site.btaЧастното копиране трябва да бъде платено, смята генералният секретар на IFRRO

Частното копиране трябва да бъде платено, смята генералният секретар на IFRRO
Частното копиране трябва да бъде платено, смята генералният секретар на IFRRO
Генералният секретар на IFRRO (Международна федерация на организациите за права на възпроизвеждане) - Анита Хус-Екерхулт, снимка – „Музикаутор“/Димитър Кьосемарлиев

Частното копиране трябва да бъде платено, каза пред БТА генералният секретар на IFRRO (Международна федерация на организациите за права на възпроизвеждане) - Анита Хус-Екерхулт. Тя бе сред участниците в състоялата се днес кръгла маса „33 години по-късно – големият разговор за частното копиране в България“

„IFRRO представлява организации за колективно управление на права в целия свят. Имаме над 160 членове в повече от 90 държави, които представляват над 2 милиона автори и издатели по света. Някои от тези членове функционират по системи за компенсации посредством такса за частното копиране. Това е и случаят в Европа, където съществува и директива на Европейския съюз, която в членове 5.2(а) и 5.2(б) описва системата за такси – както за частното копиране, така и за възпроизвеждане чрез копиране. Нашите членове управляват и двете системи, което е различно от музикалната и аудиовизуалната индустрия, където съществува само системата за частно копиране", разказа Анита Хус-Екерхулт.

На въпрос какви са ползите от частното копиране от финансова гледна точка, тя отговори: „Правили сме много проучвания по този въпрос. В миналото проведохме и изследване, съвместно със Световната организация за интелектуална собственост относно финансовото значение на паричната компенсация за авторите и издателите. Изследването показа, че над 60% от доходите на авторите могат да идват именно от тази система. Тези проценти представляват значителна част от средствата, от които се нуждаят, за да създават произведенията си. Това е ключово и за наличието на съдържание на местни езици – било то образователни текстове, художествена литература или материали за визуалния сектор.

„За съжаление, доколкото разбрах от срещата, системата действително не функционира в България. В член 26, алинея 10 от Закона за авторското право са предвидени толкова много изключения, че на практика никой не може да лицензира, особено в сектора за копиране на текстове и изображения. Това е много сериозен проблем, от който става ясно, че авторите и издателите в България не получават възнаграждение от частното копиране, от което следва, че не могат и да създават произведения, и вероятно живеят в много лоши условия. Друга важна част от основните функции на системата за компенсации от частното копиране е, че средствата могат да се използват и за социални програми като допълнение към пенсионните фондове, промоционални или дори културни събития. Много от тези елементи са от огромно значение – не само за създателите, но и за цялото общество, особено за правителството", коментира Анита Хус-Екерхулт.

/ДД/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 01:20 на 14.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация