site.btaУчастието на олимпиади изгражда у младите хора устойчивост, каза директорът на ПМГ „Акад. Боян Петканчин" в Хасково Гергана Петрова

Участието на олимпиади изгражда у младите хора устойчивост, каза директорът на ПМГ „Акад. Боян Петканчин" в Хасково Гергана Петрова
Участието на олимпиади изгражда у младите хора устойчивост, каза директорът на ПМГ „Акад. Боян Петканчин" в Хасково Гергана Петрова
Директорът на Природо-математическа гимназия „Акад. Боян Петканчин" в Хасково Гергана Петрова. Снимка: кореспондент на БТА в Хасково Красимира Славова

Участието в олимпиади и състезания изгражда устойчивост у младите хора, тъй като те се научават да се съсредоточават и да работят под напрежение за определено време, а времето днес е много ценен ресурс. Това каза в интервю за БТА директорът на Природо-математическата гимназия „Акад. Боян Петканчин“ в Хасково Гергана Петрова. По думите ѝ, това е само един от аспектите на полезност на ученическите съревнования.

Стъпвайки на 25-годишния си опит в сферата на образованието и дългогодишните си усилия като директор да подобрява условията в гимназията за развитие на капацитета на учениците, Гергана Петров възприема олимпиадите и като своеобразен „лов“ на таланти. „Участието в олимпиади, особено в първите им кръгове, могат да разкрият по естествен начин възможностите на учениците от гледна точка на това, че в гимназията те идват след приема в осми клас от други училища. Така през състезателното начало навреме можем да открием талантите им, за да се концентрираме върху техните индивидуални способности и да ги развиваме“.

Друга добавена стойност на участията в състезания е неформалното общуване, което се осъществява при тях, счита Гергана Петрова. „Контактите, които се създават с ученици и преподаватели от други училища и градове винаги е плюс, защото развиват комуникативните възможности, презентационните също - да изграждаш самосъзнание, че освен себе си, представяш и училището си на определен форум - това са отговорности, които младите хора придобиват с натрупания опит. А тези умения, под една или друга форма, винаги ще са полезни в бъдещото им развитие“.

Директорът на хасковската природо-математическа гимназия каза още, че в училището не срещат трудност с убеждението за участие на възпитаниците им в състезания и олимпиади, а напротив- желаещите са винаги много. „Стимулирането за участие в олимпиади не е проблем за нашите ученици. Хасковската природо-математическа гимназия, чиято възпитаничка съм и аз самата, е с дългогодишна традиция в национални и международни състезания с медалисти и лауреати. Така по естествен път всяко предходно поколение с добрия си пример е стимул за следващото да се стреми към високи постижения и да надгражда“.

Над 500 ученици от гимназията вече са заявили желание за включване в различните олимпиади на общинско ниво през тази учебна година, каза още Гергана Петрова. На проведения първи кръг на олимпиадата по математика от гимназията са участвали 126 деца. На фона на 730 ученици, които учат в хасковската природо-математическа гимназия, процентът на тези, които се явяват на поне една олимпиада е над 50. Някои от гимназистите се включват в по две, дори три и четири дисциплини, каза още Гергана Петрова. По думите ѝ, тези данни показват развитие на разнородни таланти при част от най-добрите ученици. „Възприемам тази статистика като своеобразна моментна картина, като снимка на профила на настоящия ученик. Младите хора сега са многостранно развити и затова не канализират знанията са непременно в една посока. Могат да са много добри в различни направления. И се радвам, че в нашата гимназия във всеки випуск можем да посочим такива примери“.

Според директора на математическата гимназия няма универсален отговор на това как едно училище трябва да развива талантите си и да стимулира участието на учениците си в олимпиади, състезания и конференции. „Всеки директор, мисля, вижда нещата по различен начин от своя собствен балкон. Аз например, поглеждайки от моята позиция, може да виждам една хубава зелена градина с разцъфнали цветя. Друг обаче може да вижда голо поле. Но категорично, за да ги има цветята и зелената трева, трябва да се полива градината. Отнасяйки тази метафора в контекста на образованието и образователната среда за мен означава, че работата на ръководството и преподавателите е да създават максимално най-добрите условия за развитие на учениците си. Не по-маловажен и стимулиращ е личният контакт, който трябва да се поддържа и с младежите, и с родителите им. Необходимо е внимание, а то не може да се получи с писане на имейли, заповеди и разпоредби, а с лични и откровени разговори, с полагане на усилия за детайлите. Само така се изгражда екипността и резултатите не закъсняват“.

Министерството на образованието и науката (МОН) и Сдружението на олимпийските отбори по природни науки (СООПН) организират кампанията „Участвай! Олимпиадата е за всички“, която цели да популяризира участието в първите (общински) кръгове на ученическите олимпиади по природни науки – математика, физика, химия, биология, информатика, лингвистика, астрономия и география. Целта на кампанията е да повиши активността на учениците, учителите и директорите за участие в общинските кръгове на олимпиадите.

Олимпиадата не е само за отличници, тя е възможност за всяко дете да развие и покаже способностите си, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на откриването на кампанията „Участвай! Олимпиадата е за всички“. Инициативата на Сдружението на олимпийските отбори и МОН предвижда повишаване на осведомеността на учениците и родителите относно възможностите и ползите от участието в общинския етап на надпреварите по различните предмети. Медиен партньор на кампанията е Българската телеграфна агенция.

/ТЙ/

Списание ЛИК

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 16:36 на 09.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация