site.btaКолекционерите на графика вече са предимно от Азия, споделя художникът Юлиан Йорданов

Колекционерите на графика вече са предимно от Азия, споделя художникът Юлиан Йорданов
Колекционерите на графика вече са предимно от Азия, споделя художникът Юлиан Йорданов
Снимка: БТА, Валентина Добринчева

Променя се географията на интереса към графиката в световен план, като в люлката на това изкуство Европа вече няма толкова колекционери, а ценители се появяват в Азия, и то главно в Китай, споделиха в интервю за БТА художникът Юлиан Йорданов и неговата съпруга Анна Тихонова, които в момента имат съвместна изложба във варненската Арт галерия „Ларго“

Йорданов е един от изявените български графици, с над 35 самостоятелни изложби в Германия, Турция, Белгия, Китай и други страни, носител на повече от 20 награди за графика и екслибрис. Анна Тихонова е родом от Беларус, ръководител е на научния и изложбения отдел в Музея на модерното изкуство в Минск, автор на научни публикации за европейския екслибрис.

Двамата са категорични, че българската графична школа е изключително силна, но тенденциите в последните години в света са за намаляване на интереса към изкуството. Публика и колекционери има най-вече в Югоизточна Азия, показва техният опит от множество биеналета, изложби и работилници в Китай, в които участват. 

Ето какво разказаха още те пред БТА:

Как стои българската графична школа в световен план? 

Йорданов: През 80-те години на ХХ век, когато беше златното време на изкуството въобще, съответно и на графиката, силните школи бяха много в Европа, основно Германия и Австрия, но също Чехия, Словакия, Полша, балтийските държави, Беларус, Русия, Украйна и България. Това се запази десетилетия и от нашето поколение има много световноизвестни художници. Бившите социалистически държави съхраниха силните си школи, но на запад нещата затихнаха, въпреки че и сега има големи имена от страни като Италия например. 

Тихонова: Наистина българската школа е на много високо ниво. Имам поглед, защото освен художник съм и дипломиран изкуствовед и когато писах дисертацията си върху екслибриса, видях произведения на автори от различни националности. Както преди десет-двайсет години и сега българските художници често получават високи награди от международни конкурси по графика, малки форми и екслибрис. 

В тези държави, които успяват да поддържат силни школи, има ли интерес към графиката от публиката и от купувачите? 

Йорданов: Работата ни вече е апостолска. Интересът постепенно намалява, особено след кризите  след 2008 г. и това не важи само за графиката, а въобще за изкуството като цяло. Компютрите много навлизат, младото поколение е свикнало на безброй кадри в секунда, на много информация за кратко време, от която нищо не се усвоява, но това е друга тема. Такива статични образи като картините ни вече вълнуват все по-малко хора и предполагам, че натам ще вървим, за съжаление това е световна тенденция. Дано все пак не сме обречени и остане някакъв кръг от ценители, защото погледнато и в исторически план никога целокупно народът не се е интересувал от изкуство, а само определени хора. Лошото е, че колекционерите на екслибрис в Европа застаряват и постепенно изчезват. Няма млади, макар че е разбираемо, това предполага да имаш време и средства, а и младите имат други приоритети. Изчезва обаче възпитанието в тази посока и това е глобална тенденция. Все по-трудно става да оцеляваш, единици са хората като мен, които се препитават с това, повечето графици са или преподаватели или се занимават с нещо друго паралелно. 

Вие обаче имате участия на форуми в Китай. Там ли се заражда интерес към графиката в последните години? 

Графиката си е традиционно европейско изкуство. Дълбокият печат, офортът, е измислен в Германия, но вече интересът се позагубва. Същият е случаят с Япония, където бяха най-силните биеналета, но вече и там нещата са променени, голяма част от тези форуми престанаха да съществуват. Сега има интерес основно в Югоизточна Азия и Китай. В САЩ никога не е имало сериозни традиции за друго изкуство извън авангарда, живописта и мащабната скулптура, а в Южна Америка има повече художници, отколкото колекционери. В Китай има интерес към графиката от много години, макар че тяхната традиционна сила са акварелът и калиграфията, както и високият печат, те имат невероятни неща с дърворез. Там засилиха вниманието си и към екслибриса след конгреса през 2008 г. в Пекин на Световната екслибрис организация и оттогава във всеки по-голям град изникнаха големи колекционерски кръгове, естествено по-големи от белгийските, холандските и немските, които имат дълга история. Сега най-много млади колекционери на графика има в Китай, Тайван, Сингапур, Тайланд.

Освен това докато в Европа в последно време се позагуби публиката за изкуство, в Китай не е така, напротив. Ние участваме ежегодно в работилници, работим с няколко галерии и музеи и виждаме, че нараства увлечението към графиката, може би защото за тях е нещо ново. Със съпругата ми много се възхищаваме и на отношението на китайците към чуждите умения и таланти. Изключително ценят уменията, независимо в каква посока са и отдават необходимото уважение. Нещо, което отдавна сме забравили тук, за съжаление. Когато имаме изложби и изяви там, зрителите не просто идват да се разходят куртоазно, а живо се интересуват какво правим. 

В изложбата си в галерия „Ларго“ показвате колекция, направена по поръчка на гръцкия колекционер на графика Кристос Янакос, където е интерпретиран митът за амазонките. Практика ли е колекционери да поръчват конкретни произведения? 

Този ценител започна с колекции на екслибриси, но по-късно разви интересите си. Той самият пише текстове и ги издава придружени с оригинални графики на художници, на които задава теми, най-често свързани с древногръцката митология. Много именити творци са работили с него. Книгите се издават в малък тираж и се разпространяват по цял свят, предназначени за ценители или различни институции. Нашата работа с последната колекция е върху митовете за амазонките, отчасти и връзката им с Александър Велики. Аз ползвам мотиви и символика от древногръцката култура от години, харесвам тяхната естетика и идеали, които са заложени в човечеството. Освен че илюстрират книгата, отпечатъци от нашите творби се излагат и в различни галерии.  

Няколко творби от цикъла за амазонките на Юлиан Йорданов и Анна Тихоноваса са показани в изложба в галерия „Epreuve d’Artiste“ в Антверпен този месец, а за първи път варненската публика има възможност да види цялата серия до 12 октомври в галерия „Ларго“. 

 

/ХТ/

В допълнение

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:04 на 06.02.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация