site.btaСъс средства от Плана за възстановяване ще се изградят STEM центрове в 2200 училища, каза министърът на образованието

Със средства от Плана за възстановяване ще се изградят STEM центрове в 2200 училища, каза министърът на образованието
Със средства от Плана за възстановяване ще се изградят STEM центрове в 2200 училища, каза министърът на образованието
Ректорът на ИУ проф. Евгени Станимиров, началникът на отдел "Образование" в Община Варна Лилия Христова, кметът Иван Портних, министър Галин Цоков, евродепутатът Емил Радев Снимка: Валентина Добринчева / БТА

Със средства от Плана за възстановяване и устойчивост ще бъдат създадени STEM центрове в 2200 училища в България, съобщи министърът на образованието и науката Галин Цоков на третия международен форум за иновативна образователна среда, организиран от Община Варна. По думите му изграждането на STEM среда е един от успешните проекти в българското образование, който е довел и до промяна в преподаването. Голяма част от учениците споделят, че желаят този различен начин на работа да се внедри във всички класни стаи.

Развитието на иновативна образователна среда, социално-емоционалното обучение и изкуственият интелект са трите основни измерения на Образование 5.0, което започва да се налага в постпандемичния свят, посочи министърът и добави, че съвременните учебни заведения са подложени на силен иновационен натиск от бързото развитие на технологиите и новите поколения ученици. По думите му децата днес имат различни поведенчески характеристики от предишните като висока технологична интелигентност, глобално мислене, социална ангажираност, борбен и предприемачески дух и по тази причина се търсят възможности за промени в модела на обучение за превключване на по-кратки визуални бързосменящи се елементи на учебно съдържание, интерактивност, колаборативност, хибридност. Образованието е насочено към по-бързото въвеждане на съвременните технологии, но заедно с това и на личностното развитие на децата и тяхната емоционална и социална интелигентност, каза още министърът. 

Той представи основни елементи от развитието на иновативната образователна среда в българската училищна система. През 2017 г. иновативните училища са били 184, а в момента вече са 548, съобщи Цоков. Според него е важно, че в 25 процента от тях са реализирани по три-четири проекта за налагане на иновации, а броят на учениците там е по-голям. Изследванията показват, че е важна автономността на педагози и директори, за да имат те по-голяма свобода за творчество и създаване, за увличане на учениците и родителите в процеса. 

По думите на министъра се създава позитивна образователна среда в иновативните училища, където се реализират проекти за развитие на силните страни и емоционално-социално учене, което ще бъде акцент в образованието през следващите години. Наличието на позитивизъм води до снижаване на агресията и насилието в клас, а впоследствие и в дома, подчерта той. Наблюдава се и засилване на екипната работа по иновативните проекти както на учителите, така и на учениците. 

Изкуственият интелект се преподава като иновативен предмет в няколко училища у нас, съобщи Цоков и уточни, че голямото предизвикателство е как най-успешно да се интегрира бурното развитие на технологиите. „Има първи крачки, но важно е през следващите седмици и месеци да очертаем много добра рамка за използването на изкуствения интелект в българското училищно образование, за да бъдат спокойни и учители, и родители, за да бъде то смислено и да доведе до личностното развитие на децата и професионалното на преподавателите“, каза министърът. 

 

/АКМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:22 на 14.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация