site.btaМилко Божков описва едно пътуване до френския Юг в новата си самостоятелна изложба във Варна

Милко Божков описва едно пътуване до френския Юг в новата си самостоятелна изложба във Варна
Милко Божков описва едно пътуване до френския Юг в новата си самостоятелна изложба във Варна
Снимка: Валентина Добринчева / БТА

Самостоятелна изложба живопис на Милко Божков е финалното събитие за сезона за варненската галерия „A&G Art Meeting“. Авторът е озаглавил колекцията от девет платна „Юг“, защото е вдъхновена от негово пътуване до Южна Франция с галеристите Анна Халамян и Герхард Хорнман. 

Бяхме на емблематични за художниците места като Авиньон, Сен-Реми, Екс-ан-Прованс, Антиб, Арл, Ница, Марсилия, разказа художникът. „Учили сме как са ходили Матис, Дерен, Ван Гог, Гоген в този френски Юг, който им е отворил очите към чистия цвят, но винаги сме се съмнявали, че това въздействие на Юга върху изкуството е литературна хипербола, а то се оказа истина, когато го видяхме. Там те са откривали други сетива за цвета, наистина има магия в тези места“, сподели Божков. Всичко, което е видял, го е впечатлило силно, но някои от местата са останали само като преживяване, а други са „родили“ картини. Опитах се да подбера тези, които смятам, че са ми най-ясни като визия, допълни той. 

Божков смята, че всяко пътуване ти открива нови неща не само като пейзажи. Непрекъснато е правел сравнения с Италия и Испания. Установил, че трите средиземноморски държави са много различни, даже и в изкуството, но не може да не им се възхитиш на естествеността и лекотата на живеене, съчетана с хубаво вино. Голямата разлика между тях и нас е тази социалност, нуждата им от неформално общуване, свободата и лежерността на тези хора, добави той. 

Начало на експозицията във варненската галерия дава триптихът „Mon cher Theo“, чието заглавие е взаимствано от обръщението на Ван Гог в писмата до брат му, писани от лудницата в Сен-Реми, където пребивава в края на живота си. Божков рисува двете вани от стаята до килията му, където са „лекували“ Ван Гог с ледена вода. След вкарването на пациента в тях, той е бил затварян отгоре с дървен капак с катинар, сподели авторът. За него обаче по-силно се оказва впечатлението от репродукциите на пейзажи на импресиониста, поставени на местата, където ги е рисувал и откъдето се вижда гледката, изобразена в картината. „Това надделя повече в мен от потискането, което създава лудницата. Това бе първата картина, която започнах и в нея целта ми не беше да покажа зловещото, напомнящо килия в концлагер, а да видят хората, че Ван Гог и на това място е успявал да рисува, каквото и да му струва това, и е направил едни от най-слънчевите си неща“, сподели Божков. Той каза още, че в своето платно се е опитал да направи копие на един от пейзажите на Ван Гог с маслинова горичка. В триптиха присъстват и обувките на автора, за които той казва, че са опит да се вмести и той в художествения свят на импресионистите. „Това за мен беше нещо като поклонничество по тези места. Реших да нарисувам моите стари обувки като опит да се докопам до тези гении, защото като се докосваш до тях трябва да отидеш чист“, каза Божков. 

От Ница той избира да нарисува известния булевард „Променадата на англичаните“. Това е крайбрежната улица, а плажът вечер се пълни с хора, които пият вино и се забавляват както умеят да го правят французите. Картината се нарича „Залезът в Ница“, а слънцето, което съм изобразил, е една от формите, които Матис изрязва от хартия. В града се намира музеят на художника, защото той много години е работил там, разказа Божков. 

Друго платно от изложбата „Юг“ е посветено на Марсилия и на него е изобразена модерната сграда на Музея на европейските и средиземноморските цивилизации. Зад него се вижда острова Иф, на когото е кръстена и картината. Той е известен от заточението на Едмон Дантес от романа „Граф Монте Кристо“. В композицията в синьо „срещаме“ героя на Дюма, който е избродиран край съвременните туристи. Божков сподели, че за портрета му е разгледал илюстрации на героя от първите издания на романа до наши дни и образът, който най-много е паснал на неговата представа, е на Любен Зидаров. Той го е ползвал за картината си като е извезал до десния крак на героя подписа на илюстратора в почит към него. 

Изложбата съдържа и условен автопортрет на Божков, правен в малко градче над Авиньон, което го е пленило с красотата си. „Атмосферата с тези каменни улици беше толкова обемна, сякаш гледаш 3D, дори малко нереална“, сподели авторът. Той рисува себе си в гръб пред църквата като турист, който снима, но се повтаря още два пъти на платното с идеята, че трите гледни точки ще се съберат в мозъка на интелигентния зрител в 3D, каза художникът и обясни, че е ползвал трика на старите майстори стафаж, който служи не да изрази емоция, а чрез фигурата да покаже мащаба. 

По думите на Милко Божков, концепцията на изложбата е в едната зала да бъдат по-отворените пейзажи, а в другата по-архитектурните от по-малките градчета над Авиньон, които той харесва повече. По думите му те са пълни с хора, много от които карат велосипеди и оттам минава колоездачната обиколка на Франция. 

Откриването на изложбата е тази вечер в 18:30 ч. Новите работи на Милко Божков ще останат в галерия „A&G Art Meeting“ до 11 ноември т.г.

 

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:21 на 23.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация