site.btaПредстои изграждането на STEM центрове и кабинети в 2271 училища, каза министър Галин Цоков

Предстои изграждането на STEM центрове и кабинети в 2271 училища, каза министър Галин Цоков
Предстои изграждането на STEM центрове и кабинети в 2271 училища, каза министър Галин Цоков
Снимка: Министерство на образованието и науката

Предстои изграждането на STEM центрове и кабинети в 2271 училища със средства от Плана за възстановяване и устойчивост. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков пред делегатите на Осмия конгрес на Синдиката на българските учители (СБУ), съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН). 

По думите му за тях са предвидени над половин милиард лева и се очаква в някои училища още през 2024 г. да започнат да обучават в тях. "Това е промяна не само на образователната среда, а и на дизайна на обучение, на начина на преподаване на знание”, каза проф. Цоков. По думите му дигиталната среда е много важна и предстои доизграждане на т.нар. "Дигитална раница" - платформата трябва да се допълни с повече ресурси, създадени от и за учители и ученици.

За важната роля на дигитализацията говори и лидерът на СБУ д-р Янка Такева, както и европейските синдикалисти, гости на форума.

Министър Цоков акцентира на "Образование 5.0" и новите предизвикателства пред системата. Той посочи, че един от приоритетите на ръководството на МОН ще бъде развитието на информационната среда в образователните институции. Заедно с това продължаване на програмите за строителство и ремонт на училища, както и започване на нова програма през 2024 г. за тези дейности. Според него сериозно предизвикателство за утрешния ден е личностното развитие на децата и учениците, и подготовката им за тяхното социално, емоционално учене, за да станат личности, подготвени за новия пазар на труда.

Министър Цоков говори за необходимостта от по-голяма подкрепа в училищното и предучилищното образование, насочена към приобщаване, но и към развитие на позитивната среда, за да могат учениците да се реализират като изцяло изградени личности. Затова ще се търсят възможности за привличане на повече специалисти - образователни медиатори, социални работници, психолози, ресурсни учители и други специалисти.

Проф. Цоков отбеляза, че в рамките на бюджета за 2023 г., който ще се обсъжда следващата седмица, средствата за образование са увеличени със 750 млн. лева. "Образованието е стратегически приоритет и целта ни е да гарантираме това и в бюджета за 2024 година", каза министърът.

Председателстващият комисията по образование в Народното събрание Красимир Вълчев определи участниците във форума като "Коалиция на българското образование". Той поздрави председателя на СБУ д-р Янка Такева и посочи, че нито една добра промяна в системата не се е случила без участието на синдиката и усилията лично на нейния лидер.

Делегатите на конгреса бяха приветствани и от бившите министри на образованието и науката - проф. Сергей Игнатов, проф. Сашо Пенов и проф. Тодор Танев.

Над 900 представители на училищата, които ще получат финансиране за изграждане на STEM центрове по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), се включиха в обучение за попълване и подаване на формуляр за кандидатстване в Информационната система за механизма (ИСУН). Това съобщи вчера пресцентърът на МОН.

Целта на инвестицията е да подпомогне за разработването на интегрирана учебна среда от ново поколение, която да поощри и подкрепи образователните иновации в обучението и преподаването в сферата на природните науки.

Обучението се организира от Министерството на образованието и науката, както и от Изпълнителната агенция "Програма за образование". Процедурата "Училищна STEM среда" се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз, от Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 534 335 450 лева.

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:04 на 15.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация