ОБОБЩЕНИЕ

site.bta"България - достъпна ваканция" е посланието от форума на БТА "БГ ТУРИЗЪМ - ЗИМА 2025/2026" в Пампорово, посочи генералният директор на БТА Кирил Вълчев

"България - достъпна ваканция" е посланието от форума на БТА "БГ ТУРИЗЪМ - ЗИМА 2025/2026" в Пампорово, посочи генералният директор на БТА Кирил Вълчев
"България - достъпна ваканция" е посланието от форума на БТА "БГ ТУРИЗЪМ - ЗИМА 2025/2026" в Пампорово, посочи генералният директор на БТА Кирил Вълчев
БТА, Пампорово (6 декември 2025) Българската телеграфна агенция (БТА) организира форум „БГ ТУРИЗЪМ - ЗИМА 2025/2026“, който се провежда в Конферентния център - зала “Poдonu“ 2, на хотел “Перелик“ в к. к. Пампорово. Дискусията беше открита от генералния директор на Агенцията Кирил Вълчев (в средата). Форумът се организира в партньорство с Община Чепеларе, Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА) и к.к. Пампорово. Това е осмото издание от инициативата на БТА да бъде домакин на форуми, които се провеждат два пъти годишно - в началото на летния и на зимния туристически сезон. Снимка: Боян Ботев/БТА (КН)

"България - достъпна ваканция" е посланието от форума на БТА "БГ ТУРИЗЪМ - ЗИМА 2025/2026" в Пампорово, посочи генералният директор на Българската телеграфна агенция (БТА) Кирил Вълчев в края на дискусията, която се състоя в Конферентния център - зала "Poдonu" 2, на хотел "Перелик" в к. к. Пампорово. Според него темата за достъпността е водеща за българския туризъм дни преди началото на зимния сезон. Въвеждането на еврото прави България по-достъпна за туристите от еврозоната, подчерта Вълчев.

По-добрата достъпност е свързана и с улесненията, които България прави за визите от трети страни, и с достъпа до здраве, до информация, както и с включването на страната ни в Шенгенското пространство преди година, според Кирил Вълчев. На днешния християнски празник, генералният директор на БТА припомни думите от една от молитвите към св. Николай: "Да се молим да ни дава сили, когато се колебаем и да ни води, когато търсим пътя".

Основен фокус на дискусията на форума бе достъпността на българския планински туризъм с различните аспекти - необходимост от изграждане на нови писти и модерни съоръжения, за по-добър достъп до профилактика чрез балнеология и СПА туризъм, за по-добра пътна инфраструктура до планинските дестинации, за улесняване на процедурите около издаване на работни и туристически визи за посетители от трети страни, за медиен достъп до информация и добрите новини от българските курорти. Форумът се организира в партньорство с Община Чепеларе, Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА) и к.к. Пампорово.

Министърът на туризма Мирослав Боршош определи 2026 г. като преломна за българския планински туризъм. В продължение на десетилетия, поради ред причини, достъпността до планината и нейното развитие бяха спирани, каза министърът. Дебатът за достъпността, дебатът за това какво правите в планините, как го правите, защо има нови писти, защо има нови лифтове, защо има нови влекове, е дебат, който ще се проведе и през медиите, но и през подобни форуми, каза министър Боршош. Той посочи, че темата за развитието на достъпността на планинския туризъм ще бъде застъпена в парламента още през януари, като напомни, че вече са подготвени законодателни предложения по темата. "Скоро време народните представители ще трябва да се произнесат и се надявам да се събере мнозинство, което с огромна грижа за планината, за природата и за екологията, но същевременно с разбиране за значението на този сектор за местната власт, да направи всичко необходимо да могат да бъдат ремонтирани настоящите лифтове", каза Боршош и напомни за проблемите на Витоша. Министърът отговори и на различни въпроси от присъстващите на форума.

Спортът и туризмът вървят ръка за ръка, заяви заместник-министърът на младежта и спорта Димитър Георгиев. Той отбеляза, че тази седмица е била много важна за българските туризъм и спорт, визирайки едно от най-големите спортни събития догодина, което ще започне в България и изтъкна, че първите три тура на колоездачната обиколка Джиро д'Италия ще започнат от нашата страна. Доста време и усилия положиха двете министерства да постигнем този успех, изтъкна заместник-министърът и посочи, че събитието ще е изключително голяма реклама в сферата на туризма и ще допринесе да популяризира едни от най-красивите природни дадености на нашата държава, като и за рекламата за съответните общини. "Надяваме се следващата година ефектът от това, което направихме с договора за домакинство на Джиро д'Италия, да се повиши брутният продукт на туристическата ни дейност", каза заместник-министърът.

Приоритетите за развитието на област Смолян са транспортна свързаност до Пловдив и до летище Пловдив, като се изгради скоростен път и отваряне на Беломорския проход, каза областният управител Захари Сираков. Според него няма по-планинска дестинация от Родопите със своето гостоприемство и културно наследство, което е водещо в съвкупност с природните дадености. Надяваме се в най-скоро време да бъде отворен Беломорският проход през незаработилия граничен контролно-пропускателен пункт "Рудозем - Ксанти", отговори областният управител на Смолян на въпрос на олимпийската шампионка по биатлон от олимпиадата в Нагано през 1998 г. Екатерина Дафовска по време на форума. По думите на Захари Сираков се очаква гръцките партньори да приключат с програма "ИНТЕРРЕГ VI-A Гърция-България 2021 - 2027", като все още няма конкретен отговор от тях. "Надяваме се това да стане в най-скоро време факт, защото с отварянето на Беломорския проход област Смолян ще стане трансгранична", посочи още областният управител на Смолян. 

Също в отговор на въпроси на олимпийската шампионка Екатерина Дафовска кога ще бъде готов околовръстният път в Чепеларе, кметът на Чепеларе Боран Хаджиев разясни, че сагата с трасето е от 2001 година, когато е сключен договор между Община Чепеларе и Агенция „Пътна инфраструктура“. През 2014-2015 г. общината тегли кредит и са платени над 90 имота, които са отчуждени и в момента се нанасят на кадастралната карта. Очаква се до март да сме готови с половината трасе, за да започне работа по него. Ще останат 18 имота, на които трябва да се направи данъчна оценка и да се премахнат две сгради. Ако няма съдебни дела, ще се търси финансиране за обезщетения“, каза още Хаджиев.

Чепеларе, Самоков, Витоша и Банско внесохме необходимите законодателни промени, за да може бизнесът да бъде освободен и насърчен да инвестира, защото туризма го правите вие, хотелиерите, които инвестирате в своите обекти, каза кметът на Чепеларе Боран Хаджиев по време на форума. Хаджиев посочи, че всяка година се наблюдава подобряване на условията за туристите, но законодателните промени са необходими, за да може желаещите да инвестират да бъдат улеснени. Като пример кметът на Чепеларе даде промяната на Общия устройствен план, която тече през последните 5-6 години и не позволява да се направи необходимото за изграждане на паркинги.

Важно е да се случат законодателните промени, свързани с изграждането на лифтове и съоръжения за технически сняг, които вече са инициирани, каза кметът на Самоков Ангел Джоргов. За съжаление в последните години във връзка с климатичните промени т.нар. технически сняг е необходим все повече, посочи кметът. Той благодари на министъра на туризма Мирослав Боршош за това, че министерството е отворено към общините, където основното препитание е туризмът. По думите му, за да останат колите извън планината, е необходимо да се изграждат лифтове и посочи, че не вижда как те ще увредят природата.

Балнеологията и СПА са не само туризъм, а инвестиция в работна сила, в бъдещето на страната ни. Това заяви Меглена Плугчиева, посланик на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА). Европейският тренд по темата здравен туризъм и балнеология е политика в превенция, инвестиция в профилактика, особено в контекста на демографската криза и климатични промени, допълни Меглена Плугчиева. Част от темата за здравен туризъм е и климатолечението, а Родопите са в световната ранглиста на компактните планински райони с климатолечебна функция, заяви Меглена Плугчиева. Според нея би трябвало у нас по-сериозно да се помисли за това да се ползва климатолечението, което става актуално не само в Европа, но и в световен мащаб. Достъпността на планинските дестинации и страната ни като дестинация е свързана и с темата за работните и туристически визи, според Меглена Плугчиева. Тя посочи, че без подобряване на достъпността на България, не можем да очакваме допълнителен ръст в сектора. 

Информацията от българските курорти да не се възприема от медиите като реклама, а като добри новини. Тази препоръка към журналистите отправи изпълнителният директор на "Пампорово" АД София Цанкова. Тя посочи, че курортът е готов за началото на зимния туристически сезон, дружеството е инвестирало в разширяване на системата за изкуствено заснежаване и в рамките на 3-4 дни ски зоната може да бъде готова при благоприятни метеорологични условия. Директорът на "Пампорово" АД допълни, че очаква от медиите да популяризират повече актуална информация относно състоянието на курортите, условията в ски зоните и метеорологичните условия по време на сезона. Подобна информация, която е необходима на туристите, не е реклама, допълни Цанкова. Тя уточни, че медиите биха могли да използват и цитират именно тази полезна информация, която е видима на официалните интернет сайтове на курортите. Според София Цанкова не би следвало добрите новини от българските курорти да се възприемат като реклама или пиар, а като информация.

Има нужда от ясна стратегическа комуникация от страна на държавата, за да може да бъдат позиционирани и коментирани предимствата на нашите туристически дестинации както за българите в България, така и за българите в чужбина, така и за туристите навън. Това каза председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) д-р Симона Велева. "Именно в началото на туристическия сезон е добре да отправим поглед към това как нашата прекрасна страна се позиционира в медиите и по какъв начин стига до всеки един турист, който би желал да я избере. Съветът за електронни медии прави мониторинг - наблюдава както традиционните медии, така и онлайн пространството", посочи още д-р Велева. 

Развитието на зимния туризъм у нас е наистина ключов елемент от общия туристически облик на България. Това каза Антон Андонов, член на Управителния съвет на Българската национална телевизия (БНТ). "През последните години наблюдаваме една ясно изразена тенденция към по-високо качество на услугите, особено що се отнася до зимния туризъм както в хотелите и ресторантите, така и в специализираните туристически услуги. Тази оценка не е само вътрешна. Тя идва и от клиентите, и дори извън рамките на страната, което само по себе си е похвално. В този процес медиите имаме много важна роля", каза Андонов. 

Туризмът е източник на добри новини, защото когато се говори за него, се показва на аудиторията, че България е място, което си струва да бъде посетено. Това каза генералният директор на Българското национално радио (БНР) Милен Митев. БНР разполага с широка кореспондентска мрежа и се опитваме да покажем какво става в цялата страна, което ни дава възможност да работим директно с общините и представителите на туристическия бизнес, посочи Митев. Той призова бизнеса и хотелиерите да търсят медиите по-активно и апелира да организират повече културни събития, и да се включват в календарите на общините. 

За да имаме силен зимен сезон, ни трябват нови атракции и надграждане на съществуващите, което се случва през последните години в Пампорово, но има още какво да се желае. Това каза Илиян Велков, представител на "Нова броудкастинг груп". Велков посочи, че "Нова броудкастинг груп" е коректен партньор на българските курорти. Той призова бизнеса да изпраща добри новини и да организира събития, които могат да бъдат отразявани, за да се популяризират българските курорти.

Когато говорим за подкрепа на медиите, трябва да сме наясно с едно - подкрепа не означава изопачаване на фактите. Тя означава отразяване на фактите. И ние винаги сме се стремили да правим именно това, макар в годините да сме получавали критики, че понякога се фокусираме повече към негативното, отколкото към позитивното, каза главният оперативен директор на bTV Media Group Господин Йовчев. "За да се развива туристическият сектор, са необходими координирани и целенасочени усилия на всички представители на държавната власт, институциите, сектора, медиите и гражданите на България", каза Йовчев. Той посочи, че медиите имат нужда представителите на сектора да ги "захранват" с положителни истории и допълни, че силата на медиите е да ги разказват и да ги правят публични.

Позитивните послания в туризма са изключително важни, каза проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра "Икономика на туризма" на УНСС. По думите й освен динамичните послания, трябва да има и константни, като "Гостоприемство в четири сезона" или "Слънце, сняг и СПА". България е планинска дестинация, а планинският туризъм, според концепцията за туристическото райониране, има три подразделения. Освен ски туризма, включва и рекреативния туризъм, както и пешеходния, каза Янева и изтъкна необходимостта от развитие на възможностите за разходка в планинските ни курорти.

В поздравителен адрес от Красимир Петков, ректор на НСА "Васил Левски", до организатора на форума БТА се посочва, че резултатите от размяната на стойностни идеи и взаимодействието между Община Чепеларе, "Пампорово" АД, Българския съюз по балнеология и СПА туризъм и Българската телеграфна агенция ще имат съществен принос за развитието на региона в областта на туризма и ще допринесат за здравето и благосъстоянието на хората. 

Това беше осмото издание от инициативата на БТА да бъде домакин на форуми, които се провеждат два пъти годишно – в началото на летния и на зимния туристически сезон, за обсъждане на посланията при представянето на туризма в България през предстоящия сезон с представители на държавни и общински институции, туристическия бизнес, неправителствени организации, учени и експерти. 

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 17:38 на 06.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация