site.btaСтуденти се обявиха за по-високи академични стипендии, провеждане на честни избори и промяна в Изборния кодекс

Студенти се обявиха за по-високи академични стипендии, провеждане на честни избори и промяна в Изборния кодекс
Студенти се обявиха за по-високи академични стипендии, провеждане на честни избори и промяна в Изборния кодекс
Представители на Студентска инициатива „Стоп" се обявиха за по-високи академични стипендии, провеждане на честни избори с машинно гласуване и промяна в Изборния кодекс в рамките на пресконференция в Националния пресклуб на БТА в София. Снимка: Лилия Йорданова/БТА

Представители на Студентската инициатива „Стоп" се обявиха за по-високи академични стипендии, провеждане на честни избори с машинно гласуване и промяна в Изборния кодекс в рамките на пресконференция в Националния пресклуб на БТА в София.

Студентите направиха равносметка на участието си в протестите на 1 и 10 декември в столицата. Протестите доказаха, че младите не са апатични към случващото се в страната. Това несъгласие с начина на управление бе натрупано през много години и въпреки че постигнахме успех, не трябва да се примиряваме, каза Георги Петков. Дистанцираме се от партийни влияния и сме непартийна организация, отбеляза той.

Искаме стипендиите, започващи с успех 5.00 да бъдат обвързани с минималния праг на бедност, а максималната стипендия за студент да е обвързана с минималната работна заплата. Настояваме да се премахне и практиката за неплатен стаж, тъй като за европейска страна е унизително да се очаква от студента да работи на пълен работен ден и да не получи възнаграждение. Сред политиките, които искаме да се въведат в българското образование, е провеждане на задължителен стаж от втори курс за голяма част от специалностите, като това се гарантира от университета. Това би стимулирало университета да си комуникира с бизнеса и с държавни институции, добави Георги Петков.

Един от ключовите проблеми е ниската стипендия, която заробва студента и го подтиква да работи по време на неговото студентство. Така той не може адекватно да участва в лекциите и обученията си и цялата идея на висшите учебни заведения се губи. Стипендията трябва да се използва като инструмент за финансова независимост на студента, каза Мартин Филипов. Друг проблем е премахването на квотите за получаване на стипендии, които не позволяват повече от определен брой хора да се класират, обясни още той. По думите му тези реформи целят подобряване на живота на младите хора в България, за да останат тук и да допринасят за трудовия пазар. Дялът, който отива за образование, е един от най-ниските в Европа – около 4 %, като средно за ЕС е 5 %, заяви Филипов.

Подкрепяме изцяло машинното гласуване и за нас трябва да има двойно потвърждение от бюлетини и от машини. Машината трябва да принтира бюлетината, поставена в урната и едновременно да преброява гласуванията. Смесеният вариант с хартия и машини затрудня всички, процесът е бавен и по-скъп, а при машинното гласуване ще се намали броят на невалидните бюлетини, каза Галимир Костадинов. Съществува разлика в списъците на ГРАО и НСИ, затова нашето предложение е списъците на ГРАО да се актуализират, за да разберем каква действителност е избирателната активност, добави той.

Искаме да бъдем студенти, а не работници, настояваме за високи стипендии и подкрепа за всички висши училища, каза Иван Копривчин. Ще адресираме исканията си в писма до всички институции, има достатъчно време да бъдат изпълнени. За нас 10 януари е разумен срок, в който те да бъдат удовлетворени, допълни той.

/ТТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 14:06 на 17.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация