Комисия за защита на конкуренцията – Прессъобщение

site.btaКЗК взе решения по две производства за предварително изпълнение на обществени поръчки на Столична община

КЗК взе решения по две производства за предварително изпълнение на обществени поръчки на Столична община
КЗК взе решения по две производства за предварително изпълнение на обществени поръчки на Столична община

Комисията за защита на конкуренцията се произнесе по две производства, свързани с искания за предварително изпълнение на обществени поръчки на Столичната община. 

В рамките на първото производство, образувано по жалба на „КОНСОРЦИУМ ЕКО СФЕРА 2025“ ДЗЗД, Комисията допуска предварително изпълнение по поръчката за зимно поддържане и почистване на пътища на територията на природен парк „Витоша“ (обособена позиция №1) по решение на заместник-кмета на СО за избор на изпълнител. Предварителното изпълнение на решението на общината е допуснато на основание чл. 205, ал. 4 от Закона за обществените поръчки.

В рамките на производството възложителят надлежно е мотивирал искането си за предварително изпълнение и е предоставил пълната документация по поръчката и релевантни, ясни и убедителни доказателства. По преписката са преценени посочените от възложителя публично достъпни данни за предходно сключен договор за зимно поддържане на природен парк Витоша, извършен е анализ на клаузите в договора по отношение на неговия срок, както и на текстовете на сключеното допълнително споразумение към него, с което срокът на договора е удължен до 19.10.2024 г. 

Второто производство в КЗК е образувано по две жалби на „Нелсен-чистота“ ЕООД и „ЗМБГ“ ЕООД срещу решението на Столична община за избор на изпълнител по обособена позиция №4 (райони „Илинден“, „Надежда“ и „Сердика“) по поръчката за събиране, транспортиране и почистване на отпадъци. По преписката зам.-кметът на Столична община и по двете жалби е направил идентични искания за допускане на предварително изпълнение. КЗК оставя без уважение искането на зам.-кмета за предварително изпълнение на решението, с което е определен изпълнител за трите района. 

За разлика от представените доказателства и пълна документация по първото производство, в рамките на второто производство е налице липса на достатъчни и съотносими доказателства от страна на възложителя, с които той е длъжен да мотивира искането си за предварително изпълнение. Зам.-кметът на СО е приложил редица ирелевантни доказателства и данни, а предоставените относими такива са недостатъчни и противоречиви. Общината не е представила договора по предходно проведената процедура с идентичен предмет, като е изложила данни, от които не може да се направи еднозначно заключение кога изтича предишният договор за четвърта зона, нито има яснота кога и с колко дни/месеци договорът е бил удължен. Към становищата са представени две предписания за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки, четири допълнителни споразумения и три уведомления. От всички изброени само едно от уведомленията касае районите, включени в предмета на обжалваната обособена позиция. Останалите приложения се отнасят до сметосъбирането в други райони на столицата. От относимото уведомление може да се направи заключение, че срокът на договора е удължен с 6 месеца, считано от 07.07.2025 г., т.е. до 07.01.2026 г. В същото време възложителят в становищата си сочи, че договорът за удължаване изтича на 12.12.2025 г., което е 5 месеца и 5 дни след удължаването. По данни от възложителя обжалваната обществена поръчка е предоставена за извършване на предварителен контрол от АОП на 26.03.2025 г., което е 24 дни след изтичането на срока по договора. 

Високата прогнозна стойност на обществената поръчка (над 59,9 млн. лв. без ДДС) и продължителният 5-годишен срок на изпълнението й изискват да се даде превес на значимия обществен интерес, че тези публични средства ще бъдат разходвани въз основа на законосъобразен избор на изпълнител по договора, каквото гаранция не е налице при наличието на висящо производство по обжалване. Поради това предварителното изпълнение не е допуснато.

БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 04:09 на 02.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация