site.btaЗа мен е голяма привилегия да работя в Държавна опера-Стара Загора, каза примабалерината Силвия Томова

За мен е голяма привилегия да работя в Държавна опера-Стара Загора, каза примабалерината Силвия Томова
За мен е голяма привилегия да работя в Държавна опера-Стара Загора, каза примабалерината Силвия Томова
Снимка: Държавна опера-Стара Загора

За мен е голяма привилегия да работя в Държавна опера-Стара Загора. Не само защото това е вторият оперен театър в България, а защото тук винаги е имало добра балетна компания. Toва каза в интервю за БТА художественият ръководител на балета примабалерината Силвия Томова.

Тя припомни, че именно в Стара Загора през 1951 година балетмайсторът Анна Воробьова поставя „Копелия“. А през годините  са работили още Маргарита Арнаудова, проф. Петър Локанов, Алида Бонева, Боряна Сечанова, Вахтанг Чабукиани, както и солисти като Снежана Дескова, Иван Топалов и много други.

„Аз съм много щастлива, че съм част от Държавна опера-Стара Загора, защото тук ми беше дадена възможността да направя балетна трупа такава, каквато съм мечтала и винаги съм смятала, че трябва да бъде в рамките на Стара Загора и България. За нашите условия и това, което успяхме заедно с директора на операта Огнян Драганов и главния диригент Ивайло Кринчев да сътворим, е страхотно“, допълни Томова. И припомни, че когато идва в Стара Загора балетният състав наброява около 15 балетни артисти, но „започнахме с два конкурса за артисти балетисти в столицата, след това ги преместихме в Стара Загора“, спомня си примабалерината. 

Първата постановка, която зрителите виждат под ръководството на Силвия Томова, е „балетът от Алфредо Казела „Делвата“, който вече беше заплануван. Поканих италианския хореограф Флавио Бенати да го постави, защото това е един много стар италиански балет“, обясни ръководителят на балета. 

Още в първия сезон под нейно ръководство трупата представя класическия балет „Лебедово езеро“. „Много беше екстравагантна идеята на г-н Драганов да го направим. Но се съгласих, защото това е спектакълът, който, от една страна поддържа трупата в много професионално ниво, а от друга- е заглавие, което е най-познатото заглавие в света. Това е спектакъл, който винаги има публика“, каза още примабалерината.

Според нея е „много е деликатен въпросът с репертоарната и кадровата политика. Всички искаме да направим най-добрите класически заглавия и това да е суперблясък и разкош. Но за да направиш такива спектакли, трябва да имаш ресурс - кадрите на първо място. След това, за да бъде всичко както трябва, трябва да можеш да каниш и световни хореографи“, коментира Силвия Томова. И обясни, че според нея правилният начин да се развива в положителна насока една балетна трупа е репертоарната политика на театъра да държи на това да има разнообразие на хореографи и както класически, така и съвременни произведения. „Това моментално изкачва трупата на друго ниво“, смята още тя.

Балетната трупа на Държавна опера-Стара Загора в момента е интернационална и е наброява 55 души. „Всички балетни трупи навсякъде в Европа са интернационални много отдавна. Но у нас до скоро това беше табу. За радост успяхме да достигнем до това ниво“, каза Томова. И подчерта, че именно тази разнообразност на артисти има положителни страни. Като доказва, че в България могат да работят чужденци на щат и да се чувстват добре, както и да презентират България по света.

„Това дава друг цвят и колорит на трупата, а също и възможност да обменяме енергия и култура“, каза още ръководителят на трупата. През последните години Стара Загора се оказа инкубатор за нови таланти. „Имаме много артисти, които вече не са в нашата трупа, но са по света и танцуват. И аз съм щастлива от това, защото те са продукт на Държавна опера-Стара Загора“, обясни Силвия Томова. И подчерта, че има огромен интерес и желание и от гостуващи артисти, които искат да играят на нашата сцена.

През изминалите девет години, откакто Силвия Томова е начело на старозагорския балет, бяха представени постановките „Дон Кихот“ с хореограф Аршак Галумян, Василий Медведев и Стефан Димитров „Сънят на Пилат“ по „Майстора и Маргарита“, „Спящата красавица“ с Андрей Босов, „Лешникотрошачката“ с Константин Оралски, Донвена Пандурски „Четири нощи“ и много други.

По повод 100-годишния юбилей на Държавна опера-Стара Загора Силвия Томова посочи, че „не са много държавите в Европа, които могат да се похвалят с дълга история специално за балета. Европейската история показва, че България е една от първите по отношение на развиването на балета, а и на операта“, каза тя.

„Нашата мисия, идея и задача е да правим спектаклите така, че да можем да ги преподадем на публиката и тя да бъде запленена и дълго време да говори за нас и да се върне да ни гледа отново“, заяви примабалерината. И подчерта, че „съвременният артист трябва да е поливалентен и да може да изпълнява всичко - както модерен и съвременен танц, така и класически. Важно е да е запознат с всички танцови техники, за да може бързо да реагира“. Според нея в съвремието един театър или една трупа трябва да пазят традициите и да съхранява това, което вече е направено, но трябва и да продължава напред и да надгражда. Томова пожела културната институция да празнува още много пъти по сто да празнува своя юбилей в пълен блясък и напредък. 

Силвия Томова е играла многократно на сцената на старозагорската опера като примабалерина. А с балет се занимава от 4-годишна. „Балетът винаги е била моя голяма мечта и мой огромен стремеж“, разказа тя. Още на тази крехка детска възраст Томова избира балета за своя живот и професионален път. „Така съм призвана и съм следвала този си път през целия си живот. Започнах да се занимавам с балет първоначално в Народно читалище „Братя Миладинови-1917“ в Княжево, където живеех при баба ми“, обяснява тя. В училище продължава да се занимава с всякакви видове извънкласни занимания. Тренира спортна гимнастика, художествена гимнастика, скокове на батут и други, но в сърцето ѝ си остава балета.

Кандидатства в Държавно хореографско училище в София, където е приета и три години се обучава там. А веднага след това заминава за Санкт Петербург, където завършва за Държавна балетна академия “А. Я. Ваганова”. Завършвайки академията, се завръща в България и след конкурс започва работа в Националната опера и балет в София като примабалерина. Емблематични са нейните изпълнения в ролите на Одета /Одилия от “Лебедово езеро”, Мирта от “Жизел”, Маргарита Готие от “Дамата с камелиите”, Демна от “Нестинарка”, Елина от “Козият рог”, Есмералда от “Парижката Света Богородица”, Поли от “Бумеранг” и други. Участва в различни телевизионни и филмови продукции. Лауреат е на Международните балетни конкурси във Варна, Осака, Париж и Москва.

/ТС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 21:37 на 08.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация