site.btaАсоциация на индустриалния капитал в България: Позиция
Скъпи съмишленици,
Вече двадесет дни многократно декларирахме, че настоящият проект на държавен бюджет за 2026 година ще изправи българското общество пред огромни икономически рискове – не просто в рамките на следващата календарна година, но и за годините след това.
Да обобщим основните проблеми:
1. несъразмерни държавни разходи, които от една страна са предимно насочени към нереформирани системи, а от друга – което е и много по-вредно – силно деформиращи пазара на труда, както в частния, така и в публичния сектор – със свръхфинансирани репресивни органи и недофинансирани обществени сфери;
2. ежегодно изземване на доход от всеки зает в реалния сектор – от работник и служител, през всеки със свободна професия, самонает, самоосигуряващ се, мениджър, предприемач – 1,4 млрд.лв. само за 2026г., и тази огромна сума ще расте прогресивно в следващите години;
3. трайно бюджетиране на дефицити, които лесно могат да излязат от контрол и за които политиците планират: първо значително покачване на преки и косвени, корпоративни и подоходни данъци още в следващите години, както и увеличение на осигуровките – за пенсии, за здравно осигуряване и второ, по-високите данъци ще комбинират с рязко нарастване на държавния дълг – два пъти за четири години (нови 40 млрд.лв.) и утрояване на лихвените плащания за същия период – над 3 млрд.лева само през 2028г.
Скъпи съмишленици, ако всичко изброено водеше до ползи за обществото – добре, да дебатираме приоритети и механизми за реализацията му.
Но,
Истината е, че всичко това не води до:
· блага за обществото ни – чрез по-добро качество на публични услуги,
· не подобрява бизнес средата – чрез адекватна инфраструктура или стимули за иновации и инвестиции,
· не помага за преодоляване на регионалните диспропорции,
· не свива неравенствата в общността ни.
Точно обратното, в предложения за одобрение вид, бюджет 2026 прехвърля сметката за политическия популизъм върху бизнеса и работещите, обезсърчава инвестициите, забавя икономическия растеж, разширява сивата икономика и опасно отваря хоризонти за следващи, още по-неблагоприятни бюджетни години.
Да, остро критикуваме проекта за бюджет 2026, но по същия начин не одобрявахме и бюджетите на политици, доскоро управлявали, а сега в ролята на опозиция – всичко това е лесно проследимо в становищата ни, винаги публично оповестявани, включително и чрез участието ни в така наречената Тристранка.
Винаги сме представяли конкретни аргументи, разчети и алтернативни решения.
Невинаги сме срещали разбиране и съобразяване с доводите ни, но въпреки това сме работили активно за диалог и отстояване на обществения интерес, защитавайки конкурентоспособността на българската икономика.
Конкретно за бюджет 2026 – описахме пакет от мерки, които съвкупно имат положителен ефект от над 6 млрд. лева. Мерки, които са полезни за обществото ни!
Единственото, което чухме бяха оправдания с поети ангажименти!
Добре, представихме на заседанието на комисията по бюджет и финанси нови конкретни разчети, които позволяват дори при увеличение на възнагражденията в обществения сектор да не се пристъпва към промяна на данъчно-осигурителния модел.
Ето как
· ръст на всички възнаграждения в обществения сектор два пъти над прогнозираната инфлация, но отмяна на автоматичните механизми за определяне на работната заплата (припомням, този автоматизъм е един абсурден подход без каквато и да е връзка с реалността и производителността) – принос 950 млн.лв.
· увеличение на разходите за издръжка на държавните системи – но не с предвиденото, а с 5% - принос над 700 млн.лв.
· намаляване на раздутата капиталова програма с 3% - принос над 500 млн.лв.
· съкращаване на част от незаетите и без друго щатни бройки – още над 270 млн.лв.
Тези мерки напълно компенсират запазване на сегашния модел, че дори и вменената нова административна тежест, каквато е въвеждането на СУПТО.
Казано по друг начин:
Дами и господа политици, има алтернативи и призоваваме:
· да не увеличавате осигурителните вноски за фонд „Пенсии“ с 2 пр.п. от 01.01.2026г.,
· да не увеличавате максималния осигурителен доход до 4 600лв.
· да не променяте ставката на данъка върху доход от дивиденти
· забавете въвеждане на СУПТО, което представлява значителна тежест пред бизнеса, а и е технологично времеемък процес.
За наше съжаление, развитието на настоящата бюджетна процедура не позволи реален дебат, търсенето и намирането на оптимални решения. Прахосва се и малкото време, което необосновано беше ограничено до три дни за предоставяне на предложения, два от които – събота и неделя.
Като национално представена работодателска организация, ние не заемаме политически позиции, не се отъждествяваме с партии – парламентарни или извънпарламентарни, не поощряваме личностни амбиции. Водещ за нас е подходът на откритост, ангажираност и намирането на дългосрочни, устойчиви решения – подход, който последователно, системно и решително отстояваме през годините.
Така стигнахме до този протест днес и в заключение, искам да благодаря на всеки от вас за това, че сте тук, че заявявате активна гражданска позиция и с присъствието си подкрепяте устойчива, стабилна, конкурентна икономика, финансова и национална сигурност и справедливи доходи!
БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина