site.btaОчаква се към 2030 г. в света да бъдат произведени 96 млн. автомобила, от които около 25 процента електрически, каза Адриан Санду


Прогнозите за световното производство на автомобили към 2030 г. са да възлиза на 96 млн. коли годишно, от които около 24-25 процента да са електрически. Очакваме производителите на електрическите автомобили да продължават да растат и да заемат сериозен пазарен дял. Това каза генералният секретар на Асоциацията на автомобилопроизводителите в Румъния Адриан Санду по време на международната конференция Automotive Forum 2025, която се провежда днес и утре в Иновационен форум "Джон Атанасов" в "София Тех Парк". БТА е медиен партньор на форума.
Санду цитира данни, според които през 2024 г. почти 249 млн. леки автомобила са се придвижвали по пътищата в Европа. Заводите за автомобили в Европейския съюз (ЕС) и Великобритания са 98. Над 4,5 млн. автомобила са били изнесени от ЕС през миналата година. Данните показват, че през 2023 г. в Европа са били произведени около 12 млн. автомобила, като около 10 млн. са регистрирани в ЕС. Санду отбеляза, че все пак се регистрират много коли, които идват от страни извън Европа като Япония, Южна Корея и Китай.
Почти 20 процента от всички автомобили, произведени в света през 2024 г., са от Европа, което поставя континента на второ място като регионален производител след Китай. Санду посочи, че в ЕС Румъния е на шесто място с почти 560 000 автомобила произведени миналата година.
През 2024 г. автомобилната индустрия в Румъния е създала около 13 процента от БВП на страната. Общият износ е на стойност 25 млрд. евро. Около 33 процента от общия национален износ и топ три на румънските дружества износители са автомобилопроизводители, каза Санду.
По думите му през първите четири месеца на 2025 г. отчитат намаляване на производството, но се надяват до края на годината да достигнат нивата от 2024 г.
Санду посочи, че най-големият играч у тях са "Рено" с три завода – за сглобяване на коли с капацитет от над 350 000 автомобила годишно, за скоростни кутии и двигатели, както и логистична мрежа от доставчици на части и ремонти.
Вторият голям играч в Румъния е "Форд Отосан" с два завода в Крайова, които са с капацитет над 350 000 автомобила годишно.
Санду съобщи, че в Румъния има над 20 000 инженери, които са пряко наети в научна дейност и проучвания в автомобилния сектор. Страната се намира на върхова позиция с над 25 процента от брутната добавена стойност в производството в централните и източни европейски държави.
Санду подчерта, че автомобилната индустрия в ЕС е изправена пред много затруднения към днешна дата. На първо място това е промяната на начина на мобилност, начина, по който се движим – преминаваме от традиционни двигатели с вътрешно горене към хибридни и изцяло електрически коли. Също така има движение от четири колела към две или три с електрически скутери и други нови транспортни средства. Навлизат свързани автономни превозни средства, което е голяма промяна за индустрията и за потребителите.
Друг фактор, който Санду изтъкна, са растящите цени – през последните 5-6 години цените на всички материали са нараснали значително, както и цените на енергия и други разходи. Освен това трябва да бъдат намалени нивата на емисиите на въглероден диоксид от производствата и новите коли. Това е свързано с нужда от важни инвестиции, посочи Санду.
Той допълни и конкуренцията на Китай, но каза, че това може да бъде и възможност, защото някои китайски марки създават производствени заводи в Европа за коли, за батерии и други компоненти.
Що се отнася до капацитета за производство в автомобилния сектор, Санду посочи, че през последните години сме свидетели на свръхкапацитет в Европа, докато в Китай и Северна Америка той е намалял. Санду изрази съмнение дали това ще продължи по същия начин след въведените политики на американския президент Доналд Тръмп за митата. Според румънеца това ще стане известно в края на тази или през следващата година.
/СЛС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина