site.btaЕП удължи възможността за освобождаване от такси на тежкотоварния трафик, който не отделя вредни емисии

ЕП удължи възможността за освобождаване от такси на тежкотоварния трафик, който не отделя вредни емисии
ЕП удължи възможността за освобождаване от такси на тежкотоварния трафик, който не отделя вредни емисии
Снимка: AP/Michael Probst, архив

Европейският парламент прие промени в разпоредбите на Европейския съюз, чрез които се удължава възможността за освобождаване от пътните такси на камиони и автобуси, които не отделят вредни емисии.

Тези мерки ще са в сила до 30 юни 2031 г. според промените, които бяха приети днес с 458 гласа "за", 182 "против" и 11 "въздържал се".

Европейските депутати подкрепиха предложението на Европейската комисия да се удължи възможността за освобождаване от пътни такси на тежкотоварните превозни средства с нулеви емисии, или да се продължи с прилагането на значително намалени такси за още пет години и половина.

Мярката цели да се укрепи модела за инвестиции в камиони и автобуси с нулеви емисии, като техните експлоатационни разходи се поддържат на по-ниски нива в сравнение с моделите с двигатели с вътрешно горене. По този начин ще се гарантира по-широкото им разпространение и ще се помогне за постигането на екологичните цели на ЕС за 2030 г., според които емисиите на въглероден диоксид от тежкотоварния трафик трябва да бъдат намалени с 43 процента до 2030 г., с 64 процента до 2035 г. и с 90 процента до 2040 г. спрямо нивата от 2019 година.

"Трябва да създадем подходящи условия за подкрепа на европейските компании и да възнаградим пионерите в прехода към нисковъглеродна икономика", заяви еврокомисарят по устойчиво развитие и транспорт Апостолос Цицикостас.

С удължаването на периода на освобождаване от такси ние предоставяме силен бизнес стимул за сектора да инвестира в превозни средства с нулеви емисии. Това е важно както за фирмите, така и за нашите климатични цели, изтъкна той.

През 2024 г. 3,9 процента от продажбите на нови тежкотоварни превозни средства в ЕС са били на модели с нулеви емисии, в това число и 1,2 процента от новите тежкотоварни превозни средства с тегло над 12 тона.

Делът на превозните средства с нулеви емисии обаче остава изключително нисък, посочва ЕК в предложението, прието от ЕП. 

/БП/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 09:45 на 11.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация