ОБОБЩЕНИЕ

site.btaТекущите политики и бъдещето на автомобилната индустрия бяха обсъдени на форум в София

Текущите политики и бъдещето на автомобилната индустрия бяха обсъдени на форум в София
Текущите политики и бъдещето на автомобилната индустрия бяха обсъдени на форум в София
БТА, София (11 юни 2025) Най-новите тенденции и ключовите предизвикателства пред автомобилната индустрия се обсъждат на двудневната международна конференция Automotive Forum 2025, организирана от "Аутомотив Клъстер България", в Иновационен форум "Джон Атанасов" в "София Тех Парк". Дискусионен панел 1: Политика, Политически аспекти и бъдеще на автомобилната индустрия. Участват (от ляво надясно) модераторът Светослав Иванов, генераленият мениджър на Sensata Technologies Bulgaria Томи Вер Елст, изпълнитeлният диpeĸтop нa Aмepиĸaнcĸa тъpгoвcĸa ĸaмapa в Бългapия Иван Михайлов, ъдружникът Данъци и Право за EY в България, Северна Македония, Албания и Косово Милен Райков, Стоян Панчев - Macroeconomist and Policy Advisor и Красен Станчев - гост професор на СУ, Founder and Former Director of IME and CEO of KC2 Ltd.Снимка: Минко Чернев/БТА (ПБ)

Текущите политики, бъдещето на автомобилната индустрия и състоянието на сектора в Европа бяха обсъдени по време на международната конференция Automotive Forum 2025 в София, организирана от "Аутомотив Клъстер България". БТА е медиен партньор на събитието.

Томи Вер Елст генерален мениджър на "Сенсата Tехнолоджис България" (Sensata Technologies Bulgaria) коментира, че понастоящем автомобилният сектор в Европа се намира в позиция, която не е изгодна. "Тесла" доминира европейския пазар в сравнение с европейските производители. Китайците също чрез иновации доминират пазара, изпреварват "Тесла", отбеляза той, обобщавайки, че Европа изостава с електрификацията.

Той посочи още, че едно от основните предизвикателства за европейския пазар е свързано със Зелената сделка и припомни намерението да бъдат забранени двигателите с вътрешно горене през 2035 г. Като друго предизвикателство той посочи строгите регулации в Европа. 

В Европа сами се саботираме с много аспекти на зелените регламенти, смята Милен Райков, съдружник "Данъци и право" в "Ърст и Янг" (EY) в България, Северна Македония, Албания и Косово. По думите му сега поне има усилия да се смекчат тези последствия. Райков все пак е на мнение, че отлагането на разпоредбите не е решение на проблема, както и че трябва да се мисли за подкрепа на иновациите, а не за ограничаването им.

Тези изисквания засягат европейските производители и те губят пазарен дял, затова не смятам, че отговорът е в регулациите, посочи Райков.

Главният изпълнителен директор на Американската търговска камара в България Иван Михайлов смята, че натискът идва основно от вътре - от Европа. Трябва да разгледаме нещата отвътре - Европа не осъществява иновации, Европа е скъпо място, има свръхрегулации, посочи Михайлов. Той отбеляза и глобалната картина. Вероятно изпуснахме момента, в който Азия се превърна в голям конкурент на Европа. Изведнъж се оказа, че сме изненадани от Китай. От друга страна имаме САЩ предвид текущите ситуации с митата, посочи той. 

Това би било добро събуждане, да бием камбаната, да сме готови да правим нещата в индустрията, каза Михайлов, добавяйки, че през годините Европа е изгубила инерция, това са години на изгубена възможност.

Коментирайки индустриализацията на САЩ, Михайлов каза, че не е нова тема, но тя не може да се случи за една година. За да се произвежда всичко в САЩ ще са нужни по-скоро 10-15 години. Не съм сигурен, че европейците са готови да заместят европейските автомобили с американски марки, каза Михайлов.

Според Красен Станчев, гост-професор в Софийския университет "Св. Климент Охридски", основател и бивш директор на Института за пазарна икономика, митата не са най-важното нещо. Той посочи, че Китай има няколко предимства. На първо място, китайците започнаха да се развиват на много ниско технологично ниво и всичко им беше по-евтино. Освен това Китай има повече финансови възможности, за да участва в интелигентни превозни средства, защото в Китай се харчат два пъти по-малко пари за социални помощи и придобивки спрямо Европа. Това позволява по-голяма гъвкавост в Китай, коментира Станчев. Той допълни, че в Китай няма зелена опозиция и лява опозиция, така че могат много динамично да реагират на промените и да инвестират в човешки капитал.

По думите на Станчев целта е да се получи либерализация на всички мита и извън Европейския съюз. ЕС има множество търговски споразумения, много е лесно да се договори понижаване на митата, но намаляването на други бариери, които не са свързани с митата, е по-трудно и никой не прави това, обясни той.

Макроикономистът Стоян Панчев изрази мнение, че няма политическо единство в ЕС, което да позволи на европейските държави да преговарят със САЩ. Той допълни, че така Съюзът е в много по-лоша позиция, отколкото Китай, защото няма бюджетна гъвкавост.

/СЛС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 15:33 на 04.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация