site.bta"Райънеър" преустановява дейността си на още три летища във Франция заради въведен данък върху самолетните билети

"Райънеър" преустановява дейността си на още три летища във Франция заради въведен данък върху самолетните билети
"Райънеър" преустановява дейността си на още три летища във Франция заради въведен данък върху самолетните билети
Снимка: AP/Anna Szilagyi

Ирландският нискотарифен превозвач "Райънеър" (Ryanair) обяви днес спад от 13 на сто на капацитета си във Франция за зимата на 2025 г., което означава 750 000 по-малко места, отмяна на 25 маршрута и прекратяване на обслужването на три летища в страната, предаде Франс прес. Действията на авиокомпанията са продиктувани от несъгласието си с правителството на страната, което наложи солидарен данък върху самолетните билети (La taxe de solidarité sur les billets d'avion – TSBA, е известен също като данък "Ширак", който се налага върху цената на самолетните билети и е в сила от 1 март т.г.)

"Райънеър" обяви "прекратяване на дейността си" на летищата "Бержерак" в едноименния град (департамент Дордон), летище Брив, (департамент Корез) и това в Страсбург, (департамент Ба Рен), откъдето обслужваше Португалия и Шотландия, като авиокомпанията вече напусна през пролетта летище Ватри (департамент Марна).

"Това решение е резултат от неспособността на френското правителство да отмени прекомерното увеличение на въздушния данък, който беше увеличен със 180 на сто през март 2025 г.", обясни ирландската авиокомпания в изявление.

Данъкът за солидарност върху самолетните билети за вътрешни полети или до други летища в Европа се е увеличил до 7,40 евро спрямо 2,63 евро, припомня АФП.

"Този астрономически данък намалява конкурентоспособността на Франция в сравнение с други страни от ЕС като Ирландия, Испания или Полша, които не налагат данък върху въздушните превози", пише още в изявлението на "Райънеър". Компанията заплаши да намали дейността си във Франция след утрояването на данъка за солидарност върху самолетните билети, включено в бюджета на страната за 2025 г.

Главният изпълнителен директор на ирландската компания Майкъл О'Лиъри увери в края на март, че няма да съкращава услугите на регионалните летища, но компанията отправи предупреждения за лятото на 2026 г.

"Без спешни действия Франция рискува да загуби още повече капацитет и инвестиции в полза на по-конкурентни пазари до лятото на 2026 г., оставяйки регионалните летища полупразни, докато други държави от ЕС продължат да привличат инвестиции от авиокомпании, които са станали дефицитни поради недостига на самолети", подчерта компанията.

Въпреки това, ако правителството реши да премахне напълно този данък, "Райънеър" би могла "да предвиди амбициозен растеж във Франция през следващите години, включително инвестиции в размер на 2,5 милиарда долара (25 нови самолета) и удвояване на трафика до над 30 милиона пътници годишно".

Съюзът на френските летища (L'Union des Aéroports Français - UAF) предупреди за риска нискотарифните авиокомпании, които представляват повече от 99 на сто от дейността на регионалните летища Бове, Каркасон (департамент Од) и Безие (департамент Еро), да се отдръпнат от Франция поради увеличението на солидарния данък върху самолетните билети.

/СЛС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 10:52 на 31.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация