site.btaРазличен поглед към музиката на ХХ век ще покаже концертът на Симфониета-Враца с диригент Джереми Мартин

Различен поглед към музиката на ХХ век ще покаже концертът на Симфониета-Враца с диригент Джереми Мартин
Различен поглед към музиката на ХХ век ще покаже концертът на Симфониета-Враца с диригент Джереми Мартин
Маестро Джереми Мартин по време на репетиция със Симфониета-Враца, снимка: кореспондент на БТА във Враца Мая Ценова

Маестро Джереми Мартин ще дирижира концерта на Симфониета-Враца „Величието на ХХ век, различен поглед“, който ще е тази вечер в градската концертна зала. В програмата са включени няколко премиерни произведения, от които едно се представя за първи път в България - балетната сюита “Кошутите“ (Les Biches), FP 36b от Франсис Пуленк, а останалите ще бъдат представени за първи път във Враца. Това са „Адажио“, JW 6/5 от Леош Яначек, Симфонични метаморфози по теми от Карл Мария фон Вебер от Паул Хиндемит и „Пасакалия“, оп. 1 от Антон Веберн.

„Имам късмета да познавам тази музика, откакто бях тийнейджър и съм на мнение, че оркестърът заслужава да изпълнява такива произведения, които не знае и не е изпълнявал. Четирите произведения са много различни и много изискващи от изпълнителите. И се чувствам благодарен на директора Христо Павлов за възможността. На сцената ще има над 50 изпълнители“, каза пред журналисти диригентът.

По думите му включеното в концерта произведение на Яначек е една от ранните му творби и много прилича на произведения на Дворжак. В пълен контраст с него второто произведение от Пуленк ще пренесе публиката в Париж през 1924 година и това ще е българската му премиера, въпреки че по света то се смята за популярен репертоар. 

„Това произведение се състои от пет части забавление, има различни нотки от различни композитори, които се усещат вътре, има малко част неокласицизъм. Когато за първи път е изсвирено в Париж е станал голям скандал. Вдъхновено е от картина, на която е изобразена прекрасна стая, в която има десет жени с трима мъже и музиката показва целия скрит поток сексуално напрежение, разбивайки всички сексуални правила“, разказа маестро Мартин. 

Според него най-трудното произведение за оркестъра в тази програма ще е произведението на Веберн. То е от ранния му период, след като е завършил обучението си във Виена. „В продължение на девет минути композиторът ни показва целия живот в един мечтан свят, с неговите добри и лоши страни. Препоръчвам на всеки, който да дойде на  концерта, да си затвори очите и просто да се слуша музиката“.

Последното произведение, което ще чуе публиката, е написано от Паул Хиндемит през 1943 г.,  по време на живота му в САЩ. В него абсолютно всеки един оркестрант е солист, има много голямо участие на ударни инструменти и тимпани, обясни Джереми Мартин. 

Той пожела на публиката във Враца да слуша много музика и никога да не се страхува от новата. „Да не се страхуват да чуят нови композитори като Яначек, който е писал страхотни опери или музиката на Пуленк, която винаги е забавна, въпреки, че в своята половина на живота си е станал строг католик. Веберн пък в процеса на своето развитие е станал минималист и някои от произведенията му са по минута. Хиндемит е бил много добър оркестратор, понеже е свирил на различни инструменти и е знаел как да пише за тях“, разказа още диригентът. По думите да дирижира Симфониета-Враца е неговият коледен подарък. 

/ТС/

Списание ЛИК

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 05:10 на 12.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация