site.btaПрокуратурата в Северна Македония ще проверява информацията за нередности при фирмите от строителния надзор


Прокуратурата за преследване на организираната престъпност и корупцията в Република Северна Македония се е сезирала от медийни публикации и е образувала дело за избора на фирмите, които ще извършват надзор на изграждането на магистралните участъци от Коридорите 8 и 10-Д, за да проверят обвиненията, които се изнасят пред обществото, съобщиха от прокуратурата в страната.
„Делото е разпределено на ресорен прокурор, който ще извърши проверки, след което ще вземе решение за по-нататъшния ход на производството“, пише в съобщението.
Изборът на компаниите, които ще извършват надзора на строителството на магистралните участъци от американско-турския консорциум "Бехтел и Енка", е една от темите, които предизвикаха коментари в страната веднага след официалното подписване на договора за строителството. Въпросите, свързани с фирмите, които участват в строителния надзор повдигна най-напред опозиционната партия ВМРО-ДПМНЕ, след което със свои разследвания се включиха и различни медии в страната.
Договорът за строителен надзор е подписан с италианската "ИРД инженеринг" на 2 февруари, "но въпреки, че тази компания е титуляр на консорциума, само четири милиона от общо 22,3 милиона евро ще отидат при нея. По-голямата част от парите ще попаднат в местни компании. Най-много - 8,3 млн. Евро ще получи "Електра солюшън", която преди това е произвеждала бельо и се е занимавала с информационно-технологични услуги, а миналата година е отчела дейност и в различни строително-монтажни работи, но досега не е извършвала надзор. Фирмата е получила лиценз няколко дни след обявяването на търга. Седем милиона евро ще получи "Евроконсултинг", за която от ВМРО-ДПМНЕ твърдяха, че е собственост на лице с криминално досие за финансови злоупотреби. В консорциума е и испанската "Ептиса", на която преди месеци правителството е било забранило да участва в строителния надзор на пътища и проекти, заради незаконни и неетични действия”, съобщава Канал 5.
В няколко интервюта вицепремиерът Артан Груби беше категоричен, че процесът на избор на строителен надзор е осъществен от Публичното предприятие за държавни пътища и процесът е бил прозрачен.
Договорът за строителството на магистралите от Коридори 8 и 10-Д с американско-турския консорциум "Бехтел и Енка" беше подписан в началото на март. Проектът е на стойност 1,3 милиарда евро и включва изграждането на общо 110 километра магистрала, а срокът на строителство е до 2027 година.
/ВА/
news.modal.header
news.modal.text