небитовите си клиенти на свободен пазар
Снимка: ЕС

В редакцията на БТА беше получен читателски сигнал от небитов потребител в Пловдив, че от този месец е получил две фактури за ток и трябва да плати по-голяма сума от очакваното.

Едната е месечна фактура, която, както и досега, отразява потребената от него електрическа енергия през предходния месец, а от другата се изисква да плати и 50 процента от стойността на първата месечна фактура. Читателят твърди, че не е бил уведомен предварително за това, че ще трябва да плати потреблението си за месец и половина наведнъж.

По този повод БТА потърси за коментар дружеството в Пловдив - "EVN Електроснабдяване" (EVN ЕС). Оттам потвърдиха, че в резултат на динамиката в пазарните процеси настъпва промяна в условията за доставка на електрическа енергия от EVN EC в качеството му на търговец на свободния пазар.

Поради тези причини от настоящия месец има промени в начина на плащане на дължимите от клиентите на дружеството суми, по силата на които EVN ЕС въвежда етапно плащане. Това означава, че от ноември 2022 г. клиентите на EVN EC ще получават две фактури. Едната е месечната фактура, която, както и досега, отразява потребената от тях електрическа енергия през предходния месец ("Месечна фактура"), включваща съответните държавни компенсации. Тя се издава в последния ден на месеца.

Другата се нарича "Етапна фактура", която ще е 50 процента от стойността на месечната фактура преди компенсации и други приспадания. Сумата, получена по тази фактура, е необходима за покриване на разходите, направени от ЕVN EC за закупуване на вече потребената от клиентите през текущия месец електроенергия. Етапната фактура се издава 3 дни след издаването на месечната фактура. Стойността на платената "Етапна фактура" ще се приспада от месечната фактура, което гарантира, че както и досега ще се заплаща само това, което клиентите са потребили. Срокът за плащане и отчетният период остават без промяна. 

Компенсациите, дължими от държавата съгласно действащия към момента компенсаторен механизъм, се отразяват в месечната фактура, както и досега. В случай на промени във вече въведения държавен компенсаторен механизъм, EVN EC си запазва правото да адаптира начина на отразяване на дължимата компенсация.

От EVN EC изтъкват обаче, че са предупредили клиентите си за предстоящата промяна през октомври.

Около 44 000 небитови клиенти в Югоизточна България получават електроенергията си от EVN в качеството му на Доставчик от последна инстанция (ДПИ). Тази група небитови клиенти е с разнообразен профил: общини, училища, стопански лица фирми, посочват от електроразпределителното дружество.

Същият въпрос бе отправен и към другите две най-големи електроразпределителни дружества в България. 

"Електрохолд Продажби" не изисква и не взима аванси от клиентите си на свободен пазар - небитови потребители, отговориха за БТА от дружеството.

"Електрохолд Продажби" е най-големият доставчик на електрическа енергия по регулирани цени в страната - с 1 600 000 потребители на регулиран пазар, доставчик от последна инстанция за 68 000 фирми, както и търговец по свободно договорени цени на още 40 000 бизнес клиенти, посочват от там. Дружеството е част от "Електрохолд" - водеща електроенергийна група в страната, собственост на най-големия публичен холдинг в България - "Еврохолд".

"Принадлежността към тази силна капиталова група ни осигурява финансова стабилност, която в условията на несигурен пазар с волатилни цени е сериозно предимство за всеки търговец на електроенергия. Освен това експертите ни имат дългогодишен опит в търговията с електрическа енергия и деривати в България и Европа, имаме и сериозна мрежа от търговци и различни специалисти от бранша, което ни прави надежден партньор за клиентите", коментираха още от дружеството.

Клиентите на свободен пазар избират търговци за доставка на електроенергия и подписват индивидуални договори, отговориха от "ЕНЕРГО-ПРО" за БТА. Евентуални клаузи в тези договори за авансови плащания по фактури са част от търговската политика на всеки един доставчик на свободен пазар. "ЕНЕРГО-ПРО Енергийни услуги", търговското дружество от групата ЕНЕРГО-ПРО Варна, има подобни клаузи с големите си клиенти на свободен пазар с цел избягване на ликвидна опасност, тъй като се налага енергията от борсата да се закупува и заплаща предварително.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:09 на 06.02.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация