site.btaУченическите състезания носят знания, умения, компетентности, казва директорът на Професионална гимназия „Христо Ботев“ в Свиленград

Ученическите състезания носят знания, умения, компетентности, казва директорът на Професионална гимназия „Христо Ботев“ в Свиленград
Ученическите състезания носят знания, умения, компетентности, казва директорът на Професионална гимназия „Христо Ботев“ в Свиленград
Христина Милушева - директор на Професионална гимназия „Христо Ботев“ в Свиленград посочва ползите от това учениците да се явяват на състезания по професии и олимпиади. Снимка: кореспондент на БТА в Хасково Николай Грудев (ВЯ)

За нас ученическите олимпиади и състезания създават естествена среда за обмен на идеи и опит между възпитаници на различни класове и училища, което развива уменията им за работа в екип, от една страна, и от друга - ефективната комуникация между самите деца. Това каза в интервю за БТА директоркът на Професионалната гимназия по селско стопанство и икономика (ПГССИ) „Христо Ботев“ в Свиленград - инж. Христина Милушева.

Според нея олимпиадите и състезанията насърчават сътрудничеството, взаимопомощта и споделянето, което дава и възможност за изява на учениците. Милушева описва и профила на учениците, които най-често мерят сили с връстници на различни форуми: това са деца, които имат амбиция да изявят себе си. Това не се наблюдава при всички – има ученици, които имат възможности, но не и желание. Когато има припокриване на амбиция и възможности и се получи оптималния вариант - да се постигне очакваният добър резултат, това води до удовлетвореност както у детето, така и учителя, защото това дете не работи самостоятелно, смята директорът. Така и преподавателят има възможност да „свери своя часовник“ дали работата му е ефективна. 

ПГССИ „Христо Ботев“ в Свиленград е създадено през 1976 година и през 2026-а ще отбележи половинвековен юбилей. То е единствената гимназия в общината, която осъществява професионално обучение. В момента има 16 паралелки с 378 ученици. Специалностите са шест – „Организация на хотелиерството“, „Митническа и данъчна администрация“, „Икономическа информатика“, „Малък и среден бизнес“, „Лозаро-винарство“ и „Механизация на селското стопанство“. За последните 10 години гимназията осем пъти е била домакин на областни кръгове на национални състезания по професии и два пъти на националните им кръгове. Възпитаниците на гимназията се представят по-често в професионални състезания, но гимназията е представлявала област Хасково и в национален форум по речеви и комуникативни умения на английски език и с театрални постановки на езика на Шекспир. 

Ученикът, който се състезава, придобива най-общо знания, умения, компетентност и самочувствие. Подготовката за участие в олимпиада е много по-различна от тази за участие в национални професионални състезания, защото има разлика между профилираната и професионалната гимназия, каквато сме ние, пояснява Милушева. Докато в профилираните гимназии ученето е по-академично и знанията служат за решаването на определени задачи, при състезанията по професии имаме демонстрация на придобити знания, умения и компетентности - например националното състезание „Най-добър млад хотелиер“. За него редовно излъчваме участници и през последните четири години имаме две първи места, а в две издания спечелихме наградите на журито. Качествата и знанията, необходими за това представяне, се придобиват в курса на обучение, без да се изисква допълнителна работа, за разлика от олимпиадите. По математика е необходимо да се решават задачи, чиято сложност надхвърля нивото на решаваните в курса на обучение, което изисква допълнителна работа и подготовка, каза Милушева.

Тя недоумява защо след различните кръгове на олимпиади не се оповестяват заданията, за да се запознаят учителите с поставените задачи и въпроси "Защо това трябва да е обвито в мистерия", пита се тя. Докато регламентът при професионалните състезания според нея е по-ясен и на тях присъстват като оценители и представители на Камарата на работодателите, на Асоциациите на професионалните гимназии и на различни професионални съюзи.

По-активните ученици биват по-лесно забелязвани от бъдещи работодатели и съответно имат шанса да намерят по-добра и по-високоплатена работа. Това е предимство на професионалните състезания, което Милушева подчертава. Например възпитаничката на гимназията Никол Андреева, която миналата година печели националната награда за най-добър млад хотелиер, веднага е поканена за сключване на трудов договор с хотелска верига, чийто мениджър е в журито.

На въпрос как биват мотивирани преподавателите да стимулират участието на възпитаниците си в олимпиади и професионални състезания Милушева отговаря, че, първо, постигнатият успех носи чисто имиджови ползи за учителя и училището и е показател за качеството и ефективността на обучението в училището. Освен това отличното представяне дава самочувствие и на ученика, и на учителя. От там насетне ползите са многостранни и свързани и с други механизми, включително диференцирано заплащане, макар и икономическите стимули да работят само донякъде. Самите ученици пък получават стипендии. Нашата община Свиленград също предоставя традиционно стимули и отличия, допълва Милушева.

Ние се стремим не само да преподаваме знания, но и да развиваме умения. Аз лично държа да стимулираме у младежите увереност, отбеляза преподавателят по професионална подготовка в специалност „Организация на хотелиерството“ и председател на екипа по ключови компетентности в училището Елена Димитрова. Ние сме неголям провинциален град и на национални състезания влизаме в конкуренция с градове като София, Пловдив и Варна, на които без увереност и самочувствие не бихме имали шансове, обяснява тя. За нея други важни условия са придобиване на конкурентоспособност, както и развитие на креативността. 

Министерството на образованието и науката (МОН) и Сдружението на олимпийските отбори по природни науки (СООПН) организират кампанията „Участвай! Олимпиадата е за всички“, която цели да популяризира участието в първите (общинските) кръгове на ученическите олимпиади по природни науки – математика, физика, химия, биология, информатика, лингвистика, астрономия и география. Целта на кампанията е да повиши активността на учениците, учителите и директорите за участие в общинските кръгове на олимпиадите.

Олимпиадата не е само за отличници, а възможност за всяко дете да развие и покаже способностите си, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на откриването на кампанията „Участвай! Олимпиадата е за всички“. Инициативата на Сдружението на олимпийските отбори и МОН предвижда повишаване на осведомеността на учениците и родителите относно възможностите и ползите от участието в общинския етап на надпреварите по предмети. Медиен партньор на кампанията е Българската телеграфна агенция.

/АУ/

Списание ЛИК

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 21:03 на 03.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация