site.btaНаблюдава се поколенчески проблем с математиката заради продължителното стоене пред екрани, каза образователният министър Красимир Вълчев

Наблюдава се поколенчески проблем с математиката заради продължителното стоене пред екрани, каза образователният министър Красимир Вълчев
Наблюдава се поколенчески проблем с математиката заради продължителното стоене пред екрани, каза образователният министър Красимир Вълчев
БТА, Сандански (16 октомври 2025) В Сандански официално се откри Младежки център. Сред присъстващите на събитието са министърът на образованието и науката Красимир Вълчев (вляво), кметът на града Атанас Стоянов, народният представител Георги Георгиев и началникът на Регионалното управление на образованието в Благоевград Ивайло Златанов. Снимка: кореспондент на БТА в Петрич Деница Кючукова (ПК)

Наблюдава се поколенчески проблем с математиката, този факт е отчетен от Организация за икономическо сътрудничество и развитие. Това се дължи на неспособността за концентрация вследствие на продължителното стоене пред екрани, което води до увреждането на мозъка. Това каза пред журналисти в Сандански министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, който присъства на откриването на Младежки център в града.

По-рано днес той коментира, че от години се констатират притеснително слаби резултати по математика и по природни науки.

Употребата на мобилни устройства уврежда в най-голяма степен точно тази част на мозъка, която е свързана с логическо мислене и концентрацията, отбеляза министърът.  "Оттам страдат и уменията по математика. Това е един от парадоксите на дигиталната ера - че ако искаме да ги подготвим за ера на изкуствения интелект, ще трябва да им скрием екраните, защото ги увреждаме", каза министърът.

Малко страни до момента са въвели забрана за използване на социалните мрежи за деца до 15 години, отбеляза Вълчев. По думите му повечето държави обсъждат въвеждането на такава забрана, която не става с контролен орган, а с технически ограничения. С такива разполагат мобилните оператори и операторите на социални мрежи.

Още не сме стигнали до момента да обсъждаме как да стане ограничаването на достъпа на деца до социалните мрежи. Аз не съм предложил ограничаване на ползването на социални мрежи от деца. Предложих да направим дебат, защото има достатъчно солидни доказателства, че мобилните телефони имат зловредно въздействие и най-малкото си заслужава да проведем този разговор, допълни министърът на образованието и науката.

"Провеждайки този разговор, голяма част от родителите ще чуят, че това е вредно. Аз съм убеден, че голяма част от родителите го знаят, но са безпомощни да ограничат достъпа на децата", каза още Красимир Вълчев.

Министър Вълчев отбеляза, че голяма част от учителите и директорите са призовали за въвеждането на забрана на мобилните устройства в училище. Министърът изрази надежда такава забрана да помогне на родителите. Според него е важно децата да се възпитават да се въздържат от всичко, което има пристрастяващ ефект.

По думите на образователния министър един от проблемите със социалните мрежи е, че - подобно на хазарта и други зависимости, те имат пристрастяващ елемент. В голяма част клиповете в социалните мрежи са със съдържание, в което умишлено са заложени пристрастяващи елементи, посочи министър Вълчев. Това, по думите му, активира постоянно допаминов цикъл в мозъка и детето не може да остави телефона. Такъв ефект се наблюдава и при възрастните, каза още образователния министър, който поясни, че изследвания доказват, че това негативно въздействие е по-голямо при децата, отколкото при възрастните. "Колкото по-малки децата, толкова това въздействие е по-силно", завърши министърът. 

/ВД/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 07:34 на 17.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация