site.btaТърговските площи в моловете и ритейл центровете в края на септември в България достигат 1,47 млн. кв. м, сочи проучване
Пазарът на търговски площи у нас отчете поредните си добри резултати през третото тримесечие на 2025 г. Почти 34 000 кв. м е новият обем, въведен в експлоатация, или 24 на сто повече спрямо периода април-юни, пише в анализ на консултантската компания за бизнес имоти „Къшман енд Уейкфийлд / Фортън“ (Cushman & Wakefield / Forton).
Новите площи включват „Холидей Парк Красно Село“, както и части от други ритейл паркове в София, Свиленград, Козлодуй и Раковски. Така общият обем на търговските площи у нас към края на септември достига 1.47 млн. кв. м или 228 кв. м на 1000 души.
„Ритейл парковете уверено достигат моловете у нас, пише в анализа. В последните няколко години техният обем се увеличава с бързо темпо. Днес в страната функционират 26 мола, където са съсредоточени 55 на сто от търговските площи. Останалите 45 на сто са разположени в 63 ритейл парка. Характерно за тях е, че те работят успешно и в по-малките населени места, където те често осигуряват основното предлагане на модерна търговска площ в региона, докато за моловете пазар има единствено в големите градове“, коментира .Анастасия Цолова, мениджър „Капиталови пазари и ключови проекти“ в консултантската компания.
Оптимизмът на инвеститорите на ритейл пазара е видимо висок, пише в анализа. В края на третото тримесечие се строят 13 ритейл парка в 11 града в страната, като обемът им възлиза на 130 000 кв. м. Допълнителни 240 000 кв. м, разположени в 14 ритейл парка и 1 търговски център, се намират в различни фази на планиране. Прогнозата на експертите от компанита сочи, че към края на 2026 г. общият обем на ритейл парковете ще достигне 800 000 кв. м.
Сериозна динамика се наблюдава през периода и по отношение на търсенето. Общо 86 бяха новооткритите магазини, а площта им – 39 000 кв. м на фона на 75 магазина с площ 34 000 кв. м през предходното тримесечие. Откриванията в ритейл парковете съставляваха 55 на сто от всички нови обекти и 84 на сто от цялата им площ.
Най-активни са търговците на електроника и електроуреди с наети малко над 8000 кв. м. Сегментът на модата е на втора позиция с около 6300 кв. м, следван от хранителните стоки – 4650 кв. м. Магазините за обувки, чанти и аксесоари заемат общо 4120 кв. м, а обектите със смесено предназначение като „Кик“ (KiK), „Пепко“ (Pepco) и „Теди“ (Tedi) заемат 3370 кв. м. Новите заведения за хранене са със 17 обекта (3182 кв. м), следвани от търговците на мода с 15 обекта, и търговците на обувки, чанти и аксесоари с 10 обекта.
При моловете активността беше особено висока в софийския „Дъ Мол“ (The Mall), където бяха отворени 9 нови обекта. Сред ритейл парковете „Холидей Парк Красно Село“ е първенец с 26 обекта.
Делът на свободните търговски площи намалява. Наличното пространство в софийските молове е 9000 кв. м към края на третото тримесечие, или 2,2 на сто от общия обем. Във всички ритейл паркове свободните площи са около 15 000 кв. м, или 2,3 на сто от общия обем. Наемите за първокласни площи в моловете в София се покачиха леко до 46,5 евро/кв. м, а в ритейл парковете останаха без промяна на 13 евро/кв. м. Няма промяна и при възвръщаемостта за първокласни обекти в двата сегмента – 7,5 на сто при моловете и 7,25 на сто при ритейл парковете.
Търговските проекти бяха във фокуса на инвеститорите през тримесечието. Две сгради от този вид смениха собствениците си в последните месеци. „Сити Център Стара Загора“, обект с брутна отдаваема площ от 23 000 кв. м, бе придобит за около 6,5 млн. евро. Другият имот, сграда на главната търговска улица в Пловдив, с надземна разгърната застроена площ от около 4000 кв. м, бе придобита за около 5,7 млн. евро.
/БП/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина