site.btaНационалната галерия отбелязва 50 години от смъртта на Жорж Папазов с ретроспективна изложба


Националната художествена галерия (НХГ) ще отбележи 50-ата годишнина от смъртта на Жорж Папазов (1894-1972) с изложба. Това е първата сериозна негова ретроспектива в България след експозицията „Жорж Папазов. Творби от фонда на музея „Пти-Пале“, Женева“ през 1988 г. в София, съобщават организаторите.
Изложбата „Жорж Папазов – Осветителят“ ще бъде открита в Двореца на 16 декември. Куратор е д-р Мария Василева. Тя включва в експозицията над 100 произведения, сред които живопис и рисунки. Те са от Националната галерия в София, Художествената галерия „Жорж Папазов“ в Ямбол, Асоциацията на приятелите на музея „Пти Пале“ в Женева, Швейцария, Националния музей за модерно изкуство в Загреб, Хърватия, както и от корпоративната колекция на Universal Investment Advisory SA, Женева. Повечето от тях се показват за първи път в България, посочват от НХГ.
Посетителите ще могат да видят някои от най-ранните рисунки на Жорж Папазов, създадени в Прага или провокирани от срещите му с германските експресионисти в Мюнхен и Берлин, както и фротажите и композициите с пясък от 1920-те. Включени са творби, вдъхновени от българската фолклорна традиция, сред които „Престилката“ (1927), „Пожар“ (1925-1926), „Композиция“(ок. 1925), „Българската сила“ (1928).
Централно място заемат портретът на майката на художника, както и картини, посветени на приятеля му Андре Дерен. Представен е и портрет на Жорж Папазов от Дерен. Един от акцентите в експозицията е версията на Папазов от 1957 г. на картината на Анри Русо „Спяща циганка“ от 1897 г. Тя е съпътствана от разработваните по това време серии „Циркови кучета“ и „Гладиатори“.
Художникът създава и редица произведения с морски сюжети, както и пейзажи от областта Дордон във Франция. Важна част в творчеството му заема серията „Къпещи се“, върху която той работи от 1920-те до 1960-те години.
Специално място в изложбата е отделено на картините от серията “Éclaireurs” („Осветители“), свързана със спомените от войната и войниците-разузнавачи, които осветяват бойното поле с фенери, за да проучат състоянието на фронта
„Жорж Папазов е типичен пример за универсалните движения от първите десетилетия на ХХ век, когато границите са условност и изкуството е мощен обединяващ инструмент. Неговото творчество и днес свързва няколко държави и продължава многоезичния диалог за истинските ценности“, коментира кураторката Мария Василева.
Паралелно с изложбата в Двореца, в „Квадрат 500“ могат да бъдат разгледани гостуващи негови творби от художествените галерии в Сливен и Ямбол. / ГН
/АКМ/
В допълнение
news.modal.header
news.modal.text