site.btaСлучаят с Анастасия Трофимова и дъщеря ѝ Андромеда се очертава като истинска главоблъсканица за Рим
В малка улица в близост до емблематичния площад „Навона“ в Рим има импровизиран мемориал в памет на убитите жени. Мемориалът не е традиционен паметник, а представлява прикрепени към метална решетка снимки на убити жени. До тях са закачени листове с техните имена и с послания към жертвите. Към стената са прикрепени и много кукли. Мемориалът се нарича „Стената на куклите“ и беше създаден преди няколко години от студенти от Римския университет за изящни изкуства по примера на сходен импровизиран мемориал в Милано. Последното име, което много вероятно ще бъде добавено в този римски мемориал, ще е това на 28-годишната Анастасия Трофимова заедно с името на нейната дъщеря, 11-месечната Андромеда. Телата на двете бяха открити на 7 юни в римския парк „Вила Дория Памфили“ на разстояние от около 300 метра едно от друго.
Разследването, водено оттогава, напредна доста благодарение на сътрудничеството на италианските следователи с властите на Малта и с американски разследващи и показа, че става дума за един много сложен случай, в който освен Италия, Малта и САЩ, е въвлечена и руската страна. Водеща роля в разследването изигра и една телевизионна програма, излъчвана всяка сряда по трети канал на италианската държавна телевизия РАИ. Програмата „Кой го е виждал“ е създадена през 1989 г. и е посветена на издирване на безследно изчезнали хора и на разследване на неразкрити с години престъпления. Тя е водена от журналистката Франческа Шарели. Емисията е допринесла за намирането на много изчезнали хора и за подпомагане на полицията в нейните разследвания.
Бързото идентифициране на труповете на младата жена и детето, намерени в парка „Вила Дория Памфили“ на 7 юни, се дължи именно на тази емисия. Идентифицирането изначало се очертаваше трудно, предвид това че тялото на жената беше в напреднал стадий на разложение, заради което лицето й беше неразпознаваемо и трупът можеше да бъде разпознат само по четири татуировки на него. Двете тела бяха напълно голи, а около тях нямаше никакви документи за самоличност или лични вещи, по които да бъдат бързо разпознати. В кофа за боклук в района беше намерена само детска розова дрешка.
Полицията разпространи снимките на татуировките на младата жена в медиите, в това число и в предаването „Кой го е виждал“. В медиите и в тази разследваща програма бяха оповестени и първите изводи от разследването, касаещи предполагаем заподозрян на име Рексал Форд. В предаването "Кой го е виждал" зрител изпрати и снимка, направена на въпросния Рексал Форд в компанията на млада жена, чието лице не се виждаше добре, която държеше на ръце момиченце с розова дрешка. Тази снимка, плюс снимките на татуировките по тялото на младата жена се оказаха от ключово значение в идентифицирането ѝ.
Докато в Рим течеше разследването, в далечния сибирския град Омск руските граждани Татяна и Анатолий Трофимови от няколко дни бяха без никаква новина за дъщеря си Анастасия и за внучката си Андромеда. За последно те са получили имейл от Анастасия на 2 юни, в който тя е казвала, че има проблеми с мъжа, с когото живее и който тя им е представила още преди време като известен американски кинодеец на име Рексал Форд. За последно Татяна Трофимова е видяла дъщеря си на 27 май, когато във видеоконферентен разговор с нея тя се е появила заедно с Рексал Форд, който я е уверявал че се грижи добре за нея и за детето им Андромеда.
Обезпокоена от липсата на новини за Анастасия, Татяна моли своя приятелка - Екатерина, която разбира от интернет и говори италиански, да порови в мрежата за информации за Рексал Форд. След цяла нощ на търсене Екатерина попада на емисията „Кой го е виждал“ и на разпространените в нея снимки на татуировки на намерена мъртва млада жена и на снимката на същата тази млада жена заедно с детето й и с Рексал Форд. Екатерина веднага разказва на Татяна какво е научила и й помага да се свърже с италианската програма. В ефира на програмата разстроената Татяна разпознава татуировките на дъщеря си и така разследващите научават коя е мъртвата млада жена от парка „Вила Дория Памфили“.
Следват още няколко разговора на Татяна с екипа на предаването. От тях разследващите научават повече детайли за мъртвата жена. Това е руската гражданка на име Анастасия Трофимова, родена в Омск, в Сибир, на 21 септември 1996 г. След като се дипломира в областта на икономика на транспорта, тя заминава да работи в Москва. Там е наета във фирма в областта на строителството, където се справя много добре и за една година е повишена в ръководител на проект. Въпреки успешната професионална реализация в Москва Анастасия мечтае да замине за Европа. Това че в този момент Русия води война в Украйна и поради тази причина е обект на санкции от страна на ЕС, не слага край на мечтите на Анастасия да заживее в Европа. През 2023 г. по време отпуск тя заминава в Малта на курс по английски език и там се запознава с американец, който й се представя като Рексал Форд, и като режисьор, обиколил света. Двамата започват връзка, но в крайна сметка Анастасия се връща в родината си, за да продължи работата си. Но мъжът на име Рексал Форд не я оставя на мира и непрестанно й звъни, уверява я, че тя е жената на сърцето му, че трябва да се върне при него в Малта, че оттам ще отидат на друго място в Европа, където тя ще учи в европейски университет. Анастасия се подава на това настойчиво ухажване и напуска работа, въпреки че родителите й са категорично против. Заминава за Малта през септември 2023 г. и броени дни след това контактите й с родителите й спират. Възобновени са едва през юли 2024 г. През това време родителите й са подали сигнал, че нямат връзка с нея.
През юли 2024 г., когато Анастасия се свързва най-после с родителите си, тя им казва, че досега не е можела да го направи, защото Рексал Форд е отнел руската й сим карта. Когато те я питат защо му е позволила да го направи, Анастасия казва, че той дори не я е питал, а просто го е направил. А после им съобщава, че месец по-рано е родила момиченце и то се казвало Андромеда Форд. Детето е било родено у дома с помощта на наета за целта акушерка. Раждането, станало на 14 юни 2024 г., не е било регистрирано в болница и по този начин детето не фигурира в регистрите на Малта.
Според разказите на майката на Анастасия пред програмата „Кой го е виждал“ в следващите месеци Анастасия е комуникирала с нея през телефона на Рексал Форд или през „Инстаграм“ акаунт, регистриран под името Стела, който днес не съществува. От Анастасия и от Рексал Форд родителите на Анастасия получавали редовно снимки и видеоклипове на малката Андромеда. На тях се виждало едно добре облечено и добре обгрижвано дете. Родителите на Анастасия били уверени, че дъщеря им е щастлива с Рексал Форд.
През април Анастасия им съобщила, че двамата са се преместили в Рим и живеят в района на Ватикана под наем. Тя е разказала, че до Рим са пътували не със самолет, а с катамаран и по време на това пътуване в морето е паднала чантата с документите й. Рексал Форд се бил заел с процедурите по преиздаването им наново. От Рим двойката отново продължила да изпраща снимки и видеа на малката Андромеда. Някои от тях били направени в паркове, други в магазини за играчки или за компютърна техника. И така до момента, в който връзката на Анастасия с майка й секнала внезапно на 2 юни.
Паралелно с тези разкази на майката на Анастасия, направени пред „Кой го е виждал“, италианските власти с помощта на полицията в Гърция задържаха на гръцкия остров Скиатос американеца, представящ се за Рексал Форд. От Скиатос той беше пратен в затвора в Лариса. Властите в Италия задействаха процедура по екстрадирането му оттам към Рим. По видеоконферентна връзка те направиха опит да проведат разпит на американеца, който обаче заяви, че запазва правото да мълчи по случая, обвинявайки италианската правоприлагаща, разследваща и съдебна система, че са пълни с мафиоти. Той настояваше и да бъде екстрадиран към САЩ и казваше, че е невинен. В затвора в Лариса американецът е проявил и агресия и дори успял да потроши всичко в килията си по време на един от гневните си пристъпи.
С помощта на ФБР италианските следователи установиха и, че Рексал Форд е всъщност фалшиво име и че става дума за американец на име Чарлз Франсис Кауфман. Той от години се е подвизавал по света с на пръв поглед автентичен американски паспорт с името Рексал Форд и се е представял се като режисьор. Преди няколко години по времето на правителството на италианския премиер Джузепе Конте, когато начело на министерството на културата беше интелектуалецът Дарио Франческини, американецът Кауфман под името Рексал Форд и с помощта на фирма, водеща се на негово име и на продуцентско дружество със седалище в Рим, е успял да получи разрешение за отпускане на данъчен кредит в размер на над 830 0000 евро за заснемане на филмова продукция, озаглавена „Звездите на нощта“. Продукцията така и не е видяла бял свят. По случая с отпускането на този данъчен кредит вече започна проверка по разпореждане на настоящите италиански власти. Резултатите биха могли да доведат и до обвинения в измама срещу американеца. В Малта лицето, представящо се като Рексал Форд, също е опитвало да получи финансиране за продукция, наречена „Хранителни войни“, която също не е била реализирана, а опитите за финансиране са били безуспешни. В Рим след пристигането си преди около два месеца американецът се е опитал да получи и ангажимент в Римската опера, представяйки се и за оперен певец. Отново тези опити са били безуспешни.
Италианските власти са отправили официално запитване до американските им колеги да се установи защо Франсис Кауфман е разполагал с американски паспорт на името на Рексал Форд, който е изглеждал достатъчно автентичен, че години наред никой да не се усъмни, че става дума за фалшива самоличност. В допълнение има съмнения, че Кауфман може да е използвал още три фалшиви имена.
Италиански медии публикуваха и информации за родните на Кауфман. „Знаех, че има дъщеря. Надявах се, че е щастлив“. Това е заявила майката на Франсис Кауфман – Чарлийн Кауфман, по време на разпит във ФБР, съобщават АНСА и „Република“. „Синът ми по принцип излизаше с модели и актриси. Това момиче не беше неговият тип. Но се надявах, че двамата заедно биха могли да бъдат едно щастливо семейство“, е допълнила тя. „Знаех, че той работи в сферата на киното и често му изпращах пари. Синът ми живееше в Малта от известно време и по време на престоя си там се е запознал с едно руско момиче на име Стела. Знам, че от тяхната връзка, през октомври 2024 г. се е родило дете на име Андромеда. Не знам дали са били женени. Във всеки случай не са ме канили на церемонията. Знаех, че живеят заедно“, е допълнила тя по време на разговора си с агенти на ФБР, състоял се около 10 дни след намирането на труповете на малката Андромеда и на майка й в Рим. „В последните два месеца той се премести от Малта в Рим, за да работи по един филмов проект. После трябваше да отиде в Гърция също, за да снима филм“, добавя майката на Кауфман.
Според италиански медии от семейството си Рексал Форд е получавал месечни суми, възлизащи на около 5000 евро. Тази издръжка е била в замяна на това той да не се връща в САЩ, където в актива му е имало пет случая на прояви на насилие, включително и на домашно насилие и където той е прекарал 120 дни зад решетките заради присъда за проява на насилие, при което е било използвано смъртоносно оръжие, добавя „РАИ Нюз“.
От разговора на майката на Кауфман с агентите на ФБР става ясно, че тя не е имала никаква представа с какво се занимава реално синът й зад граница и че пред нея той също е поддържал версията, че е работел по филмови проекти. Майката на Кауфман не е знаела истинското име на руското момиче, с което той имал връзка. Тя не е знаела дали двамата са били официално женени. Очевидно е била заблудена и относно това кога се е родила внучката й. От разпита става ясно, че Чарлийн Кауфман не е имала и контакти с партньорката на сина си, нито е знаела подробности за нея. Пред следователите майката на Кауфман разказва, че е била потресена от смъртта на внучката си и на нейната майка.
Разказът на сестрата на Франсис Кауфман – Пенелопе, пред италианското издание „Република“ е доста по-мрачен. В интервю за италианския всекидневник, цитирано и от „РАИ Нюз“, Пенелопе споделя: „Той има чара на дявол с ангелско лице. Той е психопат“. Пенелопе допълва, че семейството е очаквало нещо лошо да се случи. „Когато той ни каза, че има дъщеря, ние започнахме да се молим. Бяхме сигурни, че той ще ги убие, майката и детето. И той го направи“, допълва тя. Пенелопе описва брат си като склонен към насилие човек, особено когато е под въздействието на дрога или алкохол. „В пияно състояние той едва не уби нашия брат. Ако се беше върнал в САЩ, щеше да ни убие и нас. Тероризирани сме от него от години“, допълва тя.
„РАИ Нюз“ отбелязва, че тези думи на сестрата на Франсис Кауфман засилват хипотезата, че той действително е убил партньорката си и тяхното дете. Разследването показа, че детето има следи по врата, които навеждат на мисълта, че е удушено, а за майката има съмнения, че може би е била задушена. Чакат се резултати и от хистологични изследвания на проби от трупа й.
Разследващите се опитват да установят къде са живели мнимият Рексал Форд заедно с Анастасия и Андромеда в първите дни от идването им в Рим. Има съмнения, че може би става дума за нерегистриран имот за отдаване под наем и поради тази причина собственикът не се е свързал със следователите. Засега обаче разследващите казват, че в 15-те дни преди намирането на труповете на Анастасия и на Андромеда в парка „Вила Дория Памфили“, те заедно с американеца Кауфман са живеели именно там като бездомници, подслонявайки се където намерят за добре. Защо тримата са живеели там при условие, че Кауфман е получавал месечна сума от семейството си и у него са били намерени три кредитни карти, засега си остава мистерия. Хора, виждали американеца, неговата партньорка и детето им през този период, ги описват като облечени нормално, а не с вид на клошари.
В римската полиция е започнало разследване и на всичките пъти, в които през двата месеца, през които е бил в Рим, Кауфман е имал вземане-даване с полицейски патрули, съобщават „РАИ Нюз“, АНСА и „Пост“. Само в периода 20 май-5 юни Кауфман е бил спиран на няколко пъти от такива патрули. Първата проверка е била на площад „Пиаца Фарнезе“ в района на пазара „Кампо дей Фиори“ на 20 май. Тогава продавачка е подала сигнал в полицията, че пиян мъж с рана на главата тормози жената, която е с него и която носи дете на ръцете си. На място дошъл полицейски патрул. На полицаите Кауфман разказал, че е американец и че е турист, показвал им паспорт с името Рексал Форд. Казал, че е паднал на земята и така се е наранил. Казал, че жената с него е съпругата му, а детето е дъщеря им. Жената заедно с него се представила като Стела. За нея американецът казал, че в момента не носи документи със себе си.
Сцената привлякла тогава вниманието на минувачи. Един от тях направил снимка, на която се виждали Кауфман с окървавена глава, младата жена и детето в ръцете й да седят на прага на кооперация. Същата тази снимка след намирането на труповете на Анастасия Трофимова и на Андромеда този човек е изпратил на предаването „Кой го е виждал“. Именно тази снимка е изиграла роля и в идентифицирането на младата жена и на детето.
Има съмнения, че по време на тази полицейска проверка полицейският патрул не е спазил правилата за действие в случай на подозрения за проява на насилие срещу жена. Сигналът е бил подаден именно заради това. Тези правила изискват серия от проверки за състоянието на предполагаемата жертва на насилието, за физическото и психологическото състояние на предполагаемия извършител на насилието. Ако на мястото на предполагаемото насилие има деца, проверките трябва да са още по-щателни. А от проверката на патрула, извършена на 20 май, става ясно, че дори самоличността на предполагаемата жертва на насилие не е била категорично потвърдена.
Два часа след тази проверка друг човек от района също подал сигнал във връзка с Кауфман заради раната на главата му. Друг патрул извършил втора полицейска проверка. Пред полицията Анастасия Трофимова, представила се отново като Стела Форд, разказала, че мъжът й се е ударил в стена, защото бил пиян и така се е наранил. Патрулът не е извършил никакви по-детайлни проверки на самоличността на хората, за които се е отнасял сигналът.
Според италиански медии на 30 май в района на пазара „Сан Силверио“ в близост до парка „Вила Дория Памфили“ Анастасия Трофимова и мнимият Рексал Форд пак са били проверявани от полицията заради семеен спор на улицата.
На 3 юни Франсис Кауфман и придружаващата го отново Анастасия се разминават с нова полицейска проверка, въпреки че е подаден сигнал за инцидент, в който Кауфман е замесен. В заведение от веригата „Старбъкс“ на площад „Сан Силвестро“ в района на фонтана „Треви“ Кауфман е влязъл в пререкание с друг мъж, който в крайна сметка го е ударил в областта на тила, а после е избягал. Управителят на заведението е открил Кауфман на пода и му помогнал да се изправи, а после му предложил да извика линейка. Кауфман отказал и напуснал заведението. С него били Анастасия Трофимова и детето им. Жената изглеждала много объркана, допълва управителят на заведението. Той се опитал да проследи Кауфман и поръчал на свой служител да подаде сигнал в полицията. От полицията отговорили тогава, че не могат в този момент да дойдат в района, пише „Кориере дела сера“. Смята се, че това е последният път, в който Анастасия Трофимова е видяна жива.
През този период в хода на разследването стана ясно, че мъжът, представял се като Рексал Форд, е имал и други прояви на агресивно поведение в Рим, за които обаче не са били подавани сигнали в полицията.
На 5 юни той е бил подложен на полицейска проверка отново на улицата. Според очевидци проверката е продължила повече от час, става ясно от програмата „Кой го е видял“ по „РАИ Тре“. Сигналът за проверка бил подаден от жена, която видяла мъж да държи дете с розова дрешка в едната ръка и бутилка с червено вино в другата ръка. Мъжът бил видимо пиян. Обикалял хаотично по улиците, между колите, рискувайки да бъде блъснат заедно с детето. Детето плачело. Под жежкото слънце на главата му нямало шапка. Мъжът напредвал към площад "Ларго Аржентина“. Твърди се, че там се опитал да влезе и в хотел. Когато полицията дошла на мястото, мъжът отново се представил като Рексал Форд. Според очевидци той твърдял, че е американец и се оплакал, че полицията го тормози, опитал се да се измъкне от полицаите, в даден момент се опитал да остави детето на земята, за да заснеме поведението на полицията спрямо него, но после се отказал. Свидетели на сцената разказват, че било очевидно, че мъжът е пиян. На мястото дошъл и втори полицейски патрул. Според собственик на магазин в района цялата сцена продължила от 18 ч. до 19,20 ч. През това време детето в ръцете на мъжа спряло да плаче и изглеждало напълно изтощено. Жената, подала сигнала, също била на мястото и следяла случващото се. В даден момент тя помолила от съседно заведение да занесат вода на детето, държано от пияния мъж. Но мъжът отказал предложената вода и оставил детето жадно. Това потресло полицаите от двата полицейски патрула, сред които имало и няколко жени. Сцената била заснета и от камера от съседна кооперация. В медиите се появи информация, че жената, подала тогава сигнала в полицията, първо е била набедена от операторите, приели сигнала, че се прави на преследвачка. После й било обяснено, че полицаите познавали мъжа, за когото ставало дума, и, че той бил известен американски режисьор, който по принцип си се държал така. Накрая когато жената проявила настойчивост на място бил пратен първи полицейски патрул, а после и втори. В някои медии се появиха информации, че един от двата патрула е бил същият, проверил мнимия Рексал Форд след подадения сигнал на 20 май за мъж, тормозещ жена си на улицата.
Проверката на американеца на 5 юни също не е довела до нищо конкретно. Полицията не си е направила труда да провери защо я няма майката на детето, да провери дали детето е физически добре. Има съмнения, че полицията се е задоволила с обяснението на мъжа, че жена му си е тръгнала и го е оставила сам с детето. Мъжът в нетрезвено състояние не е бил отведен в участък. Смята се, че това е последният път, в който малката Андромеда е била видяна жива. Според очевидци това, че на няколко пъти мъжът е казвал на висок глас, че е американец, може би е обезкуражило полицията да направи нещо срещу него.
В нощта на 6 срещу 7 юни три деца и една жена са видели мъж да носи дете в парка "Вила Дория Памфили", но детето изглеждало, според тях мъртво.
В петък на 11 юли Франсис Кауфман беше екстрадиран от Гърция в Рим. Той беше транспортиран със самолет на военновъздушните сили под засилен полицейски ескорт. По време на екстрадирането Кауфман е проявил вербална агресия към полицаите, които са го придружавали и на няколко пъти е напомнял, че е американски гражданин и твърдял, че полицията го е подложила на насилие. При пристигането на самолета на летище Чампино край Рим той е казал, че му е зле и е бил откаран за преглед в римска болница, но след като прегледът не е показал никакви проблеми, той бил откаран в римския затвор „Ребибия“. Преди това са му взети ДНК проби, които ще потвърдят бащинството му над малката Андромеда и които ще бъдат съпоставени и с ДНК следи, открити в района на предполагаемото престъпление. Идната седмица ще му бъде назначен и адвокат.
На 4 юли в Рим благодарение на екипа на „Кой го е виждал“ пристигнаха родителите на Анастасия Трофимова. Пътуването е било доста сложно предвид това, че Русия се води страна във война и предвид това, че спешно е трябвало да се издаде международен паспорт на бащата на Анастасия, за когото това е било първо излизане зад граница през живота му. Родителите на Анастасия бяха разпитани близо 4 часа от римски следователи при пристигането им на летище Фиумичино в Рим. От разпита стана ясно, че те не са имали никаква представа за истинската самоличност на Рексал Форд. След това те поискаха да отидат на мястото, на което бяха намерени мъртви Анастасия и Андромеда. Там те оставиха играчка на импровизиран мемориал, създаден от посетители на парка и от организация, подпомагаща жертвите на насилието срещу жени.
В следващите няколко дни родителите на Анастасия обиколиха Рим, за да посетят местата, на които за последно са били видени Анастасия, Андромеда и Кауфман. Едно от тези места беше пазарът близо до парка „Вила Дория Памфили“. Там около един месец всяка сутрин са се появявали Анастасия, Андромеда и Кауфман. Анастасия, според разказите на продавачите, не е изглеждала щастлива. Андромеда е изглеждала весело дете, за което се грижат добре. Кауфман е бил с дръпнат характер и дори веднъж е влязъл в спор с чужденци, които са го снимали случайно с Анастасия и Андромеда. Тогава той е взел телефона им и е изтрил снимките от него. От разказите на продавачите на пазара ставаше ясно, че те не са подозирали, че Кауфман и придружаващите го жена и дете може да живеят на улицата. Той се дразнел от всеки, който проявявал по-голям интерес към жената и детето с него, става ясно още от разказите..
Родителите на Анастасия се срещнаха и с очевидци на сцените, при които полицейски патрули са проверявали на няколко пъти Кауфман по сигнали на граждани. По време на всички тези срещи, за които беше излъчен на 9 юли подробен репортаж в „Кой го е виждал“, много от хората изразиха съчувствие към родителите на Анастасия. Много от хората признаха, че не са осъзнали, че Анастасия и дъщеря й са изложени на опасност и следователно не са направили достатъчно, за да ги спасят. Родителите на Анастасия благодариха на тези обикновени хора. Но на няколко пъти казаха, че полицията не си е свършила работата като хората и е повярвала на разказите на мъжа, представял се като Рексал Форд. Родителите на Анастасия на няколко пъти казаха и, че не са предполагали, че мъжът, представял се за Рексал Форд, може да е чудовище. Но те признаха, че сега, когато връщат лентата на спомените назад, те си дават сметка, че той се е опитал сякаш напълно да заличи самоличността на Анастасия и на Андромеда. Той е принуждавал Анастасия да не говори руски, да се представя като Стела Форд. Кауфман и изобщо не е направил опит да регистрира детето под неговото истинско име. Според родителите на Анастасия той вероятно е направил така, че Анастасия в последните дни от живота си да няма никакви документи, които да удостоверяват самоличността ѝ.
По време на пребиваването си в Рим родителите на Анастасия се срещнаха и с кмета на града Роберто Гуалтиери, а от Ватикана организираха за тях посещение в базиликата "Свети Петър".
Случаят с Анастасия Трофимова се оказва много комплексен в юридически и дори дипломатически план. В него жертвата е рускиня, а основният заподозрян е американски гражданин. Двамата са имали общо дете, което не е регистрирано нито като руски, нито американски гражданин, но е родено в Малта. То е втората жертва на предполагаемото престъпление.
Близките на Кауфман са се страхували за живота на Анастасия и Андромеда, но не са предупредили никого за опасността. Родителите на Анастасия пък са имали основание да се съмняват, че нещо с дъщеря им не е наред през времето, когато тя е живяла с мнимия Рексал Форд, но са се предоверили на разказите ѝ, че е щастлива с него.
Историята с Анастасия Трофимова се следи много в социалните мрежи в Италия. Под всяка една публикация за този казус има много коментари.
Случаят би могъл да породи напрежение между САЩ и Италия. В последните две десетилетия имаше два такива случая. Първият беше този за убийството през ноември 2007 г. на британската студентка Мередит Керчър в Перужда. За това убийство беше арестувана съквартирантката й, американската гражданка Аманда Нокс заедно с италианския приятел на Нокс - Рафаеле Солечито. Първоначално двамата бяха осъдени съответно на 26 и на 25 години затвор. Те прекараха 4 години зад решетките, през които обжалваха присъдите и сред редица съдебни обрати бяха оневинени през 2015 г., а за убийството на 30 години затвор беше осъден италианец от котдивоарски произход. В Италия обаче продължава да битува вярването, че Нокс е била замесена в престъплението, въпреки че тя винаги е казвала, че е невинна и че е била подложена на полицейски тормоз и правата й са били нарушени при първите й разпити, на които не е имала дори адвокат. В САЩ първоначалната осъдителна присъда на Нокс беше възприета като резултат от пропуски в италианското разследване. Миналата година италиански съд потвърди присъда срещу Нокс за оклеветяване заради това, че първоначално тя се е опитала да накисне за убийството на британката своя работодател в Италия. Нокс винаги е казвала, че е действала така под натиск на италианската полиция. Американската спечели и дело срещу Италия в Европейския съд за правата на човека заради това, че в първите часове от ареста й италианските власти не са й осигурили нито адвокат, нито преводач по време на разпитите.
Вторият случай, внесъл напрежение между Италия и САЩ, беше този за убийството на италианския карабинер Марио Черчиела Рега от двама американски студенти през август 2019 г. в Рим. Студентите, които били недоволни клиенти на трафикант на дрога, подал срещу тях сигнал в полицията, са убили с нож Черчиело Рега, докато той е разследвал под прикритие случая. За това убийство американците Финеган Лий Елдър, на 19 години, и Гейбриъл Кристиан Натале Хьорт, на 18 години, получиха доживотни присъди през 2021 г. Последва обжалване, при което апелативен съд потвърди присъди им за убийство, но ги промени от доживотен затвор на съответно 24 и 22 години. После касационен съд постави ново дело и присъдите за убийство бяха променени съответно на 15 години и 2 месеца и 11 години и 4 месеца респективно.
Случаят с Анастасия Трофимова може също така да обтегне още повече отношенията между Рим и Москва, които вече са в ниска точка заради войната в Украйна. По ирония на съдбата името на намерената мъртва рускиня в Рим съвпада напълно с името на руско-канадска документалистка, родена в Москва на 17 февруари 1987 г., учила в университетите в Торонто и в Амстердам и известна за документалните си филми за Украйна, Ирак, Сирия и Демократична република Конго. Сред тях са „Пътят към Ракка“, „Конго“, „Нейната война: Жените срещу „Ислямска държава“ и др. Повечето от тези филми са заснети за контролираната от руската държава телевизия Ар Ти и се смятат за руска пропаганда. Миналата година на документалистката Анастасия Трофимова нашумя заради филма „Руснаци на война“. Филмът имаше премиера на Кинофестивала във Венеция и беше излъчен и на Кинофестивала в Торонто. Смята се, че той представя гледната точка на руските военни за войната в Украйна. Филмът беше обрисуван като руска пропаганда от регионални експерти, от представители на украинското правителство и от обикновени украинци и поддръжници на Украйна. Заради това украинското правителство включи режисьорката Трофимова в списъка си с хора, представляващи заплаха за сигурността на Украйна.
/НС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина