site.btaЗаконопроектите, свързани с договора за изграждане на Коридори 8 и 10-Д, отново предизвикаха напрежение в Северна Македония

Законопроектите, свързани с договора за изграждане на Коридори 8 и 10-Д, отново предизвикаха напрежение в Северна Македония
Законопроектите, свързани с договора за изграждане на Коридори 8 и 10-Д, отново предизвикаха напрежение в Северна Македония
Договорът с "Бехтел и Енка" за изграждане на Коридори 8 и 10-Д беше подписан на 8 март 2023 г. Снимка: пресцентър на правителството на Република Северна Македония/архив

Дали внасянето в парламента за разглеждане по съкратена процедура на промени в пет закона за изграждане на Коридори 8 и 10-Д, е процедурно нарушение - това е поредният въпрос, свързан с този проект, който от няколко дни е обект на коментари в Република Северна Македония. 

Предложените от правителството на Република Северна Македония промени в пет закона бяха внесени в парламента, както се внасят законопроекти, свързани с европейското законодателство или с т.нар. процедура „европейски флаг“, за да минават по съкратена процедура в законодателния орган. 

Темата бе подета, след като вчера посланикът на ЕС в Северна Македония Дейвид Гиър каза, че целта на процедурата в парламента, свързана с използването на "европейско знаме", е законите, които минават по тази процедура, да бъдат свързани с хармонизирането на законодателството на страната с европейското. 

По време на посещение в община Велес председателят на ВМРО-ДПМНЕ Християн Мицкоски заяви, че парламентарната група ще изпрати писмо до всички институции в Северна Македония, но и до посолствата на страните членки на ЕС и до ЕК, за процедурна злоупотреба при приемането на промените в законите, свързани с този проект, който от опозицията атакуват от подписването на 8 март т.г. на договора

Междувременно на заседание на правителството вчера вечерта министърът на транспорта Благой Бочварски бе упълномощен да подпише анекс  към Решението на Европейската комисия за подписване на „Споразумение на високо равнище между ЕС и Република Северна Македония за индикативните карти на трансевропейската транспортна мрежа в Република Северна Македония”, с което единият от коридорите, включени в договора - Коридор 8, става част от картата на основните коридори на Западните Балкани в рамките на разширяването на Трансевропейските транспортни мрежи на ЕС. 

Днес при представяне на проекти на 45 неправителствени организации в Северна Македония Дейвид Гиър отново бе помолен да коментира темата за използването на "европейския флаг" за по-бързо приемане на промените в законите, свързани с изграждането на двата транспортни коридора. 

Причината, поради която повдигнах въпроса за използването на "европейско знаме", е именно защото то много често се използва за приемането на някакви закони, а е известно, че "европейско знаме" се използва само при приемането на закони, пряко свързани с европейските практики и европейското законодателство. То се използва и след истински консултации между политическите партии и когато става дума за съгласуване на някой закон с европейските регулации, което не е случаят с тези законопроекти, каза Гиър.

В изявление за медиите в Щип, след като отбеляза началото на нова инвестиция на компания „Магна“, премиерът на Северна Македония Димитър Ковачевски заяви, че използването на "европейски флаг" за приемане на поправки в закони ще позволи най-бързото и евтино изграждане, защото става дума „за стратегически и европейски свързани коридори”.

„След дълъг период от време, благодарение на усилията на Албания, Северна Македония, Италия и България, ЕС постави коридори 8 и 10-Д на картата на паневропейските коридори – ние вече няма да сме апендикс, а нашите бизнесмени ще имат достъп до пристанищата Дуръс и Бургас, не само до това в Солун”, посочи Ковачевски, обвинявайки опозицията, че иска да блокира този проект и да отдалечи страната от ЕС, като внася стотици поправки към законопроектите.

Предвид това, че тези, както и редица други закони, бяха блокирани в парламента, а те целят напредъка на нашето общество, беше решено да бъдат разгледани в Комисията по европейските въпроси, което гарантира по-бързото им приемане. Гражданите се нуждаят от коридори, а не от ежедневни политически битки, каза Ковачевски.

Междувременно от пресслужбата на правителството на Северна Македония беше обявено, че първата копка на изграждането на Коридор 10-Д ще се състои утре, край Прилеп, а в парламентарната комисия по европейските въпроси започна емоционален дебат по петте предложени законодателни промени - в Закона за градоустройството, за строителството, за отчуждаването, и специалния закон за определяне на обществения интерес и определяне на стратегически партньор за реализацията на проекта за изграждане на инфраструктурата на Коридор 8 (участък: Тетово – Гостивар – Букойчани и проекта за магистрала Требенища – Струга – Кяфасан) и Коридор 10-Д (участък от магистралата Прилеп – Битоля).

/СГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:30 на 20.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация