site.btaПромените в политиката на сближаване на ЕС в дългосрочния европейски бюджет след 2027 г. и нагласите на ЕП бяха фокус на дискусия в София

Промените в политиката на сближаване на ЕС в дългосрочния европейски бюджет след 2027 г. и нагласите на ЕП бяха фокус на дискусия в София
Промените в политиката на сближаване на ЕС в дългосрочния европейски бюджет след 2027 г. и нагласите на ЕП бяха фокус на дискусия в София
Бюрото на Европейския парламент в партньорство с Националното сдружение на общините в Република България организира дискусия под наслов „Бъдещето на политиката на сближаване: европейските планове и българските приоритети“ в конферентната зала на Дома на Европа. На снимката (от ляво надясно): председателят на Икономическия и социален съвет Зорница Русинова, началникът на отдел „Стратегическо планиране и програмиране", Министерство на регионалното развитие благоустройството Ивайло Стоянов, модераторът Зинаида Златанова, членът на Европейския парламент Цветелина Пенкова, началникът на отдел „Реформи и устойчив преход", дирекция „Централно координационно звено", Администрация на Министерския съвет Антон Гладнишки, изпълнителният директор на НСОРБ Силвия Георгиева. Снимка: Минко Чернев/БТА (БТ)

Промените в политиката на сближаване на Европейския съюз (ЕС) в дългосрочния европейски бюджет след 2027 г. и нагласите на Европейския парламент (ЕП) бяха фокус на дискусия в Дома на Европа в София. Събитието се организира от Бюрото на ЕП в България, в партньорство с Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ). 

Дискусията беше открита от ръководителя на Бюрото на ЕП в България Теодор Стойчев, а модератор бе Зинаида Златанова. Сред участниците в нея бяха Цветелина Пенкова, член на Европейския парламент (С&Д), Антон Гладнишки, началник на отдел „Реформи и устойчив преход“ в Централното координационно звено на Министерския съвет, Ивайло Стоянов, началник на отдел „Стратегическо планиране и програмиране“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Силвия Георгиева, изпълнителен директор на НСОРБ и Зорница Русинова, председател на Икономическия и социален съвет.

Цветелина Пенкова отбеляза, че в действащата рамка бюджетът се разпределя въз основа на разходи или т.н. оперативни програми, но в момента се опитва да се наложи друг модел – пари срещу реформи. Начинът, по който се разходваха средствата по националните планове, се оказа неефективен, защото ако погледнем средното ниво за ЕС по отношение на средствата, които достигат до икономиките, регионите и гражданите, говорим за около 55% инвестирани средства от общия пакет във връзка с механизма за възстановяване и устойчивост, каза тя. По думите й това не е задоволително и има нужда от инвестиции и средства  в европейските икономика и региони.

Новата бюджетна рамка предлага общ фонд от около 850 милиарда евро, които обединяват общата селскостопанска политика и кохезионната политика, а това е притеснително за много държави по отношение на това по какъв начин целесъобразно ще бъдат разпределени средствата по тези най-важни програми за гражданите, добави Пенкова. Според нея друго притеснение е, че европейските институции ще решават дали съответната държава е изпълнила реформите си до ниво, до което могат да бъдат отпуснати средства.

Въпреки, че този стратегически документ има полза от гледна точка на синергия между политиките, той по-скоро може да доведе до загуба на идентичност за кохезионната и общата селскостопанска политика и трябва да се преосмисли, каза Антон Гладнишки. Той коментира, че негативен ефект е запазването на някои традиционни механизми за кохезионната политика, заедно с налагането на модела пари срещу реформи.

Новият механизъм за изпълнение и за нас е предизвикателство, въпреки че МРРБ има добър опит в изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост, но все пак виждаме и положителни страни, като продължаване на интегрираните териториални инвестиции, заяви Ивайло Стоянов. Критиката, която чуваме на срещите си с общини от цяла Европа е, че градската политика не е във фокуса на новите предложения, допълни той.

Изненадани бяхме от иновативността на ЕК, предлагайки този силно централизиран подход за разпределение на европейския бюджет за следващите седем години, каза Силвия Георгиева. Тя подчерта, че с този пакет от решения нещата се оставят в ръцете на централни правителства и ако те не се справят с изисканите от ЕК реформи, то инвестициите в регионите са пряко зависими от тяхната неспособност. Имаме притеснение също от сложното администриране, защото нямаме регионално оперативни програми и второ ниво на самоуправление, което да поеме политическата отговорност за разпределението на средствата, добави директорът на НСОРБ.

Зорница Русинова обясни, че някои от детайлите от предложенията на ЕК представляват предизвикателства за България, която разчита основно на средствата за реформи в икономическата и социалната сфера. Притеснени сме, че ЕК започва да измества общия принцип на споделеното управление, допълни тя.

/ТТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 11:29 на 01.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация