Инициатива на ЕК за обществени консултации и мнения по политики на ЕС

site.btaЕК събира мнения и коментари за стратегията за равенство между половете за периода 2026 – 2030 г.

ЕК събира мнения и коментари за стратегията за равенство между половете за периода 2026 – 2030 г.
ЕК събира мнения и коментари за стратегията за равенство между половете за периода 2026 – 2030 г.
Илюстративна снимка, 2020. Снимка: Аудиовизуални услуги на Европейската комисия/ Claudio Centonze

Европейската комисия се ангажира с инициатива за обществени консултации и мнения, в рамките на която граждани и предприятия могат да споделят виждането си по редица политики на ЕС и действащото законодателство. На определения за това уебсайт може да бъдат публикувани коментари, които ЕК ще вземе предвид при по-нататъшно разглеждане на тези политики.

Една от инициативите, която понастоящем е отворена за коментари, е стратегията за равенство между половете за периода 2026 – 2030 г.

Равенството между половете е основно право за всички и основна ценност на ЕС, като в приетата през март пътна карта за правата на жените ЕК определя дългосрочна визия за пълната реализация на правата на жените в Европа.

За постигането на това Комисията ще очертае в новата си стратегия за равенство между половете за периода 2026—2030 г. конкретните мерки, които възнамерява да предприеме през следващите пет години с цел постигане на напредък по отношение на равенството между половете в Европа.

Настоящи проблеми

Неравенството между половете е структурен въпрос, който оказва отрицателно въздействие върху хората, просперитета, сигурността и демокрацията.

Според индексът за равенство между половете, който измерва напредъка в областта на равенството между половете в ЕС, през 2024 г. ЕС постига 71 от 100 точки, а България 64,5 точки, като по всички показатели, сред които работа, парично състояние, насилие и др., България се намира под средното за ЕС.

По отношение на здравето жените се сблъскват със специфични за пола здравни рискове и заболявания, които често остават недостатъчно изследвани, недиагностицирани и нелекувани. Липсата на наличие на и достъпност до всеобхватни здравни услуги и продукти, особено тези, свързани със сексуалното и репродуктивното здраве на жените остава проблем, като ЕК допълва и че продуктовите стандарти трябва да се основават на антропометрични данни, представителни за цялото население на ЕС, включително жените.

Проучване на ЕС относно насилието, основано на пола, проведено от Евростат, Агенцията на ЕС за основните права и Европейския институт за равенство между половете, установи, че всяка трета жена в ЕС на възраст над 15 години е преживяла физическо и/или сексуално насилие, като тази цифра не се е променила през последните десет години въпреки политиките за справяне с това явление както на равнището на ЕС, така и на национално равнище. Разходите, свързани с основаното на пола насилие в ЕС се оценяват на 289 милиарда евро годишно.

По данни на ЕК по 2023 г. разликата в заплащането между половете е 12%, като тази разлика се увеличава с нарастването на възрастта - жените в ЕС на възраст 65 и повече години са получавали пенсия, която е била средно с 25,4% по-ниска от тази на мъжете, а над една пета от жените в ЕС на възраст 75 и повече години са били изложени на риск от бедност или социално изключване.

Фактори за разликата в заетостта и заплащането между половете

Разликата в заетостта между жените и мъжете и разликата в заплащането между половете са следствие от различни фактори, сред които:

·         разделянето на професиите и секторите на тези, които обикновено са доминирани от жени или от мъже;

·         разликите във видовете кариера;

·         разпространението на договори за работа на непълно работно време или по-несигурни трудови договори за жените;

·         недостатъчното представителство на жените на висши длъжности;

·         неравномерното разпределение на неплатените отговорности за полагане на грижи;

·         специфичните характеристики на данъчните и социално-осигурителните системи;

·         неравенствата между половете и (не)съзнателните предубеждения, свързани с пола, пред които са изправени лицата на работното място, у дома и в обществото.

В политиката жените също са по-слабо представени, като жени са средно 39% от членовете на ЕП, 33% от депутатите в националните парламенти в ЕС, 26,5% от парламентарните представители в световен мащаб и 37% от служителите в органите на местно самоуправление в държавите от ЕС. Жените политици също така са подложени на по-чести нападения, основани на пола, в сравнение с колегите си мъже, посочва ЕК.

Какви действия предприема ЕК

Новата стратегия за равенство между половете за периода 2026 – 2030 г., въз основа на Стратегията за равенство между половете за периода 2020 – 2025 г. и Пътната карта за правата на жените, ще определи конкретни дейности, мерки и инициативи, които Комисията възнамерява да предприеме през следващите пет години

Както беше обявено в писмото за определяне на ресора до комисаря за равенството, готовността и управлението на кризи Хаджа Лабиб, новата стратегия ще се съсредоточи върху всички въпроси, засягащи жените в цялото им многообразие, „от борбата срещу насилието, основано на пола, до икономическото овластяване на жените, тяхното участие в политиката и справянето с дискриминацията в областта на здравеопазването, образованието, жилищното настаняване, социалната закрила и предоставянето на стоки и услуги“, но също така и върху „предизвикателствата, пред които са изправени жените на пазара на труда, онлайн насилието и равновесието между професионалния и личния живот“, пише ЕК.

Стратегията ще насърчава полезните взаимодействия между ключови инициативи на Комисията, допринасящи за „Съюз на равенство“, като например новата стратегия за равнопоставеност на ЛГБТ+ общността, новата стратегия за борба с расизма, стратегията за правата на хората с увреждания за периода 2021 – 2030 г. и стратегическата рамка на ЕС за равенство, приобщаване и участие на ромите за периода 2020 – 2030 г.

Възможните инициативи биха могли да варират от подобряване на нормативната уредба до изпълнение и прилагане на действащото законодателство на ЕС, до действия по политиките – от кампании за повишаване на осведомеността до предоставяне на финансова подкрепа на организациите на гражданското общество и събиране и използване на данни за равенството между половете.

Резултати

Според Комисията равенството между половете и правата на жените са в основата на социалната справедливост, силните демокрации, стабилните конкурентни икономики и сигурността за всички, а положителното въздействие на стратегията вероятно ще бъде по-голямо за най-засегнатите от неравенството между половете – жените, и особено за тези, които са подложени на интерсекционална дискриминация (съчетаването на пола с други лични характеристики или идентичности).

Стратегията ще подкрепи пряко целите на ООН за устойчиво развитие за постигане на равенство между половете (ЦУР 5) и за намаляване на неравенствата (ЦУР 10), като по този начин също ще съгласува политиката на ЕС с глобалните ангажименти за равенство между половете.

Пътна карта за правата на жените

Европейската комисия посочва осем основни принципа за правата на жените, които са необходими за функционирането на едно общество, където има равенство между половете.

Свобода от насилие, основано на пола – всяка жена и всяко момиче има право на сигурност и на достойно отношение, както онлайн, така и офлайн, в обществения и личния живот.

Най-високите стандарти за здраве – всяка жена има право на най-високите постижими стандарти за физическо и психическо здраве.

Равно заплащане и икономическа независимост – всяка жена има право на равно заплащане за равен труд или труд с равна стойност и да бъде икономически независима.

Баланс между работата и личния живот и грижи – всяка жена има право да има хармония между професионалния си и личния си живот.

Равни възможности за заетост и адекватни условия на труд – всяка жена има право на равни възможности за заетост и адекватни условия на труд.

Качествено и приобщаващо образование – всяко момиче и всяка жена има право на висококачествено и приобщаващо образование и обучение, без дискриминация.

Политическо участие и равно представителство – всяка жена има право да участва активно и безопасно в обществения живот.

Институционални механизми, които гарантират правата на жените – напредъкът в областта на правата на жените изисква ефективно интегриране на равенството между половете, финансиране и институционална инфраструктура, както и изследвания, събиране на данни, проектиране и планиране, които отчитат специфичните нужди на жените с интерсекционален подход.

Подобряването на равенството между половете би могло да повиши БВП на глава от населението в ЕС до 2050 г. с 6,1% до 9,6%, което се равнява на ръст от 1,95 до 3,15 трилиона евро. По този начин насърчаването на правата на жените не е само морален императив, а стратегическа инвестиция в икономическия растеж и конкурентоспособността на ЕС.

В стремежа си към съгласуваност на вътрешната и външната политика, пътната карта потвърждава принципите, целите и задачите на Плана за действие на ЕС за равенство между половете за насърчаване на равенството между половете и овластяването на жените и момичетата и в рамките на работата на ЕС с трети страни. Това включва хуманитарни интервенции, многостранни инициативи и партньорства, политически диалог и финансова подкрепа, включително чрез глобални инвестиции, като например „Глоубъл Гейтуей 24“ (Global Gateway24).

/НС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:37 на 05.08.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация