site.btaЛетище София отчита почти троен ръст спрямо средното за Европа и се готви за капацитет от 20 милиона пътници до 2031 г., каза Хесус Кабайеро
Летище "Васил Левски – София" бележи значителен растеж и се развива над средното за Европа, заяви изпълнителният директор на "СОФ Кънект" АД Хесус Кабайеро по време на националната дискусия "Туризъм и въздушната свързаност. Традиционни дестинации и нови пазари. Ключът за устойчив растеж". Форумът е организиран от Националния борд по туризъм и Българската стопанска камара с институционалната подкрепа на Министерството на туризма.
По думите му столичното летище е удвоило пътническия си трафик след пандемията, като растежът спрямо 2019 г. ще достигне почти 18 процента, докато средният показател за Европа е между 5 и 6 процента. "Това означава, че растем почти три пъти по-бързо от средното за континента, и това не е случайно. България има огромен потенциал, а екипът на летището полага сериозни усилия да привлича нови авиокомпании и дестинации", подчерта Кабайеро.
Той посочи, че само за периода от 2022 г. досега "СОФ Кънект" е инвестирало около 60 милиона лева за привличане на нови авиолинии и за насърчаване на въздушната свързаност на страната.
"Нашата мисия е да направим София водещ авиационен център на Балканите. До 2031 г. планираме удвояване на капацитета на летището до 20 милиона пътници годишно, което ще ни даде най-големия капацитет в региона", каза още изпълнителният директор.
Според него проектът за нов Терминал 3 е ключов за развитието на летището. Той е проектиран да улесни връзките между вътрешните и международните полети и да направи летището още по-привлекателно за авиокомпаниите чрез по-добра инфраструктура и конкурентни такси.
Хесус Кабайеро съобщи още, че се водят преговори с американски авиокомпании за откриване на директна линия София – Ню Йорк. "Имаме пазар – над 50 000 пътници годишно пътуват между България и Ню Йорк. С подкрепата на Посолството на САЩ и Американската търговска камара се надяваме скоро тази връзка да стане реалност", добави той.
Сред основните предизвикателства пред сектора Кабайеро открои недостига на квалифициран персонал и нарастващите заплати, които оказват влияние върху авиокомпаниите и летищата в целия регион.
"2024 г. беше рекордна за българската авиация – за първи път в историята над 8 милиона пътници преминаха през летище София. Кабайеро допълни, че до септември тази година ръстът е 5 процента спрямо миналата година, докато в Европа е около 3 – 4 процента. Средната натовареност на полетите е 80 процента, което показва висок потенциал и ефективност", уточни Кабайеро.
Той подчерта, че "България Еър" и Турските авиолинии (Turkish Airlines) са ключови партньори за въздушната свързаност на страната, като осигуряват връзки с големите хъбове в Европа и Близкия изток.
Най-силен растеж се отчита на пазарите в Германия, Италия и Турция, както и по нови линии към Франция и Скандинавия. Полетите до Израел постепенно се възстановяват след конфликта в Газа, а вътрешните дестинации все още не са достигнали нивата от 2019 г.
"Нашата цел е да продължим да разширяваме мрежата от маршрути и да подобряваме свързаността на България. От 2022 г. насам всяка година откриваме десетки нови линии и постигаме устойчив растеж – 16 процента спрямо 2019 г.", заключи Хесус Кабайеро.
/ЦМ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина