site.btaНад 14 000 преподаватели дават нови знания и умения на студентите в 51 български висши училища, каза заместник-министър Генка Петрова

Над 14 000 преподаватели дават нови знания и умения на студентите в 51 български висши училища, каза заместник-министър Генка Петрова
Над 14 000 преподаватели дават нови знания и умения на студентите в 51 български висши училища, каза заместник-министър Генка Петрова
Проф. Генка Петрова Снимка: Христо Касабов/БТА, архив

Над 14 000 преподаватели дават нови знания и умения на студенти и докторанти в общо 51 български висши училища. Високото качество на висшето образование в България се потвърждава и от данните в Рейтинга на университетите, според които коефициентът на безработица сред завършилите висше образование намалява през последните пет години от 3,5 процента на 2 процента. Това каза заместник-министърът на образованието и науката в оставка проф. Генка Петрова по време на международната среща на експертната мрежа за индикатори за образователни политики на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

Проф. Петрова посочи и други важни тенденции от Рейтинговата система на висшите училища. Заетите на позиции, изискващи висше образование, са се увеличили до над 59 процента през 2023 г., в сравнение с 54 процента през миналата година и 46 процента през 2014 г. Повишава се и средният облагаем доход на висшистите, който за миналата година е над 2200 лв., предходната е бил 1839 лв. и едва 980 лв. през 2015 г.

В своята презентация заместник-министър Петрова очерта и ключови цели на министерството в областта на висшето образование, сред които са технологично развитие и засилване на връзката между академичните среди и бизнеса, повишаване на предприемаческите умения на студентите и студентските практики, модернизиране и дигитализиране на бакалавърски и магистърски програми, развитие на докторантски програми и проектни проучвания, свързани с нуждите на пазара на труда.

Заместник-министърът на образованието и науката подчерта също важността на тясното сътрудничество между университетите - както на национално, така и на международно ниво. Споделените ресурси, предоставянето на обща инфраструктура, данни и услуги са силни инструменти за подкрепа на студенти, изследователи и преподаватели, каза проф. Петрова.

За първи път България е домакин на международната среща на експертната мрежа за индикатори за образователни политики на ОИСР. Tя се организира за 31-и път, като в нея участват представители на над 20 държави от целия свят.

Както БТА писа, министърът на образованието и науката в оставка проф. Галин Цоков откри вчерашното заседание на форума. "Чест е да сме домакини на такава важна среща на една от най-важните програми на ОИСР - тази за индикаторите за образователните политики", каза проф. Цоков. По думите му оценяваните индикатори дават възможност да се направи анализ и съпоставка на различните образователни системи и са основа за планирането на промени и реформи. Той припомни, че през тази година България за първи път бе включена и в Годишния доклад на ОИСР - "Поглед върху образованието". "Констатациите в него бяха в основата и на взимане на решението за предлагане на безплатно висше образование за всички студени и докторанти, приети държавна поръчка", каза проф. Цоков. Той обясни, че именно изследваните данни за броя на българските младежи, които не работят и не учат, и за дела на висшистите, са били силни аргументи за предложените законови изменения. "Данните за училищното образование, които ОИСР откроява, са още една причина да започнем разработването на визия за цялостна промяна на учебните програми", подчерта министърът. 

 

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:52 на 29.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация